  • Data: 2010-11-05 10:25:21
    Temat: Re: napad z bronia/atrapa, a wysokosc wyroku
    Od: "Massai" <t...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Olgierd wrote:

    > Nie, w skutku jakim jest poddanie się ofiary przemocy -- nie ma, o
    > ile ofiara nie wie, że to jest atrapa/niesprawny/nienabity pistolet.

    Skutkiem tej "broni w ręku" NIE jest poddanie się ofiary przemocy -
    skutkiem jest NARAŻENIE życia lub zdrowia.

    Poddanie się przemocy jest skutkiem samego napadu.

    Obrazowo - byczek zaczepia cię na ulicy, i domaga się "wyskakuj z
    kasy i komóry, bo w ryja".
    Zostaje ukarany za napad.
    Byczek zaczepia cię na ulicy z giwerą w łapie i domaga się
    "wyskakuj z kasy i komóry, bo kula w łeb" - zostaje ukarany za napad
    i DODATKOWO za narażenie życia i zdrowia ofiary, poprzez inną
    kwalifikację czynu.

    Twoja interpretacja, zasadzająca się na "bo z bronią bardziej
    przestraszył i skuteczniej zmusił mnie do poddania się swoim
    żądaniom" doprowadza do tworzenia jakiegoś dziwnego rankingu
    skuteczności przestępców.
    Na tej samej zasadzie powinieneś ciężej karać sprawcę napadu np.
    za jego zakazaną mordę, bo "z mordy wyglądało że chętniej
    przypieprzy, i wolałem nie ryzykować".

    Zastanów się nad sensem tej innej kwalifikacji czynu.
    Czy ustawodawca miał na myśli ograniczenie używania broni przy
    napadach, żeby zmniejszyć skuteczność tych napadów, żeby więcej
    ludzi się broniło np. walcząc wręcz z nieuzbrojonym napastnikiem,
    czy może jednak chodziło o zmniejszenie ryzyka utraty życia lub
    zdrowia przez ofiary napadów?

    Moim zdaniem oczywiste jest że chodzi o to drugie.

    Art. 280 par 2 wyraźnie mówi o posługiwaniu się bronią palną,
    nożem lub innym podobnie NIEBEZPIECZNYM przedmiotem.

    Atrapa broni NIE jest niebezpiecznym przedmiotem, bo niby w jaki
    sposób ma być?

    --
    Pozdro
    Massai