  • 11. Data: 2003-06-21 13:35:23
    Temat: Re: komunikacja miejska, kanarzy
    Od: "Chris" <s...@o...pl>

  • 12. Data: 2003-06-21 13:53:21
    Od: "Maciej Makula" <e...@p...com.pl>

    Kamil Gołaszewski wrote:
    > Raczej bym się spodziewał, że gapowicz się nie zorientuje, że w ogóle
    > jest jakieś przedawnienie ;)

    Tez :)

    > A zarzut z art.5 - no cóż, zdaje się, że panuje opinia, że przy
    > przedawnieniu nie powinien być zbyt łatwo uwzględniany.

    No bo instytucja przedawnienia odnosi sie w zasadzie do calosci spraw obrotu
    gospodarczego itp, a w glownej mierze do obrony interesu prywatnego.
    Tylko ze rozpatrzmy to z takiej strony. Jazda bez biletu to de facto
    dzialanie na szkode spoleczenstwa (nikt nie moze czynic itd.), poniewaz KM
    jest finansowana przez samorzad ze srodkow wlasnych (czyli spolecznych).
    Dlatego moim zdaniem jazda bez biletu, a w zasadzie uchylanie sie od
    zaplacenia kary za to, jest naduzyciem prawa podmiotowego. Tym bardziej
    biorac pod uwage a) zasieg zjawiska b) nauke na przyszlosc c) notoryczne
    uchylanie sie od placenia.

    Tyle ze to wszystko musi jeszcze uznac sedzia..

    > KG

    pozdr
    eMeM

  • 13. Data: 2003-06-21 14:13:54
    Od: Kamil Gołaszewski <k...@p...onet.pl>

    Maciej Makula wrote:
    > Tyle ze to wszystko musi jeszcze uznac sedzia..

    Może nawet i by to uznał, tylko jeszcze musi pomyśleć czy mu w okręgowym
    uznają ;))

    KG

  • 14. Data: 2003-06-21 14:39:19
    Od: "Baobab" <b...@o...pl>

    To dlaczego Pan nie zwrócił tego kwitka na pocztę, z dopiskiem, że tu taki
    nie mieszka?
    BK

  • 15. Data: 2003-06-21 15:02:21
    Od: "Chris" <s...@o...pl>

    > To dlaczego Pan nie zwrócił tego kwitka na pocztę, z dopiskiem, że tu taki
    > nie mieszka?

    mowiac z gory ich olalem ale chce wiedziec jak to jest z prawem, wiem ze mi
    nic nie zrobia kwestia ylko kiedy to bedzie przeterminowane

  • 16. Data: 2003-06-21 16:03:17
    Od: "Baobab" <b...@o...pl>

    Życzę Panu powodzenia w tej grze, niestety moja wiedza jest niewielka.
    Sorry, ale byłam ciekawa. BK

  • 17. Data: 2003-06-21 19:21:45
    Od: "Chris" <s...@o...pl>

  • 18. Data: 2003-06-21 22:23:58
    Od: "Tomasz Waszczynski" <w...@w...org>

    Użytkownik "Maciej Makula" <e...@p...com.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > zaplacenia kary za to, jest naduzyciem prawa podmiotowego. Tym bardziej
    > biorac pod uwage a) zasieg zjawiska b) nauke na przyszlosc c) notoryczne

    To ja trochę skomplikuję :) Dajmy na to, że delikwent zapłacił za bilet (z
    opóźnieniem, ale z odsetkami ustawowymi ;]) i nie zapłacił jedynie opłaty
    dodatkowej - czy teraz też uważasz, że przedawnienie nie powinno być uznane?

    Pozdrawiam,
    Washko

  • 19. Data: 2003-06-22 08:18:48
    Od: "Maciej Makula" <e...@p...com.pl>

    Tomasz Waszczynski wrote:

    > To ja trochę skomplikuję :)

    Kombinator ;]

    >Dajmy na to, że delikwent zapłacił za
    > bilet (z opóźnieniem, ale z odsetkami ustawowymi ;]) i nie zapłacił
    > jedynie opłaty dodatkowej - czy teraz też uważasz, że przedawnienie
    > nie powinno być uznane?

    Nie istnieje pojecie "zaplacic za bilet z opoznieniem". Na kwicie oplaty
    dodatkowej jest miejsce na przewozne (zreszta ustawa nawet mowi o oplacie
    dodatkowej za przejazd i przewoznym), ktore uiszczsz razem z oplata
    dodatkowa.
    Tak wiec zaplacenie tylko i wylacznie "za bilet" nie powoduje wygasniecia
    wierzytelnosci i dalej nie jest wykonany obowiazek ustawowy.
    Z zwiazku z tym przedawnienie nie powinno byc uznane - bo inaczej z
    ustawodawcy robi sie po prostu balona.

    > Pozdrawiam,
    > Washko

    pozdr
    eMeM

    P.S. Jest jeszcze inny kruczek - skoro po uplywie terminu zaplaciles za
    bilet z odsetkami, tzn. ze uznales istnienie owej naleznosci za przejazd.
    WTedy w ogole nie bedzie mowy o przedawnieniu ;)

  • 20. Data: 2003-06-22 09:09:35
    Od: "Tomasz Waszczynski" <w...@w...org>

> [...]
    > wierzytelnosci i dalej nie jest wykonany obowiazek ustawowy.
    > Z zwiazku z tym przedawnienie nie powinno byc uznane - bo inaczej z

    Wcale nie robi się go w balona, bo ustawodawca daje na dochodzenie tego typu
    roszczeń rok (+ ew. trzy miesiące). Natomiast mamy wówczas sytuację taką, że
    moim zdaniem nie można skutecznie podnosić, że Twoje zachowanie było
    działaniem na szkodę społeczeństwa, bo za bilet w końcu zapłaciłeś. Fakt, że
    później, ale zapłaciłeś. Natomiast sama opłata dodatkowa nie ma moim zdaniem
    nic wspólnego ze wspólnym dobrem, a jest jedynie swojego rodzaju karą umowną
    za niewykonanie lub niewłaściwe wykonanie (zapłata za przejazd po terminie)
    zobowiązania.
    Wierzyciel - jako podmiot profesjonalny - powinien zachowywać dalece dalej
    idącą ostrożność w swoim działaniu niż konsument. Skoro więc niedotrzymał
    danych mu przez ustawodawcę terminów, to powinien być to tylko i wyłącznie
    jego problem. Nie można jego nieudolności chować pod płaszczykiem działania
    dla dobra ogółu.

    > P.S. Jest jeszcze inny kruczek - skoro po uplywie terminu zaplaciles za
    > bilet z odsetkami, tzn. ze uznales istnienie owej naleznosci za przejazd.
    > WTedy w ogole nie bedzie mowy o przedawnieniu ;)

    No jak to nie? Uznanie roszczenia powoduje jedynie _przerwanie_ biegu
    przedawnienia, a nie wyłączenie go w ogóle.

    Pozdrawiam,
    Washko