  • 1. Data: 2004-03-07 12:03:53
    Temat: naruszenie dóbr osobistych na stronie www (długie)
    Od: "b3lf3r" <r...@n...pl>

    Witam, mam pewien problem i liczę że mi pomożecie...
    Jestem nauczycielem gimnazjum i jeden z moich uczniów w czasiue lekcji
    wykonał mi zdjęcie (chyba jakimś aparatem cyfrowym lub takim z telefonu
    komórkowego)
    Zdjęcie to zostało potem opublikowane w jednym z serwisów randkowych wraz z
    kompromitującym mnie opisem...

    Strona została bardzo szybko rozreklamowana wśród uczniów, którzy mieli
    niezłą zabawę... gdy uczniowie dowiedzieli się że jeden z nauczycieli naszej
    szkoły wie o stronie i na pewno mi o niej powie - winowajca przestraszyl się
    konsekwencji i usunął ofertę z tego serwisu... strone widziałem lecz nie
    zdążyłem jej zgrać na twardziela... mam jedynie zdjęcie które wyciągnąłem z
    cache'a przeglądarki...

    Moje pytanie: Czy mimo faktu iż strony juz nie ma mogę wystąpić z wnioskiem
    do organów scigania z wnioskiem o wykrycie sprawcy naruszenia moich dóbr
    osobistych, prawa do wizerunku i moich praw autorskich?
    Gdzie powinienem się udać, jakie papiery złożyć/załączyć?
    Chciałbym wystąpić na drogę sądową z powództwa cywilnego przeciwko
    dowcipnisiowi/jego prawnym opiekunom...

  • 2. Data: 2004-03-07 16:31:56
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "b3lf3r" <r...@n...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > do organów scigania z wnioskiem o wykrycie sprawcy naruszenia moich dóbr
    > osobistych, prawa do wizerunku i moich praw autorskich?

    Prawa autorskie ma dowcipniś, więc ich naruszyć nie mógł. Mógł naruszyć
    Twoje prawo do ochrony wizerunku, no ale to tak na pograniczu rozsądku, bo
    w sumie zdjęcie wykonał w miejscu publicznym, więc różnie może na to sąd
    spojrzeć. Umieszczając głupi anons w związku z tym zdjęciem jednak moim
    zdaniem łapie się na art. 212§2 kk, który zacytuję w całości, bo to ważne
    dla dalszych wywodów:

    "Art. 212. § 1. Kto pomawia inną osobę, grupę osób, instytucję, osobę
    prawną lub jednostkę organizacyjną nie mającą osobowości prawnej o takie
    postępowanie lub właściwości, które mogą poniżyć ją w opinii publicznej
    lub narazić na utratę zaufania potrzebnego dla danego stanowiska, zawodu
    lub rodzaju działalności, podlega grzywnie, karze ograniczenia albo
    pozbawienia wolności do roku.
    § 2. Jeżeli sprawca dopuszcza się czynu określonego w § 1 za pomocą
    środków masowego komunikowania, podlega grzywnie, karze ograniczenia
    wolności albo pozbawienia wolności do lat 2.
    § 3. W razie skazania za przestępstwo określone w § 1 lub 2 sąd może orzec
    nawiązkę na rzecz pokrzywdzonego, Polskiego Czerwonego Krzyża albo na inny
    cel społeczny wskazany przez pokrzywdzonego.
    § 4. Ściganie przestępstwa określonego w § 1 lub 2 odbywa się z oskarżenia
    prywatnego."

    Najistotniejsze w tym, to §4. Otóż to jest ścigane z oskarżenia
    prywatnego, czyli to Ty wnosisz akt oskarżenia. Organa ścigania mają
    obowiązek jedynie na Twój wniosek zabezpieczyć dowody, o ile grozi im
    utrata. W tym wypadku, gdybyś się zdecydował najlepszym wyjściem będzie
    powołać na świadka Twojego kolegę, który zezna, co widział. Jak znam
    życie, to portal pewnie nie przechowuje kopii bezpieczeństwa.

    > Gdzie powinienem się udać, jakie papiery złożyć/załączyć?
    > Chciałbym wystąpić na drogę sądową z powództwa cywilnego przeciwko
    > dowcipnisiowi/jego prawnym opiekunom...

