  • 1. Data: 2023-05-13 08:58:32
    Temat: Ułaskawienie ponowne
    Od: cef <c...@i...pl>

    Jak wiadomo trwał spór kompetencyjny pomiędzy SN a Trybunałem
    ogólnie w sprawie stosowania prawa łaski.
    Przeczytać można obecnie różne scenariusze co się może stać
    jak się okaże, że jednak sprawa Kamińskiego i Wójcika "wróci" do momentu
    ustalenia
    czy skazani są prawomocnie czy nie.
    I jak się okaże, że prawomocnie, to wtedy Duda...
    No właśnie nigdzie nie widzę (ani w przepisach ani w mediach)
    żeby ktoś kwestionował akt łaski, ale czy jest gdzieś zapis,
    że akt łaski jest jednorazowy? Tzn, że jak ktoś już raz skorzystał
    w danej sprawie, to drugi raz nie może?
    Bo tutaj wydaje się, że Kamiński i Wójcik skorzystali ze wszystkich
    dobrodziejstw aktu
    łaski, które ten akt niesie (kara niewspółmierna czy skutki prawne - jak
    brak możliwości pełnienia funkcji) i wykorzystali już to co niesie ze
    sobą akt łaski i nie będą mogli skorzystać z tego po raz drugi.
    Czyli pytanie jest takie: czy akt łaski jest jednorazowy czy prezydent
    może ułaskawiać
    tę samą osobę za to samo wielokrotnie?

  • 2. Data: 2023-05-13 09:05:23
    Temat: Re: Ułaskawienie ponowne
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2023-05-13 o 08:58, cef pisze:

    > jak się okaże, że jednak sprawa Kamińskiego i Wójcika "wróci" do momentu
    > ustalenia
    > czy skazani są prawomocnie czy nie.

    > Bo tutaj wydaje się, że Kamiński i Wójcik

    I Wąsik oczywiście, choć Wójcik tez może potrzebować
    w przyszłości :-)

  • 3. Data: 2023-05-13 09:36:42
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 13.05.2023 o 08:58, cef pisze:
    > Czyli pytanie jest takie: czy akt łaski jest jednorazowy czy
    > prezydent może ułaskawiać tę samą osobę za to samo wielokrotnie?
    Na mojego czuja oraz zdroworozsądkowo, to jeśli przedmiotowy akt łaski
    zostanie uchylony, to tak, jakby go nie było i ten kolejny bedzie
    pierwszy i jedyny.
    --
    (~) Robert Tomasik

  • 4. Data: 2023-05-13 12:20:19
    Od: cef <c...@i...pl>

    > Na mojego czuja oraz zdroworozsądkowo, to jeśli przedmiotowy akt łaski
    > zostanie uchylony, to tak, jakby go nie było i ten kolejny bedzie
    > pierwszy i jedyny.

    A skąd wniosek, że zostanie uchylony?
    Sprawa cofnie się do momentu - zdroworozsądkowo-
    w którym ta dwójka ma prawomocny wyrok skazujący na głowie i
    teraz jakby właśnie prezydent chciał znowu ułaskawić,
    to pojawić się powinno pytanie czy można ponownie.
    Chodzi mi o to, czy gdzieś w innych aktach prawnych
    (bo w samej konstytucji jest suchy art 139 chyba)
    który dawałby przesłanki, żeby uznać, że nie mogą
    ponownie skorzystać z prawa łaski w tej samej sprawie
    (coś jak ne bis in idem tylko w kwestii łaski)

  • 5. Data: 2023-05-13 14:00:37
    Od: "A. Filip" <a...@p...pl>

    cef <c...@i...pl> pisze:

> [...]
    > ponownie skorzystać z prawa łaski w tej samej sprawie
    > (coś jak ne bis in idem tylko w kwestii łaski)

    Masz większe wątpliwości co TK-PiS orzeknie?

    Zacznij od końca kto będzie dawał ostateczną wykładnie obowiązującego
    prawa a sprawa się uprości IMHO.

    --
    A. Filip

  • 6. Data: 2023-05-13 16:24:31
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2023-05-13 o 14:00, A. Filip pisze:

    > Masz większe wątpliwości co TK-PiS orzeknie?

    Właśnie pominięto TK.
    Będzie wyrok w sprawie bez udziału TK.

