  • 11. Data: 2011-02-20 19:22:48
    Temat: Re: miejsce postojowe
    Od: Michał Pysz <p...@w...pl>

    W dniu 2011-02-20 13:25, .B:artek. pisze:

    > Może zmieniać. gdybyś był właścicielem, to nie byłoby problemu. A tak
    > zależy co masz wpisane w KW a propos tego wyłącznego używania i co
    > chcesz zrobić.

    Wpis w księdze wygląda tak:
    http://img683.imageshack.us/img683/2362/ksiegawieczy
    sta.jpg
    mam nadzieję, że wkleiłem odpowiedni fragment.

    Miejsce jest wyszczególnione ale nie jako element mieszkania tylko
    pomieszczenia przynależne.
    Czy z tego wynika fakt własności?

    mp.

  • 12. Data: 2011-02-21 08:21:05
    Od: Dominik & Co <d...@c...invalid>

    W dniu 20-02-2011 20:22, Michał Pysz rzecze:

    > Miejsce jest wyszczególnione ale nie jako element mieszkania tylko
    > pomieszczenia przynależne.
    > Czy z tego wynika fakt własności?

    IMO tak. Pomieszczenie przynależne jest częścią lokalu,
    zobacz Art.2 ust. 4 Ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności
    lokali. Czyli: miejsce parkingowe jest częścią lokalu,
    lokal jest Twoją własnością- ergo: miejsce parkingowe jest
    Twoją własnością. Aczkolwiek specjaliści od dzielenia włosa
    na czworo mogą się zastanawiać, czy miejsce parkingowe
    może być "pomieszczeniem" :-)

    --
    Dominik (& kąpany)

  • 13. Data: 2011-02-21 11:24:53
    Od: kauzyperda <n...@n...com>

    W dniu 2011-02-21 09:21, Dominik & Co pisze:
    > Aczkolwiek specjaliści od dzielenia włosa
    > na czworo mogą się zastanawiać, czy miejsce parkingowe
    > może być "pomieszczeniem" :-)

    Specjalistą od dzielenia włosa na czworo staram się nie być, ale wkleję
    kawałek komentarza z Lexa ;-)

    ----poczatek_cytatu-----

    Bończak-Kucharczyk Ewa
    komentarz
    Oficyna 2010
    Komentarz do art.2 ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali
    (Dz.U.00.80.903), [w:] E. Bończak-Kucharczyk, Własność lokali i
    wspólnota mieszkaniowa. Komentarz, Oficyna, 2010.
    Stan prawny: 2010.01.31

    Do pomieszczeń przynależnych, zgodnie z art. 2 ust. 4 u.w.l., zalicza
    się w szczególności piwnicę, strych, komórkę i garaż, co oznacza, że
    pomieszczeniami przynależnymi mogą być także pomieszczenia o innych
    funkcjach, stanowiące wraz z całym lokalem własność tej samej osoby.
    Należy jednak zwrócić uwagę, że treść przepisu uniemożliwia zaliczanie
    do pomieszczeń przynależnych do lokalu obiektów lub powierzchni w
    budynkach, które nie są pomieszczeniami, choć znaczenie tego słowa nie
    jest do końca jasne. Wypada jednak uznać, że nie są pomieszczeniami
    niczym niewydzielone lub wydzielone prowizorycznie części większych
    lokali, sal czy też izb. *Dla przykładu, nie jest pomieszczeniem miejsce
    postojowe w wielostanowiskowym garażu lub na parkingu, które z tej racji
    nie może być pomieszczeniem przynależnym do lokalu stanowiącego odrębną
    własność*. Wypowiedział się też na ten temat Trybunał Konstytucyjny w
    postanowieniu z dnia 14 grudnia 2005 r., SK 24/05, OTK-A 2005, nr 11,
    poz. 144, który uznał, że: ,,Nie ulega wątpliwości, że w zaprezentowanej
    powyżej treści znaczeniowej terminu <<pomieszczenie>>, wyznaczonej zgodnie
    z intuicjami znaczeniowymi pochodzącymi z języka ogólnego oraz
    wskazówkami wynikającymi z języka prawnego, nie mieści się miejsce
    postojowe w wielostanowiskowym garażu, usytuowanym w podziemiach
    budynku, o ile jest ono wyznaczone jedynie liniami namalowanymi na
    podłodze tegoż garażu albo zaznaczone na rzucie danej kondygnacji
    budynku. Odwołując się ponownie do uzasadnienia postanowienia SN z 19
    maja 2004 r., sygn. akt I CK 696/03, należy zgodzić się z przedstawionym
    tam stanowiskiem, że na gruncie języka polskiego nieuprawnione jest
    zarówno twierdzenie, że <<możliwe jest uznanie, iż stanowisko garażowe
    jest po prostu garażem>>, jak i że miejsce garażowe jest
    <<pomieszczeniem>>. W pojęciu pomieszczenia zawarty jest bowiem element
    oddzielenia go (w ujęciu Sądu Najwyższego oraz części doktryny -
    ścianami) od pozostałej przestrzeni. Nie spełnia tego wymagania
    zaznaczenie miejsca garażowego na rzucie odpowiednich kondygnacji
    budynku zgodnie z art. 2 ust. 5 u.w.l., aczkolwiek umożliwia ustalenie w
    przestrzeni granic miejsca garażowego. Powyższe wnioski Sądu Najwyższego
    potwierdza brzmienie przepisów rozporządzenia Ministra Infrastruktury z
    dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny
    odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. Nr 75, poz. 690 ze zm.),
    które w przepisach § 18-21, § 55 ust. 1 oraz § 102-108 odróżniają
    expressis verbis pojęcia <<miejsce postojowe>> czy też <<stanowisko
    postojowe>> - w tym również pomieszczone na kondygnacji podziemnej (zob.
    zwłaszcza § 55 ust. 1 cyt. rozp.) - oraz <<garaż>> - w tym m.in. garaż
    jednoprzestrzenny, obejmujący pewną ilość stanowisk postojowych (zob.
    zwłaszcza § 104 oraz § 274 ust. 3 cyt. rozp.)". Por. też postanowienie
    SN z dnia 5 października 2007 r., I CSK 229/07, LEX nr 457733, w którym
    także stwierdzono, że miejsce postojowe w garażu wielostanowiskowym
    należące do właściciela lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną
    nieruchomość nie jest pomieszczeniem przynależnym do tego lokalu w
    rozumieniu art. 2 ust. 4 u.w.l.

    ----koniec_cytatu-----

    --
    pozdr
    luck

  • 14. Data: 2011-02-21 11:32:16
    Od: PaPi <...@...3>

    > Pod budynkiem jest parking wielostanowiskowy.
    > Stanowiska są oznaczone białą farbą i numerkami. Razem z mieszkaniem
    > zakupiono miejsce postojowe (jest wpisane do księgi wieczystej).

    Na jakiej zasadzie wpisano do "ksiegi wieczystej" niewydzielone miejsce
    postojowe ?