    From: Jacek <g...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: kserokopia - a moze nie??
    Date: Sat, 24 Aug 2002 19:57:02 +0200

    MAX wrote:

    > "Jacek" <g...@p...onet.pl> wrote in message
    >
    > Nie wiem co chcesz wykazać, ale obecnie w polskim prawie sytacja wygląda
    > tak, że kserokopia (fotokopia, faks) dokumentu, niezależnie od tego jak
    > została wykonana, nie stanowi dowodu. Paragon też nie jest dowodem.

    Mysle, ze niepotrzebnie generalizujesz.
    Tak kserokopia, faks jak paragon dowodem bywa.
    Jezeli na faksie a nawet na e-mailu opiera sie miedzynarodowy obrot
    gospodarczy, to chyba taka radykalna kategoryzacja nie jest potrzebna. W
    koncu dowody podlegaja swobodnej ocenie, a zatem i uznaniu
    przez sad.

    > Natomiast co do faktu, czy wymienione rzeczy są dokumentami, panuje spór w
    > doktrynie. Jedni twierdzą, że dla istnienia dokumenty wymagany jest podpis a
    > inni że nie.
    Ok.
    Ale w Niemczech, Austrii i wiekszosci krajow UE wydawane sa liczne
    dokumenty sporzadzane automatycznie, maszynowo, m.in. wyciagi bankowe ,
    czy pisma z zakladow ubezpieczenia spolecznego i taki stan obowiazuje
    nie od wczoraj.

    > Tak samo wyciąg bankowy nie stanowi dowodu do momentu podpisania i
    > umieszczenia pieczęci banku.
    Ok.
    Ale sa banki ktory wyciagow bankowych nie podpisuja, ani nie pieczetuja
    datownikiem i to dziala, jest uznawane przez obie strony.
    Moge podac nazwe banku niemieckiego ktory taka procedure stosuje, moge
    krajowego.

    > To już pisałem wcześniej w innym poście.

    Dokladnie.
    Ale podkreslam to specjalnie aby jednak wykazac, ze pomimo wszelkich
    niedogonosci, zagrozen, mozliwosci
    generowania wirtualnych faksow, drukowania faksow z komputera,
    to jest jednak faks niewatpliwie dokumentem w obrocie handlowym i to
    dokumentem handlowym,
    a zawsze, w przypadku watpliwosci, mozna zadac potwierdzenia faksu
    korespondencja pocztowa.

    > Natomiast sądy często nie przyjmują dokumentów na papierze termicznym, gdyż
    > pismo szybko z niego znika (często wymagane jest złożenie potwierdzonej
    > kserokopii)
    To znaczy symbole graficzne z faksu zazwyczaj szybko nie znikaja, i to
    nawet po latach,
    ale juz istnienie takiego zagrozenia jest istotne, gdyz podwyzszenie
    temperatury moze ten proces bardzo przyspieszyc.
    A co do potwierdzonej (=uwierzytelnionej) kserokopii faksu, to adwokat
    jest uprawniony do sporzadzania takich odpisow i ich potwierdzania za
    zgodnosc.
    Tylko czym jest potwierdzenie zgodnosci kserokopii faksu z tym faksem ?
    Maslem maslanym.

    A co do pieczatek.
    To zostaly w wielu krajach wyeliminowane i zastapione papierem firmowym.
    Podpis tez jest tylko symbolem graficznym i dla strony nie ma znaczenia,
    bo nie musi byc czytelny.

    Mysle ze internet uczynil wiele dobrego dla wzrostu zaufania ludzi do
    korespondencji elektronicznej, wirtualnej.
    Jakkolwiek nie widze nadawcy, to nie mam watpliwosci , ze jest tym kto
    jest podpisany w stopce.
    Istotna jest zdolnosc i dostep do niekosztownej i nieskomplikowanej
    procedury weryfikacji autentycznosci
    i tozsamosci nadawcy.
    W przypadku e-maila jest to trywialne.
    W przypadku faksu wymaga odeslania faksu i otrzymania egzemplarza
    uwierzytelnionego przez nadawce.
    Ale raz jeszcze podkreslam, ze pomimo tych zagrozen, faks to bardzo
    powszechna forma komunikacji w kontaktach handlowych, ktora zastepuje
    obecnie e-mail.
    Ale pamietam gdy na targach zobaczylem pierwszy faks japonski ,
    prezentowany przez niemieckiego przedstawiciela na Europe.
    To naprawde nie bylo tak dawno, a tlum zwiedzajacych ogladal to
    urzadzenie i pytal do czego sluzy.
    Potem pojawila sie slynna gumowa przystawka telefoniczna do faksu,
    umozliwiajaca podlaczenie faksu do sluchawki telefonicznej w budce
    telefonicznej.

    A na poczatku byl japonski wynalazca, ktory chcial umozliwic przesylanie
    przez linie telefoniczna pisma obrazkowego.

    Podsumowujac.
    W czasach, kiedy wykonanie pieczatki trwa 5 minut, papieru firmowego
    godzine, a podpis nie musi byc czytelny,
    oryginalne dokumenty drukowane nie wykazuja wiekszej mocy urzedowej niz
    ich kopie faksowe.
    Stad powszechnosc i popularnosc uslugi bezstronnego swiadka, notary
    public, legalizujacego podpisy na dokumentach, dokumentach bankowych,
    ubezpieczeniowych i innych.

    Tyle ze dostepnosc uslugi legalizacyjnej notary public bylaby
    porownywalna, gdyby w kraju bylo 10.000 czy
    wiecej notariuszy publicznych.
    Gdyz za wielka woda sa legalizowane setki milionow podpisow na
    dokumentach rocznie.

    Jacek

    --
    World's First Holographic Computer incorporating Self(EGO) Technology
    fit to solve NP problems (knapsack algorithm).