    From: Jacek <g...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: kserokopia - a moze nie??
    Date: Sat, 24 Aug 2002 17:19:22 +0200

    MAX wrote:

    > "Jacek" <g...@p...onet.pl> wrote in message

    > Wcale nie z tego powodu. Faks (wydruk) nie jest dokumentem prawnym (jak to
    > powiedziałeś) w prawie polskim z tego względu, że nie umożliwia
    > jednoznacznej identyfikacji wystawcy/nadawcyna skutek braku własnoręcznego
    > podpisu. To samo dotyczy ksera.
    Niekoniecznie.
    Urzedy akceptuja faksy w okreslonych sprawach, gdyz istota faksu,
    odrozniajaca go od kserokopii
    sa parametry transmisji.
    To przeciez na tym opiera sie moc prawna faksu, ze parametry transmisji
    maja identyfikowac date, godzine wyslania, oraz nadawce.
    I bylo tak do czasu upowszechnienia sie faksow u osob prywatnych, kart
    faksowych do komputera.
    W tym momencie kopia faksowa przestala jednoznacznie identyfikowac
    zrodlo.
    Gdyz zrodlem moze byc urzedowy dokument lub wirtualny, wyedytowany w
    edytorze tekstu i wyslany z komputera.
    Istotne sa przeciez parametry transmisji i sprawdzenie czy faks z Anglii
    nie ma numeru nadawcy np. z miejscowosci w kraju.

    A co do wlasnorecznosci podpisu to przeciez wydruki z kas fiskalnych sa
    dokumentami , jakkolwiek niepodpisane.
    Niemieckie, austriackie, brytyjskie ubezpieczalnie wysylaja pisma
    sporzadzone komputerowo
    zaznaczajac, ze sporzadzone maszynowo i dlatego nie podpisane.

    > Nie ma tutaj znaczenia kwetia zabezpieczenia faksu hasłem - zabezpieczony
    > jest bowiem aparat a nie wydruk.
    Jednoznaczna identyfikacja faksu jest najwazniejsza, gdyz umozliwia
    jednoznaczna identyfikacje nadawcy tak jak w przypadku telexu.
    Przeciez caly swiatowy ruch teleksowy opieral sie na zasadzie
    jednoznacznej identyfikacji urzadzenia, ktore dodatkowo podlegalo
    rejestracji.

    Podobna byla zasada wprowadzenia komunikacji faksowej.
    Faks mial zastapic telex w Japonii, gdyz byl jedynym urzadzeniem
    umozliwiajacym przesylanie na odleglosc
    tekstow napisanych alfabetem japonskim jako obrazki.
    O ile pamietam, nadal obowiazuje obowiazek rejestrowania faksow, modemow
    w telekomunikacji.

    > A chodzi o wartość dowodową dokumentu a nie
    > urządzenia.

    Ale gdy urzadzenie jednoznacznie identyfikuje nadawce to tak przeslana
    kopia jednoznacznie identyfikuje nadawce, a zatem domniemanego autora
    oryginalnego dokumentu.
    Poniewaz komunikacja na odleglosc, tak telefoniczna, faksowa, e-mailowa
    , poczta tradycyjna opiera sie na zaufaniu i domniemaniu, ze nadawca
    jest osoba, ktora wyslala pismo, to jednoznacznie identyfikowane
    urzadzenie faksowe umozliwia w kazdej chwili potwierdzenie
    autentycznosci faksu tak telefonicznie jak i przez zwrotne odeslanie do
    wskazanego.

    Ale gdy urzadzenie faksowe nie podlega rejestracji, gdy nie identyfikuje
    jednoznacznie nadawcy,
    to niestety umozliwia generowanie wirtualnych pism i przesylanie ich
    faksowych kopii z dowolnego miejsca tak aby sprawialy wrazenie , ze
    zostaly np. wyslane z zagranicy.

    Wyciagi bankowe tez pozbawione podpisu nie traca na mocy dowodowej.
    W razie watpliwosci dopuszczalna jest procedura legalizacji przez
    wystawiajacy bank.

    Ale wracajac do meritum. Faksowanie to kopiowanie na odleglosc, ale tez
    nikt nikomu nie zabrania uzywania urzadzenia faksowego jako
    kserokopiarki, gdy np. jest to urzadzenie faksowe, w ktorym czesc
    drukujaca stanowi drukarke laserowa.

    Jacek
    --
    World's First Holographic Computer incorporating Self(EGO) Technology
    fit to solve NP problems (knapsack algorithm).