    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: naruszenie prawa architekta do projektu
    Date: Mon, 11 May 2015 10:31:21 +0200

    Użytkownik "Tomasz Wójtowicz" napisał w wiadomości
    W dniu 2015-05-06 o 13:35, m pisze:

> [...]
    >się z deweloperem, że sprowadzi sobie jakieś ekologiczne okna z
    >Finlandii z drewna. Rzecz w tym, że Finowie robią te okna wyłącznie
    >symetryczne, bo oni nie znają modernistycznej estetyki
    >mniejsze+większe. Okna przyjeżdżają, zostają zamontowane. Ukończony
    >blok składa się więc z okien alu albo plastik w tym samym układzie
    >oprócz tych drewnianych u jednego z lokatorów.
    >Architekt niemal wyszedł z siebie. Najpierw próbował przez urzędy
    >zablokować odbiór budynku. Potem ze trzy razy zakładał sprawę w
    >sądzie. Budynek stoi 15 lat i okna dalej tak samo. Więc nic nie

    Postaw sie na miejscu architekta-artysty.
    Projektujesz piekny budynek, chcesz zdjecia porobic aby sie pochwalic,
    a tu ci niesforny lokator taki numer odstawia :-)

    A potem jeszcze gdzies ktos zobaczy "projektowal XXX', obejrzy i
    pomysli "co za kiep, po co on z tymi oknami kombinowal".

    >Zapomniałem dopisać, że architekt próbował zablokować odbiór budynku
    >twierdząc, że fińskie okna nie mają polskiego atestu. Jak widać,
    >urzędników to specjalnie nie obeszło.

    Odkad jestesmy w Unii to finski atest chyba rownie dobry jak polski.
    Ale 15 lat temu moglo byc inaczej.

    >Tak w moim odczuciu, to ścigane będą tylko takie zmiany, które mogą
    >naruszyć bezpieczeństwo użytkowania budynku. Natomiast zmiany typu
    >estetycznego, o ile mieszczą się w MPZP, są praktycznie nie do
    >zablokowania przez architekta.

    No coz, zapis w ustawie zacytowano, trzeba czytac "odrebne przepisy".

    Ja tak tylko kojarze, ze sprawy okien bywaly koscia niezgody,
    dwudzielne, trojdzielne, czteropolaciowe, ale moze to o remonty
    zabytkow chodzilo ...

    No i taka np
    bip.nisko.pl/files/sites/46599/wiadomosci/257175/fil
    es/49_centrum.pdf

    4. Zasady ochrony zabytków, dla budynków wpisanych do gminnej
    ewidencji zabytków i wojewódzkiego rejestru zabytków, obowiązuje detal
    architektoniczny:
    1) otwory okienne wysokie i smukłe w proporcji: co najmniej 2 razy
    wyższe niż szerokość podstawy;

    2) obowiązują okna dwudzielne;

    3) na wysokości 2/3 szyby efekt szprosu, w kolorze stolarki okiennej;

    Za to mamy ciekawe linki

    http://www.architektura.info/index.php/wiadomosci/za
    gadnienia_prawne/nadzor_autorski_architekta
    http://www.budownictwo.abc.com.pl/czytaj/-/artykul/a
    utorski-nadzor-nad-projektem-architektoniczno--budow
    lanym-nie-tylko-przez-jego-autora

    Nie tylko prawo, ale przede wszystkim obowiazek ...

    J.