    From: "Jotte" <t...@W...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: malowanie włosów w gimnazjum
    Date: Tue, 4 Jan 2005 14:13:41 +0100
    <cr6tnt$616$1@inews.gazeta.pl> <cr70n4$rsa$1@news.dialog.net.pl>
    <cr745d$9r$1@inews.gazeta.pl> <cr76rm$fn$2@news.dialog.net.pl>
    <cr77bt$c49$1@inews.gazeta.pl> <cr77hj$12d$1@news.dialog.net.pl>
    <cr77ul$e1d$1@inews.gazeta.pl> <cr78m4$1tv$2@news.dialog.net.pl>
    <cr797i$i22$1@inews.gazeta.pl> <cr79qi$2u3$1@news.dialog.net.pl>
    <cr8bbv$af6$1@inews.gazeta.pl> <cr9cdl$c28$3@news.dialog.net.pl>
    <cr9fcd$ham$1@inews.gazeta.pl> <cr9rep$nbl$1@news.dialog.net.pl>
    <cr9s66$f24$1@inews.gazeta.pl> <cra1b7$rpp$1@news.dialog.net.pl>
    <cra6j5$uvt$1@news.dialog.net.pl>
    <8e0616nrn4q0$.txg85reteoqv$.dlg@40tude.net>
    <crdvqb$hsa$1@news.dialog.net.pl>
    <y8eh35zdho7w.1vgoil0yfahes$.dlg@40tude.net>

    W wiadomości news:y8eh35zdho7w.1vgoil0yfahes$.dlg@40tude.net Roman G.
    <r...@g...pl> pisze:

    > Pan Maciej Osuch mówi i pisze również rzeczy niezgodne z prawem.
    > Mogę upomnieć moje własne dziecko w obecności rodzeństwa, czy nawet
    > dalszej rodziny? Mogę upomnieć chrześniaka lub dziecko sąsiada - u mnie
    > w domu, czy nawet na podwórku przy innych dzieciach?
    Rany, ale mieszasz pojęcia.
    Możesz, możesz - narób mu wstydu to na pewno będzie Cię kochać i szanować. A
    może chcesz wzbudzać niechęć i strach? Wychowawca!
    Zresztą wszystko zależy od formy i kontekstu zdarzenia.
    Zrobisz to, co Ci się wydaje, że możesz, ktoś ci udowodni, że nie i obciach
    gotowy.

    > To samo mogę zrobić jako nauczyciel, w szczególności na forum grupy, bo
    > wychowanie w polskiej szkole z mocy prawa odbywa się na forum grupy.
    Jakiego prawa?
    Zresztą skończmy już to bicie piany. Uważasz, że jako nauczyciel masz prawo
    do pewnych działań, my - (zauważ, że jest nas więcej) - że nie. Dyskusja,
    jak widać, jednoznacznego rozstrzygnięcia nie przynosi.
    A w razie wystąpienia problemu w realu istnieją instytucje i instrumenty,
    które to rozstrzygną.

    > Jotte, co ty wypisujesz?! :-)
    > Art. 24.
    > § 1. Ten, czyje dobro osobiste zostaje zagrożone cudzym działaniem, może
    > żądać zaniechania tego działania, _chyba_że_ nie jest ono bezprawne.
    A jak jest? O tym, czy było ono bezprawne orzeknie sąd rozpatrując wniosek.

    > Ja widzę, że Ty na amerykańskich filmach wychowany ;-)
    > Rozstrój zdrowia wywołany ograniczeniami co do stroju i wyglądu nałożony
    > na dziecko przez opiekuna-wychowawcę, dobre sobie!
    Nie zrozumiałeś. Rozstrój zdrowia spowodowany nie ograniczeniem wyglądu
    (zresztą również problematycznym), lecz zastosowaniem kary, którą uważasz za
    normalną metodę wychowawczą, a udzielonej w formie sprzecznej z ratyfikowaną
    przez Polskę Konwencją o prawach dziecka.
    Jeśli sąd będzie miał wątpliwości, czy taki rozstrój nastąpił - powoła
    biegłego w celu wydania opinii.

    Jotte