  • Data: 2011-06-09 07:15:46
    Temat: Re: odsetki ustawowe
    Od: " ąćęłńóśźż" <j...@W...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Przychylam się do zdania Liwiusza.

    Czyli muszę ponowić pytanie:

    Co rozumiesz przez "sądową" kapitalizację odsetek?

    Przy czym zabawa jest przy płatnościach okresowych, gdy dochodzisz
    przykładowo kilkanaście należnych płatności, dla każdej inny dzień
    wymagalności i okres liczenia odsetek.

    (Mam na myśli zobowiązania, przy których z ustawy są odsetki).

    Rzeczywiście wydaje się korzystne dla powoda skumulowanie odsetek należnych
    do dnia pozwu w samym roszczeniu w pozwie:

    Przykład "zapłaty kwoty 12 tys zł, w tym 11500 zł nalezności głównej i 500 zł
    odsetek liczonych od dnia wymagalności do dnia złożenia niniejszego pozwu,
    wraz z odsetkami od dnia złożenia pozwu do dnia zapłaty".

    Coś mi to zdanie wyszło po polskawemu, poprawcie ;-))

    Jest jednak czasem techniczny kłopot naliczenia przez księgowość i złożenia
    przez powoda/pełnomocnika pozwu dokładnie w oznaczonej (naliczonej) dacie.

    No i czasem o przeterminowanie zahaczamy, np. z częścią należności okresowych.

    Więc bardziej łopatologiczne jest wyszczególnienie każdej z okresowych
    płatności z osobna, punkt po punkcie.

    -----
    > Nie z dniem wydania wyroku, tylko z dniem wniesienia powództwa, i nie
    stanowi samoistną należność, tylko odsetki można doliczyć do kwoty pozwu i od
    tej łącznej sumy naliczać dalsze odsetki.