    From: j...@o...pl
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: drzwi w taksowce
    Date: 27 Dec 2002 11:58:57 +0100

    > witam i pytam,
    >
    > sytuacja wygladala tak:
    > pasazer jechal taskowka, po dojechanu do celu, zaplacil rachunek
    > i zaczal wysiadac (niestety) od strony ulicy, pech chcial ze nie upewnil sie
    > czy cos nie jedzie. Przejezdzajacy samochod zahaczyl o te drzwi i narobil
    > szkod
    > w drzwiach taksowki i w swoim lakierze. No  i teraz pytanko kto ponosi
    > odpowiedzialnosc??
    > 1. taksowkarz - bo powinien zatrzymac sie w bezpiecznym miejscu
    > gwarantujacym
    >                         swoim pasazerom bezpeczenstwo,
> [...]
    Zasady ogólne

    Art. 3. 1. Uczestnik ruchu i inna osoba znajdująca się na drodze są obowiązani
    zachować ostrożność albo gdy ustawa tego wymaga - szczególną ostrożność, unikać
    wszelkiego działania, które mogłoby spowodować zagrożenie bezpieczeństwa lub
    porządku ruchu drogowego, ruch ten utrudnić albo w związku z ruchem zakłócić
    spokój lub porządek publiczny oraz narazić kogokolwiek na szkodę. Przez
    działanie rozumie się również zaniechanie.

    Rozdział 5
    Porządek i bezpieczeństwo ruchu na drogach
    Oddział 1
    Przepisy porządkowe

    Art. 45. 1. Zabrania się: , 3) otwierania drzwi pojazdu, pozostawiania
    otwartych drzwi lub wysiadania bez upewnienia się, że nie spowoduje to
    zagrożenia bezpieczeństwa ruchu lub jego utrudnienia,
    KODEKS WYKROCZEŃ
    Art. 97. (106)
    Kto wykracza przeciwko innym przepisom o bezpieczeństwie lub o porządku ruchu
    na drogach publicznych,
    podlega karze grzywny do 3.000 złotych albo karze nagany.
    A WIĘC ART.97 /kw/w zwiazku z art 45 pkt 1 ust.3 Prawa o ruchu drogowym
    pyt.czy są świadkowie tej kolizji którzy poswiadczą kto otworzył drzwi?
    odpowiedż znasz napewno! sprawca podlega karze i zgodnie z kodeksem cywilnym
    jest zobowiązany do naprawienia szkody a może jest ubezpieczony od
    odpowiedzialności cywilnej?!

    pozdrawiam