    Newsgroups: pl.soc.prawo
    From: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>
    Subject: Re: nic nie ma
    Date: Tue, 16 May 2023 00:17:38 GMT

    On 2023-05-15, cef <c...@i...pl> wrote:

    > Przy tych wszystkich cudach falowych, które odkrywają
    > i badają współcześni fizycy to człowiek nawet z technicznym wykształceniem
    > robi się taki trochę bezradny. Tzn ja za nic nie mogę zrozumieć
    > jak oni z tego kwantowego (w gruncie rzeczy nieprzewidywalnego matematycznie
    > a jedynie powtarzalnego statystycznie świata) wyciągają jakieś konkretne
    > wartości.
    > Przykładowo w tym cytowanym eksperymencie z płytami:
    > pomijam już jak uzyskują takie gładkie płyty, jak je zbliżyć do siebie
    > na jeden mikron
> [...]

    Akurat część wykonawczą to jakoś ogarnąć się jeszcze da. 1um to duża
    odległość, mierzyć nie trzeba zaraz jakimś dynamometrem a posrednio
    (lustra, lasery, inne cuda).

    Natomiast zrozumienie, istotę sprawy, to tak dość ciężko. Dochodzę do
    nie za bardzo oryginalnego wniosku, że czasami bez podstaw się
    zwyczajnie nie da, bo nie wszystko da się przyblizyć jakimś modelem
    fenomenologicznym (zwykle opartym o formy rozumienia mechanistycznego).

    Np. zmagam się od pewnego czasu z tym całym splątaniem kwantowym.
    Wczoraj przeczytałem sobie art. w popularnonaukowym Ars Technica
    opisującą swieżutką publikację w Nature.
    https://arstechnica.com/science/2023/05/qubits-used-
    to-confirm-that-the-universe-doesnt-keep-reality-loc
    al/

    Zasadniczo rozumiem co robią i dlaczego ale nadal nie rozumiem jak to
    działa. Mam też nieodparte wrażenie, że znakomita większośc autorów
    publikacji popularno-naukowych, sama nie ma pojęcia jak to naprawdę
    działa. Takie publikacje sprowadzają się do opisu okoliczności i pewnego
    szkicu historycznego. Niczego więcej.

    Potem będąc w desperacji jeszcze sobie dalej poguglałem, i znalazłem to:
    https://www.scientificamerican.com/article/quantum-e
    ntanglement-isnt-all-that-spooky-after-all1/

    Gdzie pan tłumaczy, że wszyscy źle tłumaczą, bo to nie jest jakies
    splątanie właściwości, a informacji i jak on to swoim studentom
    informatyki ładnie wszystko nie wytłumaczył, i jak oni potem rozumieja i
    się dziwią że inni nie rozumieją, po czym nic konkretnie nie tłumaczy.

    --
    Marcin