  • 21. Data: 2023-05-16 01:38:30
    Temat: Re: nic nie ma
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-05-15, J.F <j...@p...onet.pl> wrote:
> [...]
    Rewolucją to: "Rien."

    i-double-negative/

    > Ogolnie mieli pare reform ... zlikwidowali sobie np pare literek.

    > Czyli nie zmieniaja sensu przeczenia?
    >
    > Tymczasem google podpowiada "don't do nothing".

    Tego nie ma wiele i nie jest to jakoś nagminnie używane.
    "no nothing" - zwykle poprzedzone listą (no money, no food, no nothing)
    typu "can't have no car"; "I haven't had no messages" etc.

    --
    Marcin

  • 22. Data: 2023-05-16 02:17:38
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-05-15, cef <c...@i...pl> wrote:

> [...]
    > robi się taki trochę bezradny. Tzn ja za nic nie mogę zrozumieć
    > jak oni z tego kwantowego (w gruncie rzeczy nieprzewidywalnego matematycznie
    > a jedynie powtarzalnego statystycznie świata) wyciągają jakieś konkretne
    > wartości.
    > Przykładowo w tym cytowanym eksperymencie z płytami:
    > pomijam już jak uzyskują takie gładkie płyty, jak je zbliżyć do siebie
    > na jeden mikron
    > i do tego w próżni i w temperaturze bliskiej zera absolutnego i jeszcze
    > jak mierzyć sensownie (powtarzalnie) te miliniutony?

    Akurat część wykonawczą to jakoś ogarnąć się jeszcze da. 1um to duża
    odległość, mierzyć nie trzeba zaraz jakimś dynamometrem a posrednio
    (lustra, lasery, inne cuda).

    Natomiast zrozumienie, istotę sprawy, to tak dość ciężko. Dochodzę do
    nie za bardzo oryginalnego wniosku, że czasami bez podstaw się
    zwyczajnie nie da, bo nie wszystko da się przyblizyć jakimś modelem
    fenomenologicznym (zwykle opartym o formy rozumienia mechanistycznego).

    Np. zmagam się od pewnego czasu z tym całym splątaniem kwantowym.
    Wczoraj przeczytałem sobie art. w popularnonaukowym Ars Technica
    opisującą swieżutką publikację w Nature.
    https://arstechnica.com/science/2023/05/qubits-used-
    to-confirm-that-the-universe-doesnt-keep-reality-loc
    al/

    Zasadniczo rozumiem co robią i dlaczego ale nadal nie rozumiem jak to
    działa. Mam też nieodparte wrażenie, że znakomita większośc autorów
    publikacji popularno-naukowych, sama nie ma pojęcia jak to naprawdę
    działa. Takie publikacje sprowadzają się do opisu okoliczności i pewnego
    szkicu historycznego. Niczego więcej.

    Potem będąc w desperacji jeszcze sobie dalej poguglałem, i znalazłem to:
    https://www.scientificamerican.com/article/quantum-e
    ntanglement-isnt-all-that-spooky-after-all1/

    Gdzie pan tłumaczy, że wszyscy źle tłumaczą, bo to nie jest jakies
    splątanie właściwości, a informacji i jak on to swoim studentom
    informatyki ładnie wszystko nie wytłumaczył, i jak oni potem rozumieja i
    się dziwią że inni nie rozumieją, po czym nic konkretnie nie tłumaczy.

    --
    Marcin

  • 23. Data: 2023-05-16 09:31:43
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    wtorek, 16 maja 2023 o 02:17:41 UTC+2 Marcin Debowski napisał(a):

> [...]
    > informatyki ładnie wszystko nie wytłumaczył, i jak oni potem rozumieja i
    > się dziwią że inni nie rozumieją, po czym nic konkretnie nie tłumaczy.

