    From: "MAX" <max_kr(wytnij-to)@poczta.onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: kserokopia - a moze nie??
    Date: Mon, 26 Aug 2002 20:09:08 +0200

    "Jacek" <g...@p...onet.pl> wrote in message
    news:8048-1030211744@pd57.katowice.sdi.tpnet.pl...

    > Mysle, ze niepotrzebnie generalizujesz.
    > Tak kserokopia, faks jak paragon dowodem bywa.

    Jak to ładnie określiłeś "bywa". Tu dodam, że nie sam paragon czy sam faks.
    A co w tym jest najważniejsze, ani paragon, ani faks nie jest dokumentem
    prywatnym w świetle KPC, gdyż brakuje mu własnoręcznego podpisu. Tak więc wg
    KPC nie stanowi dowodu tego, że osoba złożyła oświadczenie danej treści - a
    to jest w tym wszystkim najważniejsze. Co prawda katalog środków dowodowych
    w Polsce nie jest zamknięty i *niekiedy* uznaje się za dowód faks, ale tylko
    i wyłącznie w połączeniu z innymi środkami dowodowymi (np. zeznania świadków
    itp.) Tak więc samym faksem można sobie, no wiesz....

    > Jezeli na faksie a nawet na e-mailu opiera sie miedzynarodowy obrot
    > gospodarczy, to chyba taka radykalna kategoryzacja nie jest potrzebna. W
    > koncu dowody podlegaja swobodnej ocenie, a zatem i uznaniu
    > przez sad.

    To że się opiera, to nie kwestionuje. Problem zaczyna się dopiero w sądzie.
    Bo np. jak udowonić, że danego maila wysłała konkretnie ta osoba, jeżeli nie
    został on cyfrowo podpisany?

    > Ok.
    > Ale w Niemczech, Austrii i wiekszosci krajow UE wydawane sa liczne
    > dokumenty sporzadzane automatycznie, maszynowo, m.in. wyciagi bankowe ,
    > czy pisma z zakladow ubezpieczenia spolecznego i taki stan obowiazuje
    > nie od wczoraj.

    Ale to jest tylko informacja. Ona nie wywołuje skutków prawnych (no poza tam
    nielicznymi wyjątkami wskazanymi w przepisach)

    > Ok.

    > Ale sa banki ktory wyciagow bankowych nie podpisuja, ani nie pieczetuja
    > datownikiem i to dziala, jest uznawane przez obie strony.

    Tak. Ale taki dokument nie jest dokumentem prywatnym i dlatego pojawiają się
    kłopoty w sądzie.

    > Moge podac nazwe banku niemieckiego ktory taka procedure stosuje, moge
    > krajowego.

    Bank zawsze uznaje taki wyciąg, do póki nie dojdzie do sporu :-)

    > Dokladnie.

    > To znaczy symbole graficzne z faksu zazwyczaj szybko nie znikaja, i to
    > nawet po latach,
    > ale juz istnienie takiego zagrozenia jest istotne, gdyz podwyzszenie
    > temperatury moze ten proces bardzo przyspieszyc.

    Widziałem już w aktach faks, z którego została tylko kartka bez napisów (po
    ok. 2 latach)

    > A co do potwierdzonej (=uwierzytelnionej)
    >podpisem strony kserokopii faksu, to adwokat
    > jest uprawniony do sporzadzania takich odpisow i ich potwierdzania za
    > zgodnosc.

    W postępowaniu cywilnym uprawniona jest do tego też strona - wystarczy
    własnoręczny podpis.

    > Tylko czym jest potwierdzenie zgodnosci kserokopii faksu z tym faksem ?
    > Maslem maslanym.

    Nie, bo strona własnoręcznie zaświadcza, że kopia faksu jest rzeczywiście
    kopią konkretnego dokumentu i że jej treść nie uległa zmianie w czasie
    kopiowania.

    > A co do pieczatek.
    > To zostaly w wielu krajach wyeliminowane i zastapione papierem firmowym.

    > Podpis tez jest tylko symbolem graficznym i dla strony nie ma znaczenia,
    > bo nie musi byc czytelny.

    Tak, tylko że własnoręczny podpis jest kluczem, który nie podlega utracie,
    jak to ktoś kiedyś napisał - nie pamiętam kto.

    > Podsumowujac.
    > W czasach, kiedy wykonanie pieczatki trwa 5 minut, papieru firmowego
    > godzine, a podpis nie musi byc czytelny,
    > oryginalne dokumenty drukowane nie wykazuja wiekszej mocy urzedowej niz
    > ich kopie faksowe.

    Pod warunkiem, że dokument drukowany nie zawiera własnoręcznego podpisu.

    Pozdro
    MAX