    Skargę składasz na odpowiednim formularzu w sądzie karnym, a jeśli to
    nieletni, to w dowolnej formie w sądzie rodzinnym. Ale zanim to zrobisz,
    to przemyśl, czy warto. To po prostu chuligański wybryk. Męska rozmowa ze
    sprawcą i rodzicami i świadomość, że możesz mu narobić kłopotów, ale tego
    nie zrobisz odniesie moim zdaniem o wiele lepszy skutek, niż pieniaczenie
    się po sądach. Jeśli gówniarz jest nieletni, to w najlepszym razie za coś
    takiego mu sąd pogrozi palcem. I to pod warunkiem, ze zdołasz udowodnić,
    że to on, a nie ktoś inny. Bo trzeba by to udowodnić przed sadem i nie
    wystarczy Twoje głębokie przekonanie, że tak jest.

    Jeśli nie zostanie mu udowodniona wina, to z jednej strony sprawa stanie
    się jeszcze bardziej nagłośniona i jeśli jeszcze ktoś o tym nie wie, to
    się na pewno dowie, a z drugiej strony gówniarz nabierze przekonania, że
    jest nietykalny. Będzie dalej kombinował, tylko teraz to zrobi ostrożniej
    z kafejki internetowej na przykład i nie będzie żadnej szansy mu tego
    udowodnić.

  • 3. Data: 2004-03-08 06:08:40
    Od: "b3lf3r" <r...@n...pl>

    Wielkie dzięki za radę....

    > Prawa autorskie ma dowcipniś, więc ich naruszyć nie mógł.

    Jak zaznaczyłem na wstępie jako nauczyciel mam prawo do ochrony
    intelektualnej mojej pracy, więc jakiekolwiek nagrania audio-wizualne i
    fotografowanie mojej pracy dydaktycznej bez mojej wiedzy i zgody jest
    naruszeniem praw moich autorskich.

    Dowcipniś ma oczywiście prawa autorskie do zdjęcia ale wykonał je naruszajac
    moje prawa.

    pozdrawiam serdecznie
    Rafał

  • 4. Data: 2004-03-08 07:09:35
    Od: Marcin Debowski <a...@I...notrix.net>

    In article <I5U2c.243434$174.57863@news.chello.at>, b3lf3r wrote:
> [...]
    > intelektualnej mojej pracy, więc jakiekolwiek nagrania audio-wizualne i
    > fotografowanie mojej pracy dydaktycznej bez mojej wiedzy i zgody jest

    Naruszyc to on mogł te hipotetyczne prawa autorskie co najwyzej przez
    publikację tych zdjęć. Samo robie zdjęć nie narusza praw autorskich, poza
    tym wybacz, trudno dość sobie wyobrazić aby pojedyńcze zdjęcie twojej
    postaci prowadzącej zajęcia dydaktyczne było już tak oczywistym przejawem
    twórczości. No chyba że byłeś przebrany za jakiś globus lub widać jakiś
    twórczy kawałek twoich wystąpień np. na tablicy czy w innej postaci.

    > naruszeniem praw moich autorskich.
    > Dowcipniś ma oczywiście prawa autorskie do zdjęcia ale wykonał je naruszajac
    > moje prawa.

    Możesz zacytować konkretne artykuły jakie naruszył?

    --
    Marcin

  • 5. Data: 2004-03-08 19:39:02
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Marcin Debowski" <a...@I...notrix.net> napisał w
    wiadomości news:fqith1-mam.ln1@ziutka.router...

> [...]
    > twórczości. No chyba że byłeś przebrany za jakiś globus lub widać jakiś
    > twórczy kawałek twoich wystąpień np. na tablicy czy w innej postaci.

    Dokładnie się z Tobą zgodzę.

    > Możesz zacytować konkretne artykuły jakie naruszył?

    Pewnie chodzi mu o naruszenie prawa do wizerunku, ale ja bym w tym się
    raczej nie kierował, bo to bardzo śliska sprawa. Wyrok sądu niepewny, a
    konsekwencje moralne i społeczne związane z nadszarpniętym wizerunkiem w
    wypadku przegranej spore.

