    From: bosz <b...@u...agh.edu.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: odpowiedzialnosc za dlugi babci
    Date: Fri, 26 Mar 2004 13:19:13 +0100

    ..:: sjf ::.. wrote:

    > no właśnie, to jest dodatkowe utrudnienie, bo nie mamy pewności czy nie ma
    > jakiegoś spadku (z kolei po dziadku, który zmarł parę lat temu, ale mamy
    > podejrzenie, iż mógł zastrzec "przejęcie" spadku dopiero po śmierci babci,
    > która zmarła kilka miesięcy temu; niestety bardziej skomplikowana
    > sytuacja...)

    to nie tak...
    spadek nabywa sie z chwila otwarcia,
    spadek otwiera sie z chwila smierci spadkodawcy.. zastrzezenia zmarlego nie
    maja tu nic do rzeczy.
    Z USTAWY:

    Po zmarlym dziadku dziedziczy babcia i dzieci dziadka a w razie ich smierci
    ich zstepni , czyli wnuki dziadka (ktorych rodzice zmarli)

    Po babci dziedzicza juz tylko dzieci i zstepni tych dzieci, ktorzy nie zyja.

    Jesli zona dziedziczy z ustawy trzeba zlozyc oswiadczenie o przyjeciu spadku
    "z dobrodziejstwem inwentarza" lub odrzucic spadek - niezaleznie od tego
    czy
    cos oprocz dlugu w spadku jest, czy nie ma..

    > dlatego też nie wiem jak to rozwiązać żeby nie pozbyć się ewentualnego
    > spadku, gdyż okazuje się, że notarialnie można zastrzec, że nie odpowiadam
    > za zobowiązania, ale to działa w dwie strony - tak więc w razie
    > ewentualnego spadku pozbywamy się go...

    rozwiazaniem jest przyjecie spadku "z dobrodziejstwem inwentarza"

    > czyli, najlepszym rozwiązaniem byłoby zastrzec, że żona bierze na siebie
    > długi, ale do granicy dziedziczonego majątku? ale co w sytuacji gdy okaże
    > się jednak, że nie ma żadnego spadku - trzeba będzie jednak spłacić
    > zobowiązania?

    W takim przypadku nie ma tez dlugow..DO SPLACENIA..

    > aha, jest jeszcze podejrzenie, że długi o których mówimy (kilka rat do
    > spłaty) nie są wszystkimi - niestety porozumienie się żony z jej matką
    > jest prawie niemożliwe - myślimy, że coś przed nami ukrywa...

    Jesli matka zony jest corka zmarlej to ONA dziedziczy...

    i problemu nie ma - chyba ze jest testament, ale wtedy jest czas...
    decyzje nalezy podjac po tym jak DOWIEDZIELISMY sie, ze jestesmy powolani do
    spadku.

    Boguslaw