  • 1. Data: 2015-05-06 13:35:17
    Temat: naruszenie prawa architekta do projektu
    Od: m <m...@g...com>

    Witam,

    Jeżeli się nie mylę, architekt ma prawo do integralności swojego dzieła
    i bez jego zgody właściciel domu nie ma prawa do przeróbki.

    I teraz ciekawi mnie taka sytuacja, kiedy buduję dom, nie dopilnowałem
    zgody architekta na przeróbki, za kilka/kilkanaście lat coś zmieniam.
    Powiedzmy dobudowuję komin, albo burzę istniejący, albo zmieniam kolor
    dachówek. Architekt wzywa mnie do przywrócenia stanu projektu, ja mówię
    że nie. On idzie do sądu, wygrywa , ja ignoruję wyrok sądu.

    Co się dalej dzieje? Przychodzi ekipa budowlana pod nadzorem komornika i
    przywraca? Załóżmy że dom stoi na takim zadupiu że architekt nie może
    wykazać że poniósł jakąś stratę z tego względu że jego renoma została
    jakośtam zszargana więc odszkodowanie nie wchodzi w grę (czy na pewno
    nie wchodzi?)

    p. m.

  • 2. Data: 2015-05-06 18:25:18
    Temat: Re: naruszenie prawa architekta do projektu
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Wed, 06 May 2015 13:35:17 +0200, m <m...@g...com> wrote:
> [...]

    została
    > jakośtam zszargana więc odszkodowanie nie wchodzi w grę (czy na

    Hipotetyczna sytuacja.czy rzeczywista? Zależy co będzie tańsze: suma
    grzywień i kar czy przeróbka.... Na to, że za Ciebie ją zrobią nie
    licz.

    --
    Marek

  • 3. Data: 2015-05-06 23:43:57
    Od: m <m...@g...com>

    W dniu 06.05.2015 o 18:25, Marek pisze:
    > Hipotetyczna sytuacja.czy rzeczywista? Zależy co będzie tańsze: suma
    > grzywień i kar czy przeróbka.... Na to, że za Ciebie ją zrobią nie
    > licz.

    Czysto hipotetyczna i nie mająca znaczenia praktycznego. Tak dla
    rozruszania mózgu i zaspokojenia ciekawości. Wczoraj jeżdżąc rowerem
    widziałem kilka fantazyjnych domów i tak sobie rozważałem "co by było
    jakbym taki dom dostał/odziedziczył, przerobił go żeby wyglądał
    normalnie a architekt by powiedział 'nie'".

    A suma grzywien to jest suma ilu grzywien? Jak wygląda procedura i ile
    wynosi pojedyncza grzywna? Jeżeli nie wykonam wyroku, to rozumiem że sąd
    może ponownie się zająć moją sprawą i nałożyć grzywnę za niewykonanie,
    tak? Kto się o to zwraca? Rzeczony architekt?

    p. m.

  • 4. Data: 2015-05-06 23:56:26
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "m" napisał w wiadomości
> [...]
    >że nie. On idzie do sądu, wygrywa , ja ignoruję wyrok sądu.

    >Co się dalej dzieje? Przychodzi ekipa budowlana pod nadzorem

    Proponuje, ze przychodzi i dom burzy, to szybko oduczy ignorowania
    wyrokow :-)

> [...]
    >wykazać że poniósł jakąś stratę z tego względu że jego renoma została
    >jakośtam zszargana więc odszkodowanie nie wchodzi w grę (czy na pewno

    A czemu mialoby nie wchodzic ?
    Zadupie czy nie, projekt architekta X, a widzowie widza jaka szkarade.

    Raczej mow, ze nigdzie publicznie nie napisano ze projekt pana X ...
    ale pan X sam sie moze chwalic, w urzedzie miasta w aktach jest itp

    A w ustawie pewnie sie cos znajdzie "jesli pochloneloby nadmierne
    srodki"

    J.

  • 5. Data: 2015-05-07 00:07:50
    Od: m <m...@g...com>

    W dniu 06.05.2015 o 23:56, J.F. pisze:
    > A czemu mialoby nie wchodzic ?
    > Zadupie czy nie, projekt architekta X, a widzowie widza jaka szkarade.

    O ile wiem, to żeby było odszkodowanie to musi być szkoda. Wiec raczej
    ewentualnie zadośćuczynienie.

    p. m.

  • 6. Data: 2015-05-07 11:49:14
    Od: " ąćęłńóśźż" <ąćę@łńó.śżź>

    Nadzór budowlany nie zajmuje się prawami autorskimi.
    Architekt ma drogę cywilną jakby co.

