  • Data: 2013-02-14 11:08:22
    Temat: Re: odpowiedzialnosc za materialy w serwisie
    Od: ajt <a...@u...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2013-02-13 21:42, drozdziak pisze:
    > Szanowni
    > Chcialbym zrobic serwis w ktorym uzytkownicy beda oferowali innym
    > uzytkownikom materialy (pliki tekstowe, multimedialne etc), takze za
    > odplatnoscia.
    (...)
    > Chcialbym aby wszystko bylo zgodne z prawem, ale wiadomo, ze coś moze
    > nie wyjsc bo to nie ja umieszczam te materialy.

    Zobacz jak działają fotograficzne agencje stockowe. Tysiące fotografów
    zamieszcza tam swoje zdjęcia, a inni uzytkownicy je kupują. Wszystko
    odbywa się na podobnych zasadach, na jakich planujesz uruchomić swój
    serwis. W przypadku zdjęć uniknięcie sytuacji udostępniania nie swoich
    utworów jest jednak łatwiejsze, gdyż każde zdjęcie ma upublicznioną
    miniaturkę. Zdarzają się czasem przypadki, że ktoś usiłuje sprzedawać
    cudze zdjęcia (także przeróbki), ale są raczej marginalne i szybko
    wykrywane. Głównie przez to, że sami użytkownicy błyskawicznie podnoszą
    alarm na różnych forach, że dane zdjęcia wydają im się podejrzane, bo w
    danym serwisie pojawiły się jako dzieła osoby X, a w innych serwisach
    część zdjęć sprzedaje Y, część Z itd.
    Myślę, że jest możliwe zrobienie podobnego serwisu, gdzie użytkownicy
    będą mogli sprzedawać własne pliki innego rodzaju (takie strony zresztą
    działają), ale nie należy bazować wyłącznie na zaufaniu. Trzeba
    wprowadzić jakiś sposób weryfikacji materiału. W przypadku wspomnianych
    stocków foto, takim pierwszym etapem jest osoba oglądająca i
    zatwierdzająca przesłane zdjęcia. Drugi etap, to właśnie weryfikacja
    przez samych użytkowników, tzn. na stronie należy udostępnić do wglądu
    dla wszystkich (ewentualnie wszystkich zalogowanych) możliwość
    zapoznania się z niewielkim fragmentem tekstu, muzyki itd przed zakupem.

    Andrzej
    www.radom.ws