  • 1. Data: 2003-03-24 23:28:45
    Temat: dziedziczenie mieszkania spółdzielczego?
    Od: "josefine" <j...@b...pl>

    Szanowna Grupo,

    mam pytanie na temat dziedziczenia mieszkania spółdzielczego, czy to w ogóle
    jest mozliwe?

    Ktoś (nie wiem kto) wytłumaczył mojej Mamie, że w wypadku jej smierci i
    śmierci Taty (tylko oni są zameldowani w mieszkaniu) dzieci (siostra i ja)
    nie mamy żadnego prawa do lokalu, bo mieszkania spóldzielczego sie nie
    dziedziczy.

    Czy to prawda?

    Jesli tak, to co w takiej sytuacji maja zrobic moi Rodzice, jesli chcą aby
    po ich śmierci mieszkanie przypadło mnie i siostrze? Oczywiście wykup
    mieszkania na własność nie wchodzi w grę - z braku finansów.

    Liczę na Wasza pomoc.

    Anna.

  • 2. Data: 2003-03-25 09:57:24
    Temat: Re: dziedziczenie mieszkania spółdzielczego?
    Od: "Boguslaw Szostak" <a...@u...agh.edu.pl>

    Użytkownik "josefine" <j...@b...pl> napisał w wiadomości
> [...]

    > po ich śmierci mieszkanie przypadło mnie i siostrze? Oczywiście wykup
    > mieszkania na własność nie wchodzi w grę - z braku finansów.

    To Oczywiscie wchodzi w gre "wykup" czyli zamiana spoldzielczego na
    wlasnosciowe prawo dolokalu.
    To nie sa tak duze pieniadze, by ew spadkobiedcy nie uzbierali.....

    No i mozna jeszcze dokonac zamiany.....

    > Liczę na Wasza pomoc.
    >
    > Anna.

    Boguslaw

  • 3. Data: 2003-03-25 11:52:13
    Od: "Ivona" <i...@p...onet.pl>

> [...]
    > po ich śmierci mieszkanie przypadło mnie i siostrze? Oczywiście wykup
    > mieszkania na własność nie wchodzi w grę - z braku finansów.

    Spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego nie podlega
    dziedziczeniu - tylko wkład mieszkaniowy.
    W razie smierci Pani rodziców - to prawo może przejść na osoby bliskie -
    warunkiem - zameldowanie w tym mieszkaniu i dokonanie formalności w
    terminie. Poniżej fragmenty ustawy:
    "Ustawa z15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych;
    3. Spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego jest niezbywalne,
    nie przechodzi na spadkobierców i nie podlega egzekucji.
    5. Spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego może należeć do
    jednej osoby albo do małżonków
    4. Jeżeli między datą wygaśnięcia spółdzielczego lokatorskiego prawa do
    lokalu mieszkalnego a datą ustanowienia nowego prawa do tego lokalu uległa
    istotnej zmianie wartość rynkowa lokalu, członek zawierający umowę o
    ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do tego lokalu wnosi wkład
    mieszkaniowy zwaloryzowany według wartości rynkowej lokalu. Nie dotyczy to
    osób, którym przysługuje roszczenie przewidziane w art. 15.:
    "Art. 15
    2. W wypadku wygaśnięcia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu
    mieszkalnego w następstwie ustania członkostwa lub niedokonania czynności, o
    których mowa w art. 14, roszczenia o przyjęcie do spółdzielni i zawarcie
    umowy o ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu
    mieszkalnego przysługują zamieszkałym razem z byłym członkiem: małżonkowi,
    dzieciom i innym osobom bliskim."

    Art. 14. 1. Z chwilą śmierci jednego z małżonków spółdzielcze lokatorskie
    prawo do lokalu mieszkalnego, które przysługiwało obojgu małżonkom, przypada
    drugiemu małżonkowi. Małżonek ten, jeżeli nie jest członkiem spółdzielni,
    powinien w terminie jednego roku od dnia śmierci współmałżonka złożyć
    deklarację członkowską.
    2. Przepis ust. 1 nie narusza uprawnień spadkobierców do dziedziczenia
    wkładu.

    4. Do zachowania roszczeń, o których mowa w ust. 1-3, konieczne jest
    złożenie w terminie jednego roku deklaracji członkowskiej wraz z pisemnym
    zapewnieniem o gotowości do zawarcia umowy o ustanowienie spółdzielczego
    lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego. W wypadku zgłoszenia się kilku
    uprawnionych rozstrzyga sąd w postępowaniu nieprocesowym. Po bezskutecznym
    upływie wyznaczonego przez spółdzielnię terminu wystąpienia do sądu wyboru
    dokonuje spółdzielnia."

    Ivona

  • 4. Data: 2003-03-25 21:19:18
    Od: "josefine" <j...@b...pl>

    > Spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego nie podlega
    > dziedziczeniu - tylko wkład mieszkaniowy.

    a jak to wygląda w praktyce?
    (co to oznacza, że odziedziczymy z siostra wkład mieszkaniowy?)

    > W razie smierci Pani rodziców - to prawo może przejść na osoby bliskie -
    > warunkiem - zameldowanie w tym mieszkaniu i dokonanie formalności w
    > terminie.

    A jeśli zameldowani są tylko Rodzice?
    ( i taki stan utrzyma się do momentu ich smierci)
    Co wtedy?

    A.

  • 5. Data: 2003-03-26 08:30:55
    Od: "Ivona" <i...@p...onet.pl>

    > a jak to wygląda w praktyce?
    > (co to oznacza, że odziedziczymy z siostra wkład mieszkaniowy?)
    > ( i taki stan utrzyma się do momentu ich smierci)
    > Co wtedy?

    Moim zdaniem są dwa wyjścia;
    1) Pani rodzice dokonują meldują Panią i brata -w mieszkaniu - wówczas po
    ich śmierci roszczenie o przyjęcie w poczet członków spółdzielni będzie
    przysługiwało Wam obojgu . O ile mi wiadomo Sąd albo spółdzielnia zadecyduje
    komu przypadnie ostatecznie to prawo (Pani czy bratu - nie może być 2
    lokatorów)
    2) wykupienie mieszkania na własność - wówczas będzie ono podlegało
    dziedziczeniu
    W przeciwnym wypadku w razie śmierci rodziców otrzymacie Państwo tylko
    zwaloryzowany wkład spółdzielczy pomniejszony o ewentualne długi lub kredyty
    zaciągnięte w spółdzielni
    Pozdrawiam
    Iv.

  • 6. Data: 2003-03-26 08:47:30
    Od: "Boguslaw Szostak" <a...@u...agh.edu.pl>

    Użytkownik "Ivona" <i...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    zadecyduje
    > komu przypadnie ostatecznie to prawo (Pani czy bratu - nie może być 2

    Spoldzielnia bedzie prawdopodobnie bronic sie przed zameldowaniem,
    ale z tego co paietam teraz juz nie maja nic do gadania w tej sprawie...

    Boguslaw

  • 7. Data: 2003-03-26 19:43:46
    Od: "josefine" <j...@b...pl>

    > Pani rodzice dokonują meldują Panią i brata >

    siostrę :)

    ale BARDZO dziekuję za informacje i pomoc:)
    pozdrawiam cieplutko

    Anna.