    From: "Ivona" <i...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: dziedziczenie mieszkania spółdzielczego?
    Date: Tue, 25 Mar 2003 12:52:13 +0100
    Sender: i...@p...onet.pl@212.33.91.254

    Użytkownik "josefine" <j...@b...pl> napisał w wiadomości
    news:b5o3ij$m7i$1@nemesis.news.tpi.pl...
    > Szanowna Grupo,
    >
    > mam pytanie na temat dziedziczenia mieszkania spółdzielczego, czy to w
    ogóle
    > jest mozliwe?
    >
    > Ktoś (nie wiem kto) wytłumaczył mojej Mamie, że w wypadku jej smierci i
    > śmierci Taty (tylko oni są zameldowani w mieszkaniu) dzieci (siostra i ja)
    > nie mamy żadnego prawa do lokalu, bo mieszkania spóldzielczego sie nie
    > dziedziczy.
    >
    > Czy to prawda?
    >
    > Jesli tak, to co w takiej sytuacji maja zrobic moi Rodzice, jesli chcą aby
> [...]
    Spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego nie podlega
    dziedziczeniu - tylko wkład mieszkaniowy.
    W razie smierci Pani rodziców - to prawo może przejść na osoby bliskie -
    warunkiem - zameldowanie w tym mieszkaniu i dokonanie formalności w
    terminie. Poniżej fragmenty ustawy:
    "Ustawa z15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych;
    3. Spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego jest niezbywalne,
    nie przechodzi na spadkobierców i nie podlega egzekucji.
    5. Spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego może należeć do
    jednej osoby albo do małżonków
    4. Jeżeli między datą wygaśnięcia spółdzielczego lokatorskiego prawa do
    lokalu mieszkalnego a datą ustanowienia nowego prawa do tego lokalu uległa
    istotnej zmianie wartość rynkowa lokalu, członek zawierający umowę o
    ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do tego lokalu wnosi wkład
    mieszkaniowy zwaloryzowany według wartości rynkowej lokalu. Nie dotyczy to
    osób, którym przysługuje roszczenie przewidziane w art. 15.:
    "Art. 15
    2. W wypadku wygaśnięcia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu
    mieszkalnego w następstwie ustania członkostwa lub niedokonania czynności, o
    których mowa w art. 14, roszczenia o przyjęcie do spółdzielni i zawarcie
    umowy o ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu
    mieszkalnego przysługują zamieszkałym razem z byłym członkiem: małżonkowi,
    dzieciom i innym osobom bliskim."

    Art. 14. 1. Z chwilą śmierci jednego z małżonków spółdzielcze lokatorskie
    prawo do lokalu mieszkalnego, które przysługiwało obojgu małżonkom, przypada
    drugiemu małżonkowi. Małżonek ten, jeżeli nie jest członkiem spółdzielni,
    powinien w terminie jednego roku od dnia śmierci współmałżonka złożyć
    deklarację członkowską.
    2. Przepis ust. 1 nie narusza uprawnień spadkobierców do dziedziczenia
    wkładu.

    4. Do zachowania roszczeń, o których mowa w ust. 1-3, konieczne jest
    złożenie w terminie jednego roku deklaracji członkowskiej wraz z pisemnym
    zapewnieniem o gotowości do zawarcia umowy o ustanowienie spółdzielczego
    lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego. W wypadku zgłoszenia się kilku
    uprawnionych rozstrzyga sąd w postępowaniu nieprocesowym. Po bezskutecznym
    upływie wyznaczonego przez spółdzielnię terminu wystąpienia do sądu wyboru
    dokonuje spółdzielnia."

    Ivona