    Widocznie nie jesteś studentem informatyki, a już na pewno którymś z jego studentów,
    co zrozumiał (i się dziwi - Marceli Szpak?) ;>

  • 24. Data: 2023-05-16 09:41:28
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    poniedziałek, 15 maja 2023 o 15:35:34 UTC+2 Olin napisał(a):

    > W próżni nieustannie powstają i znikają cząstki, czyli niby nic w niej nie
    > ma, a jednak jest mnóstwo czegoś.

    Podobno cały wszechświat jest jedną wielką fluktuacją kwantową - wielką zarówno w
    przestrzeni jak i w czasie.
    Więc Krzysztof Kononowicz miał rację, że "nie będzie niczego" - a wręcz niczego nie
    ma i teraz, co pięknie wyklarowała nam OP Animka.

    To też było w pierwszej scenie "Wejścia smoka" - mistrz do Bruce'a:
    "Widzę że wzniosłeś się ponad poziom siły fizycznej i osiągnąłeś oświecenie."
    "Gdy uderzam przeciwnika, nie czynię tego ja, tylko pięść." (tu może pokręciłem)
    "Dlaczego?"
    "Pięść nie istnieje."
    "Dlaczego?"
    "Bo świat nie istnieje."

    Ostatnio dziecko zrobiło bardzo dobry użytek z tego cytatu.
    Ale jestem już za stary by wam to zacytować :(
    Może sobie przypomnę (trzeba takie rzeczy na gorąco postować).

  • 25. Data: 2023-05-16 12:52:05
    Od: cef <c...@i...pl>

    > Akurat część wykonawczą to jakoś ogarnąć się jeszcze da. 1um to duża
    > odległość, mierzyć nie trzeba zaraz jakimś dynamometrem a posrednio
    > (lustra, lasery, inne cuda).

    Ja mierzę często tradycyjnie, więc mikron nie jest dla mnie abstrakcyjny
    i rozumiem też, że w świecie cząstek to duża odległość. Wiem, że można
    mierzyć wiele rzeczy pośrednio światłem, ale jak się nakłada tyle tych
    czynników
    (odległości, temperatura, próżnia)
    to jest to trudne do zrozumienia.

> [...]
    > zwyczajnie nie da, bo nie wszystko da się przyblizyć jakimś modelem
    > fenomenologicznym (zwykle opartym o formy rozumienia mechanistycznego).

    Wg mnie właśnie podejście mechanistyczne utrudnia rozumienie
    dlatego ci, którzy modelują matematycznie osiągają więcej.

> [...]
    al/

    > Zasadniczo rozumiem co robią i dlaczego ale nadal nie rozumiem jak to

    Ja nie śledzę świata kwantowego, ale czasem czytam trochę i to głównie
    takich
    uproszczonych publikacji "dla ludu", ale już zrozumienie wymaga ode
    mnie zgłębiania
    i przypominania sobie innych zagadnień i wymiękam.

  • 26. Data: 2023-05-16 21:21:20
    Od: alojzy nieborak <a...@g...com>

    Adam napisał(a):

    > A właśnie że będzie.
    > Będzie nic.

    Żeby było "nic" musi być ktoś kto potwierdzi owo "nic", obserwator.
    Ale skoro jest obserwator, "nic' jest już nieaktualne z powodu obecności obserwatora.

    Podobne:
    Wszystko jest kłamstwem.
    Skoro tak, zdanie "wszystko jest kłamstwem" musi być prawdziwe.
    Skoro jest jedno zdanie prawdziwe, mamy wykluczenie "wszystko jest kłamstwem".

    Tyle filozofowania.

  • 27. Data: 2023-05-18 02:38:21
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-05-16, cef <c...@i...pl> wrote:

    > Wg mnie właśnie podejście mechanistyczne utrudnia rozumienie
    > dlatego ci, którzy modelują matematycznie osiągają więcej.

    No ale co ja mam zrobić jak inaczej nie łapię? :) Tzn. mogę zrozumieć
    zalezności posługując się modelem matematycznym ale to nie jest dla mnie
    intuicyjne. Są tacy co twierdzą, że do 6-ciu wymiarów to oni sobie spoko
    wyobrazają. Ja tam juz z tym czwartym mam problem.