  • 7. Data: 2015-05-07 12:10:32
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 6 May 2015, m wrote:

> [...]
    >
    > I teraz ciekawi mnie taka sytuacja, kiedy buduję dom, nie dopilnowałem
    > zgody architekta na przeróbki, za kilka/kilkanaście lat coś zmieniam.

    Ja bym to określił tak: w ustawie PA jest literalny zapis:
    http://pl.wikisource.org/wiki/Prawo_autorskie_%28ust
    awa_z_4_lutego_1994_r._tekst_jednolity_z_2006_r.%29
    +++
    Art. 60.
    [...]
    5. Sprawowanie nadzoru autorskiego nad utworami architektonicznymi
    i architektoniczno- urbanistycznymi regulujš odrębne przepisy.
    ---

    Pytanie powinno więc brzmieć: "kto wie jakie przepisy szczegółowe
    regulują nadzór prawnoautorski nad projektem architektonicznym".

    Dodam że nie wiem ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 8. Data: 2015-05-11 01:49:02
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@s...spam.spam.com>

    W dniu 2015-05-06 o 13:35, m pisze:
    > Witam,
    >
    > Jeżeli się nie mylę, architekt ma prawo do integralności swojego dzieła
    > i bez jego zgody właściciel domu nie ma prawa do przeróbki.

    Czy ma czy nie ma, to jest dyskusyjna sprawa. Podam taki przykład:

    Deweloper buduje blok. Architekt zaprojektował okna o asymetrycznym
    podziale (mniejsze + większe). Klient do wyboru ma tani plastik albo
    drogie alu. Ten sam kolor, ten sam kształt. Jeden z klientów umawia się
    z deweloperem, że sprowadzi sobie jakieś ekologiczne okna z Finlandii z
    drewna. Rzecz w tym, że Finowie robią te okna wyłącznie symetryczne, bo
    oni nie znają modernistycznej estetyki mniejsze+większe. Okna
    przyjeżdżają, zostają zamontowane. Ukończony blok składa się więc z
    okien alu albo plastik w tym samym układzie oprócz tych drewnianych u
    jednego z lokatorów.

    Architekt niemal wyszedł z siebie. Najpierw próbował przez urzędy
    zablokować odbiór budynku. Potem ze trzy razy zakładał sprawę w sądzie.
    Budynek stoi 15 lat i okna dalej tak samo. Więc nic nie wskórał.

    Tak w moim odczuciu, to ścigane będą tylko takie zmiany, które mogą
    naruszyć bezpieczeństwo użytkowania budynku. Natomiast zmiany typu
    estetycznego, o ile mieszczą się w MPZP, są praktycznie nie do
    zablokowania przez architekta.

  • 9. Data: 2015-05-11 01:54:10
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@s...spam.spam.com>

    Zapomniałem dopisać, że architekt próbował zablokować odbiór budynku
    twierdząc, że fińskie okna nie mają polskiego atestu. Jak widać,
    urzędników to specjalnie nie obeszło.

  • 10. Data: 2015-05-11 08:59:37
    Od: n...@t...net.pl

    W dniu czwartek, 7 maja 2015 12:21:29 UTC+2 użytkownik Gotfryd Smolik news napisał:

> [...]
    >
    > Pytanie powinno więc brzmieć: "kto wie jakie przepisy szczegółowe
    > regulują nadzór prawnoautorski nad projektem architektonicznym".

    Też nie trafiłem na takie odrębne przepisy.

    Sam też w umowach dot. programów komputerowych
    mam zapis o nadzorze autorskim ale tu akurat
    ja mam naturalną wyłączność do swoich produktów.

    W opisywanym przypadku zaś projektant może podpisać
    umowę z klientem na taki nadzór ale co do sfery estetycznej
    to i tak klient może zmienić jego projekt i modernistyczny
    budynek pomalować sobie w malwy, dlatego PRL był taki szary
    bo władza, a tym samym obywatele, miała zbyt małą wiedzę na ten temat.

    Gdyby Kaczyński lub Komorowski znał się na sztuce to ich propozycje
    programowe byłyby zupełnie inne - na wyższym poziomie intelektualnym.

    A więc każdy świadomy klient/mieszkaniec bloku nie zmieni projektu
    architekta bo taki obywatel zdaje sobie sprawę że nieodpowiedzialnymi
    zmianami projektu popełnia zbrodnię na sztuce (śpiewanie arii
    przy kielychu siwuchy).

    To wcale nie musi być regulowane ustawą ale po prostu prawidłową
    edukacją a tu serwuje się młodym naukę religii, która byłaby sztuką
    gdyby nie wciskano na siłę, że zmartwychwstanie Jeżuska, zamach smoleński itp.
    to niepodważalna prawda. W sztuce każdy z własnego świadomego wyboru chce
    być manipulowanym.

    Andrzej.