    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: naruszenie dóbr osobistych na stronie www (długie)
    Date: Sun, 7 Mar 2004 17:31:56 +0100
    Sender: r...@p...onet.pl@pc17.nowysacz.cvx.ppp.tpnet.pl

    Użytkownik "b3lf3r" <r...@n...pl> napisał w wiadomości
    news:JcE2c.227803$174.19463@news.chello.at...

    > Moje pytanie: Czy mimo faktu iż strony juz nie ma mogę wystąpić z
    wnioskiem
    > do organów scigania z wnioskiem o wykrycie sprawcy naruszenia moich dóbr
    > osobistych, prawa do wizerunku i moich praw autorskich?

    Prawa autorskie ma dowcipniś, więc ich naruszyć nie mógł. Mógł naruszyć
    Twoje prawo do ochrony wizerunku, no ale to tak na pograniczu rozsądku, bo
    w sumie zdjęcie wykonał w miejscu publicznym, więc różnie może na to sąd
    spojrzeć. Umieszczając głupi anons w związku z tym zdjęciem jednak moim
    zdaniem łapie się na art. 212§2 kk, który zacytuję w całości, bo to ważne
    dla dalszych wywodów:

    "Art. 212. § 1. Kto pomawia inną osobę, grupę osób, instytucję, osobę
    prawną lub jednostkę organizacyjną nie mającą osobowości prawnej o takie
    postępowanie lub właściwości, które mogą poniżyć ją w opinii publicznej
    lub narazić na utratę zaufania potrzebnego dla danego stanowiska, zawodu
    lub rodzaju działalności, podlega grzywnie, karze ograniczenia albo
    pozbawienia wolności do roku.
    § 2. Jeżeli sprawca dopuszcza się czynu określonego w § 1 za pomocą
    środków masowego komunikowania, podlega grzywnie, karze ograniczenia
    wolności albo pozbawienia wolności do lat 2.
    § 3. W razie skazania za przestępstwo określone w § 1 lub 2 sąd może orzec
    nawiązkę na rzecz pokrzywdzonego, Polskiego Czerwonego Krzyża albo na inny
    cel społeczny wskazany przez pokrzywdzonego.
    § 4. Ściganie przestępstwa określonego w § 1 lub 2 odbywa się z oskarżenia
    prywatnego."

    Najistotniejsze w tym, to §4. Otóż to jest ścigane z oskarżenia
    prywatnego, czyli to Ty wnosisz akt oskarżenia. Organa ścigania mają
    obowiązek jedynie na Twój wniosek zabezpieczyć dowody, o ile grozi im
    utrata. W tym wypadku, gdybyś się zdecydował najlepszym wyjściem będzie
    powołać na świadka Twojego kolegę, który zezna, co widział. Jak znam
    życie, to portal pewnie nie przechowuje kopii bezpieczeństwa.

    > Gdzie powinienem się udać, jakie papiery złożyć/załączyć?
    > Chciałbym wystąpić na drogę sądową z powództwa cywilnego przeciwko
    > dowcipnisiowi/jego prawnym opiekunom...

    Skargę składasz na odpowiednim formularzu w sądzie karnym, a jeśli to
    nieletni, to w dowolnej formie w sądzie rodzinnym. Ale zanim to zrobisz,
    to przemyśl, czy warto. To po prostu chuligański wybryk. Męska rozmowa ze
    sprawcą i rodzicami i świadomość, że możesz mu narobić kłopotów, ale tego
    nie zrobisz odniesie moim zdaniem o wiele lepszy skutek, niż pieniaczenie
    się po sądach. Jeśli gówniarz jest nieletni, to w najlepszym razie za coś
    takiego mu sąd pogrozi palcem. I to pod warunkiem, ze zdołasz udowodnić,
    że to on, a nie ktoś inny. Bo trzeba by to udowodnić przed sadem i nie
    wystarczy Twoje głębokie przekonanie, że tak jest.

    Jeśli nie zostanie mu udowodniona wina, to z jednej strony sprawa stanie
    się jeszcze bardziej nagłośniona i jeśli jeszcze ktoś o tym nie wie, to
    się na pewno dowie, a z drugiej strony gówniarz nabierze przekonania, że
    jest nietykalny. Będzie dalej kombinował, tylko teraz to zrobi ostrożniej
    z kafejki internetowej na przykład i nie będzie żadnej szansy mu tego
    udowodnić.