> [...]
    > mnie zgłębiania
    > i przypominania sobie innych zagadnień i wymiękam.

    No mi tam zgłębianie nie pomaga. Ale tez sił na jakies poważniejsze nie
    mam. Tylko czy cos by ono dało? Jest coś takiego jak masa krytyczna
    wiedzy w różnych dziedzinach, która pozwala na rozumienie intuicyjne
    poszczególnych zjawisk. Tylko czy to nie jest po prostu oswojenie się z
    pewnym poziomem abstrakacji (na poziomie powtarzalnych, uwspólnionych
    zachowań) i nic poza tym?

    Olin, Ty to wszystko rozumiesz z tej całej fizyki, np. wspomniane
    splątania? :)

    --
    Marcin

  • 28. Data: 2023-05-18 02:55:54
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-05-16, Dawid Rutkowski <d...@w...pl> wrote:

> [...]
    > "Gdy uderzam przeciwnika, nie czynię tego ja, tylko pięść." (tu może pokręciłem)

    E, nie wiem skąd się to wzięlo ale w Wejsciu Smoka tego nie kojarzę. A,
    znam, i lubię jak się naparzaja po mordach, bo jestem osobą, dla której
    kultura, szczególnie filmowa, jest ważna.

    Lee : Teacher?
    Shaolin Abbott : I see your talents have gone beyond the mere physical level.
    Your skills are now at the point of spiritual insight.
    I have several questions. What is the highest technique you hope to achieve?
    Lee : To have no technique.
    Shaolin Abbott : Very good. What are your thoughts when facing an opponent?
    Lee : There is no opponent.
    Shaolin Abbott : And why is that?
    Lee : Because the word "I" does not exist.
    Shaolin Abbott : So, continue...
    Lee : A good fight should be like a small play, but played seriously.
    A good martial artist does not become tense, but ready. Not thinking,
    yet not dreaming. Ready for whatever may come. When the opponent
    expands, I contract. When he contracts, I expand. And when there is an
    opportunity, I do not hit. It hits all by itself.

    --
    Marcin

  • 29. Data: 2023-05-18 10:28:59
    Od: Olin <k...@a...w.stopce>

    Dnia Thu, 18 May 2023 00:38:21 GMT, Marcin Debowski napisał(a):

    > Olin, Ty to wszystko rozumiesz z tej całej fizyki, np. wspomniane
    > splątania? :)

    Chyba Cię, chłopie, pogięło. Co tydzień mamy tzw. seminaria instytutowe i
    jak dla mnie prelegenci z reguły mogliby spokojnie mówić po norwesku, bo
    zrozumiałbym w zasadzie tyle samo.

    Jeśli chodzi o splątanie, to trzeba pytać teoretyków. generalnie chodzi
    chyba o to, że dwie (lub więcej) cząstek oddziałują ze sobą na odległość,
    nawet jeśli nie są naładowane. To znaczy stan jednej zależy od drugiej.

    Na tłiterze na pewno to już dawno ogarnęli.

    --
    uzdrawiam
    Grzesiek

    adres: gtracz64[NA]gmail.com

    pewno znowu coś ukradli."
    Michaił Sałtykow Szczedrin

    http://grzegorz-tracz.ucoz.pl/

  • 30. Data: 2023-05-18 10:39:43
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    czwartek, 18 maja 2023 o 10:29:01 UTC+2 Olin napisał(a):

    > Chyba Cię, chłopie, pogięło. Co tydzień mamy tzw. seminaria instytutowe i
    > jak dla mnie prelegenci z reguły mogliby spokojnie mówić po norwesku, bo
    > zrozumiałbym w zasadzie tyle samo.

    Swoje pierwsze - tzn. pierwsze prowadzone - seminarium wspominał w książce Richard
    Feynman - jedna z kwestii na wejście: "Dzień dobry, nazywam się Albert Einstein,
    przyszedłem na pańskie seminarium."
    Jak coś takiego przemyślisz to trema mija ;>