  • Date: Wed, 02 Jan 2013 15:27:59 +0100
    From: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: konsekwencje za namalowanie czegoś na jezdni

    > Ja z kolei miałem na myśli, że ów "hurt" nie może przekładać się na
    > kilkukrotne karanie za ten sam czyn, o ile przepis tego nie stanowi,
    > przy czym przepis może przewidywać sumę kar (ale musi wtedy istnieć!)
    > Nie wyklucza to stosowania odrębnych "środków karnych", np. kary
    > z jednego przepisu i nawiązki z innego, albo mandatu z jednego
    > przepisu a zawieszenia prawa jazdy z drugiego, ale *NIE* karania
    > dwa razy.

    Zgoda.
    [ciach]

    > Z kolei w razie karania "za malowanie i stwarzanie zagrożenia"
    > kara będzie wyłącznie w wymiarze za stwarzanie zagrożenia - skoro samo
    > "malowanie" nie daje do ręki żadnego innego środka karnego, który
    > byłby albo rozłączny albo wyższy niż kara za stworzenie zagrożenia.

    No nie do końca, bo za "stwarzanie zagrożenia" może dostać tylko
    "ryczałt" w postaci mandatu, a jak będzie karany jednocześnie "za
    malowanie i stwarzanie zagrożenia" to oprócz surowego ukarania za to
    stwarzanie zagrożenia właściciel drogi może go także od ręki cywilnie
    (adhezyjnie) ścigać w zakresie kosztów.

    Bez tego właściciel drogi musiałby go osobno cywilnie pozywać (bo w
    zakresie stwarzania zagrożenia nie jest stroną i nie może działać jako
    posiłkowy).

    Chyba że coś przegapiłem?

    > Nie można do kary za stworzenie zagrożenia "dołożyć" kary za malowanie.
    > Łączna maksymalna kara to to samo, co maksymalna kara za zagrożenie.

    Zależy co rozumiesz przez "karę" ;) Jeśli faktycznie tylko grzywnę, to
    tak, ale zasądzenie odszkodowania też można uznać za swego rodzaju karę
    mającą na celu naprawienie cudzej wymiernej szkody.

    [ciach]

    Z zastrzeżeniami jak wyżej.