  • 1. Data: 2007-08-02 05:06:16
    Temat: kto to jest osoba reprezentująca podatnika?
    Od: Agryppa <b...@m...tam.pl>

    Witam,
    Na formularzach m. in. VAT-R znajduje się pole /podpis osoby
    reprezentującej podatnika/. Kim może być ta osoba i jaki jest jej
    stosunek do podatnika. Czy reprezentowanie podatnika rodzi jakieś
    obowiązki stosunku pracy lub ZUS?

    Dzięki za podpowiedzi

    Agryppa

  • 2. Data: 2007-08-02 06:22:43
    Temat: Re: kto to jest osoba reprezentująca podatnika?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 2 Aug 2007, Agryppa wrote:

    > Witam,
    > Na formularzach m. in. VAT-R znajduje się pole /podpis osoby
    > reprezentującej podatnika/. Kim może być ta osoba i jaki jest jej
    > stosunek do podatnika.

    1. NTG -> .prawo.podatki
    Zechcesz przyjąć do wiadomości że istnieje odrębna grupą? ;)
    Bo to chyba trzecie pytanie ewidentnie podatkowe.
    2. Nie da się odpowiedzieć na to pytanie: na mój gust pytanie brzmi
    w stylu "czy mogę kogoś pobić" (móc możesz, tylko siedzieć za to
    pójdziesz :)), IMHO taką osobą może być każdy - najwyżej ten ktoś
    zostanie ukarany za doradztwo podatkowe bez uprawnień :>

    > Czy reprezentowanie podatnika rodzi jakieś
    > obowiązki stosunku pracy lub ZUS?

    IMO - nie ma korelacji.

    Typowo u małych przedsiębiorców taką osobą jest uprawniony doradca
    z biura podatkowego, a reprezentacja jest "przy okazji" innych
    czynności (ujmowanie papierów w ewidencji, rozliczanie deklaracji
    podatkowych itp) zawierana w umowie *gospodarczej* - firma płaci
    *firmie*.
    Natomiast, o ile wiem, JEST możliwa reprezentacja przez pracownika,
    zazwyczaj stanowisko nazywa się "główny księgowy", i co ciekawsze,
    z wszystkich opisów wychodzi że w takim przypadku *nie ma* wymogu
    posiadania uprawnień; wynika to z faktu, iż ustawa nakładająca
    obowiązek posiadania uprawnień zawiera zapis w stylu "osoba
    zajmująca się *usługowym* świadczeniem doradztwa...", zaś pracownik
    na mocy zapisów KP nie zawiera umowy cywilnoprawnej - nie świadczy
    więc "usług".

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2007-08-02 10:23:53
    Od: "Krzysiek" <k...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Agryppa" <b...@m...tam.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > reprezentującej podatnika/. Kim może być ta osoba i jaki jest jej
    > stosunek do podatnika. Czy reprezentowanie podatnika rodzi jakieś

    witam!

    strona w postępowaniu podatkowym może działać osobiście lub przez
    pełnomocnika (art.136 Ordynacji podatkowej);
    pełnomocnikiem może być osoba fizyczna mająca pełną zdolność do czynności
    prawnych (art.137 paragraf 1 Ordynacji); pełnomocnictwo winno mieć formę
    pisemną pod rygorem nieważności (art.99 paragraf 2 kc w zw. z art.137
    paragraf 4 Ordynacji); opłata skarbowa wynosi 17zł i uiszcza się ją na konto
    Gminy w której ma siedzibę Urząd Skarbowy;
    zatem możesz ustanowić na podstawie np. umowy zlecenia pełnomocnika, który
    będzie reprezentował cię przed US; jeżeli np. weźmiesz adwokata (umożliwia
    to przepis art.137 paragraf 1 w zw. z art.137 paragraf 3 Ordynacji), to on
    sam płaci od usługi VAT i ZUSy; zresztą zgłaszasz umowę zlecenia do ZUS,
    jeżeli zlecenie trwa dłużej niż 14 dni, tzn. chodzi o ciągłość
    reprezentacji, a nie jednorazową czynność podatkową;
    możesz też ustanowić każdą inną osobe fizyczną pełnomocnikiem w sprawie
    podatkowej, niekoniecznie adwokata czy doradcę podatkowego; ważne jest, aby
    udzielone pełnomocnictwo dotyczylo też prawa pełnomocnika do podpisywania w
    twoim imieniu deklaracji podatkowych - art.80a i nast. Ordynacji;

    przykład: niniejszym ustanawiam pana/pania X moim pełnomocnikiem do
    reprezentowania mnie we wszelkich czynnościach prawnych i faktycznych w
    zakresie każdego postępowania podatkowego toczącego się przed Urządem
    Skarbowym w ........, a nadto do podpisywania w moim imieniu i na moją rzecz
    wszelkich deklaracji podatkowych i innych dokumentów podatkowych

    myślę że wszystko jasne

    pzdr