  • 6. Data: 2004-03-09 06:15:28
    Od: "b3lf3r" <r...@n...pl>

    > Pewnie chodzi mu o naruszenie prawa do wizerunku,

    Faktycznie w przypadku jednego zdjęcia łatwiej udowodnić naruszenie prawa do
    wizerunku
    lecz prawdopodobnie wykonano całą serię zdjęć a jedynie jedno z nich zostało
    opublikowane

    wykonano też podobno kilkanaście sekund filmu przy pomocy tel komórkowego
    (tego nie udowodniłem)
    a to już jest oczywiście nieco grubsza sprawa

    > ale ja bym w tym sięraczej nie kierował, bo to bardzo śliska sprawa.
    > Wyrok sądu niepewny, a konsekwencje moralne i społeczne związane
    > z nadszarpniętym wizerunkiem w wypadku przegranej spore.

    A co jeśli zdjęcie zostało elektronicznie zmodyfikowane w sposób naruszający
    moją godność, i dopiero opublikowane?

    Autor zdjecia nie mógł go opublikować bez mojej pisemnej zgody (o tym mówu
    ustawa o prawie autorskim...) i nie można tu mówić że zdjęcie zostało
    wykonane w związku z wykonywanym przeze mnie zawodem tylko dlatego że
    wykonano je podczas mojej pracy...
    Jestem pewien, iż moja praca dydaktyczna jest chroniona przed
    nieautoryzowanym zwielokrotnianiem przy pomocy urządzeń audio i
    wideogramowych.
    Konkretne przepisy zacytuję niedługo... muszę sie tylko przekopać przez
    kilka ustaw.

    Pozdrawiam serdecznie
    Rafał

  • 7. Data: 2004-03-09 06:51:56
    Od: Marcin Debowski <a...@I...notrix.net>

    In article <4id3c.261258$174.69120@news.chello.at>, b3lf3r wrote:
    > Jestem pewien, iż moja praca dydaktyczna jest chroniona przed
    > nieautoryzowanym zwielokrotnianiem przy pomocy urządzeń audio i
    > wideogramowych.

    Jest chroniona, ale nie jest to takie wszystko oczywiste i czarno-białe.
    Nawet parę takich zajęć (ba, nawet krótki film) będzie pewnie marginalnym
    cytowaniem twojej dydaktycznej twórczości. Jak już bardzo chcesz dać
    gówniarzowi popalić, to serio skoncentruj się na ochronie wizerunku bo
    moim zdaniem z tymi prawami autorskimi to się zwyczajnie ośmieszysz.

    > Konkretne przepisy zacytuję niedługo... muszę sie tylko przekopać przez
    > kilka ustaw.

    ZCW jedna ustawa wchodzi w grę: Dz.U. 1994 Nr 24 poz. 83 (o prawie
    autorskim i pokrewnych), plus ewentualnie twoja umowa o pracę w kwestiach
    autorskich praw majątkowych.

    --
    Marcin

  • 8. Data: 2004-03-09 10:27:55
    Od: "Roman G." <r...@N...gazeta.pl>

    b3lf3r <r...@n...pl> napisał(a):

> [...]
    > komórkowego)
    > Zdjęcie to zostało potem opublikowane w jednym z serwisów randkowych wraz z

    Gdyby trzymać się litery prawa, to właściwie szkoła ma obowiązek (art. 4 par.
    3 Ustawy o postępowaniu w sprawach nieletnich) zawiadomić policję lub sąd
    rodzinny o popełnieniu przez ucznia czynu karalnego (przytaczany przez
    Roberta art. 212 § 2 kk).
    Osobiście możesz też złożyć na policji zawiadomienie o przestępstwie,
    wnioskując jednocześnie o status oskarżyciela posiłkowego. Rozprawa odbędzie
    się przed sądem rodzinnym, najlepiej wtedy wnioskować o coś uciążliwego dla
    gałgana, na przykład o ileś godzin prac społecznych na rzecz szkoły lub
    jakiejś organizacji społecznej, o zobowiązanie do publicznego (na forum całej
    szkoły, na forum Rady Pedagogicznej albo nawet na łamach lokalnej prasy)
    przeproszenia Cię za naruszenie dóbr osobistych, o zapłacenie nawiązki na
    wskazany przez Ciebie cel społeczny, na przykład dom małego dziecka lub
    hospicjum. Ostatnie wiąże się z niemałymi kosztami dla rodziców, a uderzenie
    po kieszeni najlepiej przemawia do rozsądku.

    Gdyby sąd rodzinny okazał się według Ciebie zbyt łagodny, a tak często bywa,
    możesz założyć sprawę cywilną (art. 23 i 24 kc), wnioskując znów o te
    przeprosiny oraz zapłacenie nawiązki na cel społeczny.