    > Zacznij od końca kto będzie dawał ostateczną wykładnie obowiązującego
    > prawa a sprawa się uprości IMHO.

    A skomplikuje się po zmianie władzy. :-)

  • 7. Data: 2023-05-15 12:37:47
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 13 May 2023 08:58:32 +0200, cef wrote:
> [...]
    > Przeczytać można obecnie różne scenariusze co się może stać
    > jak się okaże, że jednak sprawa Kamińskiego i Wójcika "wróci" do momentu

    A ktos apelował?

    Bo może już prawomocnie?

> [...]
    > sobą akt łaski i nie będą mogli skorzystać z tego po raz drugi.
    > Czyli pytanie jest takie: czy akt łaski jest jednorazowy czy prezydent

    Chyba nie ma przepisu.

    Ale wydaje sie tez, ze nie powinna byc skazywana za to samo
    wielokrotnie :-)

    J.

  • 8. Data: 2023-05-15 17:18:23
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2023-05-15 o 12:37, J.F pisze:

    > A ktos apelował?

    Zapoznaj się bliżej z tematem, bo na prawnych niuansach to ja za dobrze się
    nie znam a w tłumaczeniu mógłbym cos pomieszać..

    > Bo może już prawomocnie?

    Jeszcze nie, ale sąd nie czekając na opinię TK
    będzie decydował o tym pod koniec maja chyba.

    To też się może zmienić.

  • 9. Data: 2023-06-06 16:17:03
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2023-05-15 o 17:18, cef pisze:

    > To też się może zmienić.

    No i muszą jednak być osądzeni.
    Czyli powtórka z rozrywki. Ciekawe czy wyrok się utrzyma,
    w drugiej instancji (w sensie wymiaru tego pierwotnego)
    bo apelacja była zmieniająca :-)

  • 10. Data: 2023-06-06 17:57:33
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 6 Jun 2023 16:17:03 +0200, cef wrote:

    > No i muszą jednak być osądzeni.

    Muszą jak muszą, zawsze mozna sedziów zawiesic, albo delegować do
    Pacanowa :-)

    Uzasadnienia chyba jeszcze nie mamy, ale
    https://wydarzenia.interia.pl/kraj/news-ulaskawienie
    -kaminskiego-i-wasika-decyzja-sn,nId,6824861

    "Sprawowanie wymiaru sprawiedliwości w polskim porządku prawnym jest
    wyłączną domeną sądów powszechnych i Sądu Najwyższego - zaznaczył w
    ustnym uzasadnieniu wtorkowego wyroku SN sędzia Piotr Mirek. Dodał, że
    w ramach sprawowania tego wymiaru sprawiedliwości sądy mają prawo do
    dokonywania wykładni przepisów prawa, ustaw i konstytucji.
    "

    No to pierwsze jest chyba nieprawdziwe, skoro ostatnie słowo ma
    prezydent.

    "Sąd Najwyższy stoi na stanowisku, że orzeczenie Trybunału
    Konstytucyjnego z 2 czerwca ws. sporu kompetencyjnego nie wywołało
    żadnych skutków prawnych".

    Tu podobno padło dodatkowo, ze TK nie zakwestionował żadnych
    konkretnych przepisów, stąd ten brak skutków prawnych.
    Sedziowie mogą po staremu intepretować ustawy.

    Ale
    https://wydarzenia.interia.pl/kraj/news-ulaskawienie
    -kaminskiego-i-wasika-decyzja-sn,nId,6824861

    "W uzasadnieniu piątkowego orzeczenia TK sędzia Stanisław Piotrowicz
    mówił, że realizując "ostateczne i mające moc powszechnie
    obowiązującą" postanowienie Trybunału "Sąd Najwyższy jest zobligowany
    do zaprzestania stosowania swojej uchwały z maja 2017 r.".

    To moze jednak TK wskazał przepisy?

    I cos tam jeszcze uslyszalem, ze prezydent nie moze oskarzonym
    odbierac prawa do udowodnienia swojej niewinnosci przed sądem
    apelacyjnym :-)

    > Czyli powtórka z rozrywki. Ciekawe czy wyrok się utrzyma,
    > w drugiej instancji (w sensie wymiaru tego pierwotnego)
    > bo apelacja była zmieniająca :-)

    Teraz to bedą przedłuzać, bo sie prezydent zmieni :-)

    J.