eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawodrzwi w taksowce › Re: drzwi w taksowce
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!pingwin.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!news.atman.pl!newsfe
    ed.tpinternet.pl!news.tpi.pl!not-for-mail
    From: "Robert Tomasik" <r...@w...pl.nospam>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: drzwi w taksowce
    Date: Sat, 28 Dec 2002 12:48:38 +0100
    Organization: tp.internet - http://www.tpi.pl/
    Lines: 38
    Message-ID: <auk2vm$116$1@news.tpi.pl>
    References: <auh59q$dtd$1@news.tpi.pl> <aui76l$kuh$4@news.tpi.pl>
    <auk1h0$rfd$1@topaz.icpnet.pl>
    NNTP-Posting-Host: pc136.nowysacz.cvx.ppp.tpnet.pl
    X-Trace: news.tpi.pl 1041076023 1062 217.99.219.136 (28 Dec 2002 11:47:03 GMT)
    X-Complaints-To: u...@t...pl
    NNTP-Posting-Date: Sat, 28 Dec 2002 11:47:03 +0000 (UTC)
    X-Newsreader: Microsoft Outlook Express 5.50.4807.1700
    X-MSMail-Priority: Normal
    X-Priority: 3
    X-MimeOLE: Produced By Microsoft MimeOLE V5.50.4522.1200
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.soc.prawo:120340
    [ ukryj nagłówki ]

    To już rzecz oceny całokształtu. Gdybym miał ja oceniać, to rozsądziłbym to
    tak:

    - za zaparkowanie w miejscu niedozwolonym odpowiada zawsze,

    - za spowodowanie kolizji odpowiada wówczas, gdy sposób zaparkowania
    powodował, iż wysiadający z taksówki jak również kierujący nadjeżdżającym
    pojazdem mimo zachowania należytej staranności nie mogli dostrzec
    niebezpieczeństwa na tyle wcześnie, by zapobiec kolizji.

    Pierwsze nie wymaga chyba komentaża. Zakaz jest zakazem i nie wolno go
    łamać.
    Co do drugiego, to w mojej ocenie zakaz zatrzymywania zakazowi nie jest
    równy. Dostrzegam istotną różnice w pryzmacie omawianego zagadnienia,
    pomiędzy zakazem parkowania wynikającym z faktu, że miejsce to jest
    niewidoczne (zakręt, wzniesienie itp.) od zakazu wynikającego z przyczyn
    administracyjno-pożądkowych (np. przed portem lotniczym, bankiem itp.) W
    pierwszym wypadku kierowca parkując taksówkę powinien sobie zdawać sprawę,
    iż powoduje tym zagrożenie dla bezpieczeństwa w ruchu drogowym i jeśli w
    wyniku spowodowanego przez niego zagrożenia do kolizji doszło, ponosi on za
    niął odpowiedzialność. Pozostali uczestnicy ponoszą odpowiedzialność, tylko
    w zakresie, w jakim nie dochowali obowiążku ostrożności, a więc kierujący
    nadjeżdżającym pojazdem tylko wówczas, gdy pomimo dostrzeżenia otwartych
    drzwi z wystarczającej odległości nie zahamował lub nie ominął przeszkody
    (zasada ograniczonego zaufania - skoro widział nieprawidłowo zaparkowany
    pojazd, to powinien zachować szczególną ostrozność). Pasażer ponosi
    odpowiedzialność tylko, jeżeli przy zachowaniu należytej staranności mógł w
    porę dostrzec nadjeżdżający pojazd.
    Jeśli zakaz zatrzymywania miał charakter li tylko
    administracyjno-pożądkowy, to oczywiście kierowca taksówki ponosi
    odpowiedzialnośc za jego naruszenie, ale w mojej ocenie nie powinien ponosić
    odpowiedzialności za kolizję, albowiem naruszenie przez niego prawa nie
    przyczyniło się do powstania zagrożenia, a on sam nie mógł - pomimo
    zachowania staranności - przewidzieć tego, że pasażerka albo kierujący
    nadjeżdżającym samochodem nie zachowają ostrożności, co w konsekwencji
    doprowadzi do kolizji.


Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1