    From: "Krzysztof" <k...@p...gazeta.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: lapowki i policja
    Date: Fri, 29 Nov 2002 04:10:33 -0800

    Leszek napisał:

    > Logiczne- nieprawdziwe doniesienie o przestępstwie= fałszywe oskarżenie

    To zdanie jest prawdziwe, tylko że musisz pokazać, iz doniesienie o
    przestępstwie jest nieprawdziwe, a tego nie potrafisz zrobić. .

    > Jaki świadek zdarzenia? Dla mnie jest to fałszywie oskarżający.Bo
    dlaczego
    > nie?

    A dlaczego tak? Tak jak w przypadku policjanta, obowiązuje w przypadku
    takiego świadka domniemanie niewinności.

    > A jak chciałbyś inaczej zabezpieczyć policjanta(lub innego urzednika)
    przed
    > złośliwymi fałszywymi oskarżeniami.Pomyśl nad tym.

    Także w przypadku policjanta chroni go wystarczająco domniemanie
    niewinności. Nikt nie twierdzi, że sąd powinien skazać policjanta na
    podstawie odosobnionego zarzutu popartego wyłącznie pojedynczym zeznaniem
    świadka.
    Przewaga funkcjonariusza polega także na tym, ze w odróznieniu od zwykłego
    obywatela, ewentualne fałszywe oskarżenie będzie ścigane z urzędu.

    > Jak odróżnić jedno od drugiego???

    Po pierwsze, jeżeli nie mozna odróżnić, nie oznacza to tak jak Pan
    postuluje, ze należy przyjąć domniemanie, iż są to zeznania nieprawdziwe.
    Takie domniemanie nie tylko nie ma żadnych podstaw w polskim prawie, ale
    gdyby było, imho uniemożliwiłoby praktycznie policji i prokuraturze
    korzystanie z jakichkolwiek świadków, gdyż w ich najlepiej pojętym interesie
    byłoby siedzieć cicho. Najbardziej ekstremalnym skutkiem takiej ustawy
    stałaby sie praktyczna bezkarność wszelkich gwałtów, o czym pisałem juz
    wcześniej.
    Po drugie, moga istnieć inne dowody, o których świadek nie wie. Policjant
    może się pochwalić swoim kolegom, może mieć w posiadaniu trudną do
    wyjaśnienia ilość gotówki, itp. Może się tez okazać, że analogiczne zeznania
    złożyło wiele innych osób, które miały do czynienia z tym policjantem.

    > Czyli wg.Ciebie można fałszywie oskarżać każdego o wzięcie
    > łapówki??Bezkarnie?

    Można prawdziwie bezkarnie oskarżać kogos o wzięcie łapówki. Chociaż w wielu
    przypadkach pomimo takiego oskarżenia łapownikowi uda się uniknąć
    odpowiedzialności. Podobnie jak może ktoś składać fałszywe oskarżenia i
    uniknąć za to odpowiedzialności, bo nikt mu fałszywości takich oskarżen nie
    potrafi udowodnic. Sąd wymaga wystarczającej pewności do stwierdzenia o
    zaistnieniu przestępstwa tak w przypadku łapownika jak i składającego
    fałszywe oskarżenia. Często po prostu będzie zmuszony de facto stwierdzić,
    że "trudno powiedzieć".

    > Przeczytałeś art.234 lub 212 K.K? Co w tych artykułach dziwacznego?

    W tych artykułach nic dziwacznego nie ma. Dziwaczne są Twoje wykładnie,
    które w treści tych artykułów nie znajdują potwierdzenia.

    > Za to Ty błyszczysz..

    Nie błyszczę, ale jak ja się nie znam, to się nie wypowiadam, a jeżeli się
    pomylę, przyznaję po prostu rację. O Tobie niestety tego powiedzieć nie
    można. I nawet gdybym postępował tak jak Ty, marne to usprawiedliwienie. Tak
    w przypadku braku reakcji na łapówki jak i niekompetencji stwierdzenie "bo
    inni też tak robią" to bardzo marna wymówka.

    Krzysztof