    From: Tristan Alder <s...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: oprogramowanie
    Date: Sat, 18 Jan 2003 10:39:13 +0100

    Użytkownik Elita.pl napisał:

    >Nie gadaj, że nie uzbierałbyś choćby z 200 złotych.

    W chwili obecnej nie. Mam 2500zł długu w banakach i nie stać mnie
    chwilowo na zamrażanie żadnej gotówki. Bardzo mi przykro.

    >Ale to właśnie prawo stanowi, że konkretne umowy między ludźmi muszą
    >podlegać określonym rygorom i zasadom, a sprzeczne z nimi punkty są
    >po prostu nieważne, bezskuteczne.

    No i to jest ZŁE. Umowa jest umowa i jeśli strony sie na nią zgadzają
    bez przymusu, powinna być ważna.

    >Na szczęście tak nie jest bo przy tym podejściu większość ludzi byłaby
    >dziś niewolnikami.

    Dlaczego? jak sami podpisali? Nie mówię o przymusie, ale o dobrej woli.
    Jak ktoś lubi być niewolnikiem i podpisze umowę, że będzie na mnie robił
    za darmo, prze 24 godziny na dobę, a ja mogę go bić za każde
    przewinienie, to jest to NASZA umowa i czemu prawo się ma do tego wtrącać?

    >Ale czego skoro ich prawnik wyraźnie powiedział - nie czepiali się,
    >nie czepiają i nie mają zamiaru się tego czepiać.

    ???

    >No właśnie widać, że nie rozumiesz. Ta niższa cena nie jest dla klienta,
    >lecz dla producenta sprzętu.

    Dziwne, bo jakoś widzę, że da się kupić taniej OEMa niż BOXa. Cena jest
    więc niższa dla klienta

    >Ma go ona zachęcić do dokonywania sprzedaży
    >wiązanej, coby klient kupił od razu i soft i komputer, a nie wybierał
    >sobie potem. Bo przecież mógłby wybrać soft konkurencji.

    Owszem. Daje się więc klientowi niższą cenę pod warubkiem zakupu
    wiązanego. A Ty chcesz ludziom wmówić, że jak kupią osobno, to jest OK.
    Nie jest, bo jak sam piszesz, jest to układ sprzedaży wiązanej.

    >Nie. Nie idą ludziom na rękę. Idą na rękę sobie i producentowi.

    Też. Ale ludziom też, bo mają tańsze produkty.

    >Ależ OEM jest zgodny z prawem.

    A więc?

    >Nie. Tak mówi zniewolenie. Klient to nie niewolnik posiadacza praw autorskich.
    >Nie może mieć ograniczonych praw do obrotu legalnie posiadanym egzemplarzem
    >utworu w tym programu.

    Ależ on nie posiada egzemplarza utworu. On posiada ezgzemlarz nośnika i
    ten egzemplarz jest jego. Natomiast oprogramowanie jest mu
    licencjonowane na UŻYWANIE. Coś jakby wypożyczane.Na określonych
    warunkach. Sprzedać możesz nośnik, ale nie prawo do używania, bo ono ma
    swoje ograniczenia.

    >Już kiedyś dawałem przykład - to tak jakby wydawcy płyt chcieli by ludzie
    >nalepiali
    >nalepki na ich CD i odsprzedaż płyty bez tego odtwarzacza byłaby... nielegalna,
    >ani też słuchanie go na innym.

    Owszem, ale tak nie robią. Za to np. robią tak, że nie da się słuchać CD
    w odtwarzaczu komputerowym, tylko stacjonarnym.

    >Albo wydawca książki chciał by nalepkę z okładki
    >przylepiać do biurka i tej książki nie można by czytać nigdzie indziej tylko
    >przy tym biurku, a odsprzedać? Tylko z biurkiem. Absurd? Śmiech na sali?

    Dlaczego? Dlatego, że się tego nie stosuje? W średniowieczu książki
    przypinano do blatów :-)

    >Ano. Pytanie tylko dlaczego ludzie tak łatwo dają się robić na frajerów
    >w przypadku oprogramowania...

    Bo książka z blatem jest tańsza? Bo jak chcą, to m ogą kupić książkę OEM
    i ją sprzedawać i czytać na dowolnym biurku?

    --
    Jego Szara Eminencja Czcigodny mag. Tristan hrabia Alder
    (ZTJ: mag. Przemysław Adam Śmiejek)

    Zapraszam do *SLUGu*: http://silesia.linux.org.pl/