    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: niepodpisany mandat (kolej miejska) ??!!
    Date: Mon, 3 Nov 2003 09:17:36 +0100

    > no niestety czepię się - kary umowne mogą być przeiwdziane jedynie w
    > zobowiązaniach niepieniężnych. Zobowiązanie pasażera jest bez cienia
    > wątpliwości pieniężne. Ponadto są inne argmenty, ale ten jest "koronny".
    To nie
    > jest kara umowna.

    Nie masz racji. Tak jak piszesz, jest ujęte to w kodeksie cywilnym. Ale
    mamy inną ustawę, "prawo przewozowe", która stanowi lex specjalis dla
    przepisów ogólnych kodeksu cywilnego.

    > dokładnie tak, wobec czego kontroler musi dążyć do zabezpieczenia
    > sobie "materiału dowodowego', a ja wręcz przeciwnie, tylko że po jego
    stronie
    > jest cały aparat władzy, a po mojej li tylko znajomośc prawa.

    No mniej więcej się z Tobą zgodzę. Z tym, że "nie można czynić ze swego
    prawa użytku, który by był sprzeczny ze społeczno-gospodarczym
    przeznaczeniem tego prawa lub z zasadami współżycia społecznego. Takie
    działanie lub zaniechanie uprawnionego nie jest uważane za wykonywanie
    prawa i nie korzysta z ochrony." (art. 5 kc) Tak więc Twoja znajomość
    prawa doznaje pewnych ograniczeń.

    > Skoro "oszuka" policjantów, to tym bardziej poda bzdury o tego całego
    > protokołu. Skoro nie bedzie dowodu w postaci protokolu to niech
    udowadnia przed
    > sądem w inny sposób. I do tego zmierzałem.

    A masz pomysł na ten inny sposób? Robić zdjęcia gapowiczom, czy pobierać
    odbitki linii papilarnych. No bo jeśli uznamy dokument tożsamości za
    wątpliwy dowód, to nic innego mi do głowy nie przychodzi.