    From: "CR" <C...@b...adresu.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie,pl.soc.prawo
    Subject: Re: dojazd do działki {długie}
    Date: Thu, 16 Sep 2004 11:16:48 +0200

    Użytkownik "swieRZy" <k...@k...asd> napisał w wiadomości
    news:cibine$e8i$1@atlantis.news.tpi.pl...
    > Wed, 15 Sep 2004 15:08:39 +0200, na pl.misc.budowanie,pl.soc.prawo, CR
    > napisał(a):
    >
    > Kto jest włascicielem drogi 2m ?
    > a) gmina
    > b) współwłasnosć włascicieli działek - których ?
    > c) własnosc osoby która sprzedawała wszsytkie działki a na rzecz
    nabywców
    > ustanowiono służebność

    Właścicielem drogi 2m są właściciele działek /1 : 1/1,2/1,3/1 .... i dalej
    jeszcze 4/1,5/1(rysunekpowinien byc wiekszy ;).
    Jest służebność tylko i wyłącznie dla nich, dla "drugiej strony" nie ma.

    Właścicelami drogi 4m są właściciele działek : 1/2,2/2,3/2 + 3/1... i dalej
    jeszcze 4/2,5/2 .
    Tutaj nie ma służebności, sąpoprostu współwłaściciele (bez podpisów
    wszystkich nic nie można zrobić:
    ani kopać, ani przyłączyć sie do mediów), ale jezdzić mogą wszyscy
    współwłasciciele.
    4 jest dojazdem (grunt stanowiący dojazd do działek /2[taki zapis był przy
    podziale sądowym i taka funkcja nadana sąsownie]).

    > To samo pytanie odnosnie drogi 3m
    >

    > Przy dokonywaniu podziału jest obowiązek stworzenia dostepu do drogi
    > publicznej dla wszytkich nowopowstałych działek. Droga powstała przy takim
    > podziale staje sie własnoscią gminy o ile nie zostana zawarte odmienne
    > porozumienia. W zwiazku ze na gminie ciazy obowiazek wypłacenia
    > odszkodowania za przejęcie gruntu pod droge na własnosć, gmina unika tego
    > typu rozwiązań. Stosowane sa takie rozwiazania:

    Obowiązek obowiązkiem, a praktyka praktyką ;).
    Gmina nie przejeła tych działek i nawet nie chce(jak wiadomo na nich
    nałożonybył by obowiązek zarządzania- doprowadzenie mediów, jakies
    utwardzenie może (stałaby sie przez to drogą publiczną).

    > 1. Droga pozostaje własnoscią zbywającego działki, ale na rzecz kupujaccy
    > ustanawiana jest służebność by mogli z niej korzystać. - Rozwiązanie
    > kłopotliwe dla właściciela drogi gdyz na nim ciazy obowazek utrzymania
    > drogi w należytym stanie - a opłaty za słuzebnosć ,o ilie takie zostały
    > ustalone, raczej nie wystarczą
    >
    > 2. Nabywający nieruchomosc nabywa na współwłasnośc drogę
    > - najczesciej spotykane rozwiazania

    I tak jest tutaj.
    i tak nr właściciel 3/1 jest wsółwłaścicielem działki 2m (d/1) i działki 4m
    (d/2).
    Przy podziale jednak(a podział był na działki budowlane) wydzielono tylko 2m
    (dla podziału działki całej /1)
    uznając (tak to jest w pismach, że urzędnik uznaje), iż dojazd np do 2/1 czy
    3/1 czy też 4/1 bedzie odbywał sie poprzez drogę 6m(tzn. 2+4).

    > Dla mnie rozwiązaniem z sytuacji jest zniesienie słuzebnosci na działkach
    > /1 i nabyć na współwłasnosć drogi 4m w zamian za zbycie posiadaczom
    działki
    > /2 na współwłasność drogi 2m. ( tylko kto jest jest właścicielem ? Tylko
    > wtedy moga to zrobić?)

    Coś takiego oczywiście jest możliwe przy dobrej woli wszystkich iwszyscy
    współwłaściciele musza sie na to zgodzić.

    A problem pozostaje ten sam:
    ja bedąc współwłaścicielem 4m i działki 3/2 mam 4m dojazdu. Chętnie bede
    miał 5m czy też 6m ale jeśli sąsiedzi , czyli wszyscy, złożymy sie
    po równo tzn po 2.5 czy 3m.
    Tymczasem właściciele /1 mówią, że mają 6m dojazdu. (a na pewno np 2/1 czy
    4/1 ma tylko 2 m dojazdu do działki budowlanej !!!).

    Właściciel 3/1 ma , według mnie 2+4(do jest przeciez granica dwuch dużych
    działek) a nie 6m...chyba .
    Inni własciciele /1 mają tylko 2!.

    Pozatym media wybudowane za pieniązki współwłaścicieli /2 są w drodze 4m i
    3/1 chce sie do nich "dobrać",
    czy ma prawo? zauważam, że 2 współwłaścicieli drogi 4m nie zgadza sie na
    kopanie i przyłączanie.
    CZy może wystąpią do sądu o tzw służebność(jakiś rodzaj ze względu na
    media?)... czy tez jeśli może sobie podciągnąc z drobi publicznej (ok 100m)
    to sąd nic tu nie da. ?

    troszke chaotycznie , ale sprawa jest , tak jak napisałem , pogmatwana
    troszeczke.

    pozdrawiam,
    Grzesiek