    Zgodnie z art. 63 Karty nauczyciela przysługuje Ci ochrona jak dla
    funkcjonariuszy państwowych. Wprawdzie wg mojej wiedzy jest to dzisiaj dość
    martwy przepis, ale może warto go uaktywnić, co skłoni być może sąd do
    surowszego potraktowania nieletniego.

    Droga sądowa jednak długa i niepewna, bo sprawa z punktu widzenia prawa
    karnego dosyć błaha jest i w ocenie sędziego może chodzić o zwykły wygłup
    (sędziowie pamiętają jeszcze dawniejsze szkoły i nie bardzo zdają sobie
    sprawę, co się w nich dzisiaj dzieje i jak bardzo młodzież potrafi być
    rozpuszczona, jak bardzo pozornie niewinnymi "wybrykami" potrafi
    zdezorganizować pracę całej placówki, przy czym kuratorium na domiar złego
    obwini tu nauczyciela i dyrektora - że nieudolni).

    Dlatego proponuję drogę krótszą i pewniejszą, aby tej nieudolności właśnie
    nie okazać: zadziałać na mocy prawa oświatowego, wykorzystując uprawnienia
    wynikające z tzw. władztwa zakładowego, władztwa pedagogicznego szkoły nad
    uczniem i - do pewnego stopnia - nad jego rodzicami (co wynika z obowiązku
    szkolnego).

    Dokładnie winowajcy i jego rodzicom proponuję przedstawić możliwe
    konsekwencje prawne (szczegółowo o tym, co może sąd rodzinny poczytaj w art.
    bodajże szóstym Ustawy o postępowaniu w sprawach nieletnich), aby ich
    zmiękczyć i skłonić do współpracy ze szkołą w działaniach wychowawczych -
    niech będą wdzięczni, że szkoła nie skieruje sprawy na drogę postępowania
    sądowego.
    Potem wyciągnąłbym konsekwencje wychowawcze: 10 godzin prac społecznych na
    rzecz szkoły lub wybranej przeze mnie organizacji społecznej, przeproszenie
    mnie przez ucznia i przez jego oboje rodziców na posiedzeniu Rady
    Pedagogicznej, co zostanie zaprotokółowane, oficjalna nagana dyrektora
    szkoły, aby była podstawa ewentualnie w przyszłości do nakładania dalszych
    statutowych kar dyscyplinarnych, na ten i następny semestr objęcie ucznia
    programem wzmożonego nadzoru pedagogicznego, pozbawienie go na ten okres
    szkolnych przywilejów (na przykład prawo zgłaszania "np.", uczestniczenia w
    wycieczkach, prawo do reprezentowania szkoły na zewnątrz), obowiązek
    napisania obszernej pracy pisemnej na temat "Jak rozumiesz frazeologizm:
    naruszyć czyjeś dobre imię?" - możliwości masz tu szerokie.

    W przypadku gdyby rodzice stanęli okoniem i nie poszli na ten układ,
    skierowałbym jednak sprawę do sądu, aby przemówić im do kieszeni.

    Zgadzam się z przedmówcami, że na prawo autorskie nie masz się co w tym
    przypadku powoływać.

    Poczytaj jeszcze tu:
    30449
    może znajdziesz jakieś dodatkowe argumenty w rozmowie z rodzicami.

  • 9. Data: 2004-03-10 06:24:42
    Od: "b3lf3r" <r...@n...pl>

    dzięki za te podpowiedzi :-)
    Wystąpiłem na razie dopolicji z żadaniem ustalenia i ścigania sprawców
    Czy wykryją kto zobaczymy.. być może umorzą śledztwo z powodu niewykrycia
    sprawców... nie wiem jakich specjalistów od IT ma policja.
    A jak będę miał sprawcę to się wezwie delkwenta z rodzicami i przycisnie...

    Pozdrawiam Rafał

  • 10. Data: 2004-03-10 07:42:24
    Od: "Roman Gawron" <r...@N...gazeta.pl>

    b3lf3r <r...@n...pl> napisał(a):

> [...]
    > sprawców... nie wiem jakich specjalistów od IT ma policja.
    > A jak będę miał sprawcę to się wezwie delkwenta z rodzicami i przycisnie...

    A czemu macie się w szkole policją wyręczać? MOżecie przecież sami - swoimi
    metodami - ustalić sprawcę lub sprawców. Do ich ukarania na mocy prawa
    szkolnego to w zupełności wystarczy.