    From: " Rodrig von Falkenstein" <r...@N...gazeta.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: do prokuratora z nimi!
    Date: Sat, 20 Sep 2003 13:49:51 +0000 (UTC)

    Dredd<...@...pl> napisał(a):

    > Dlatego ja przyznałbym kanarom w wypadku napotkania w autobusie
    > gapowicza prawo do tzw. zatrzymania obywatelskiego (vide: art. 243
    > k.p.k. w zw. z art. 45 § 2 k.p.w.)
    > Sam powiadasz że jazda na gapę po dwóch uprzednich ukaraniach za
    > to jest wykroczeniem. A zatem kanar ma prawo zasadnie podejrzewać
    > że zatrzymany na gorącym uczynku jazdy bez biletu może to właśnie
    > czynić trzeci raz po uprzednim dwukrotnym ukaraniu karą z taryfy.
    > Dlatego moim zdaniem zawsze ma prawo dokonać obywatelskiego
    > zatrzymania.

    Racja, ale musi to byc UZASADNIONE przypuszczenie. Sama konstrukcja przepisu
    art 121 kw bardzo ogranicza stosowanie zatrzymania obywatelskiego, gdyż nie
    wszystkie znamiona tego wykroczenia moga zostać ustalone na podstawie
    okolicznosci w jakich ujęto osobę. Nie wystarczy, że ktoś jedzie na gapę,
    musi to nastąpić po dwukrotnym nałożeniu kar taryfowych i dwukrotnym ich
    nieuiszczeniu. Kanar musi mieć więc uzasadnione podstawy by przypuszczać, ze
    gapowicza złapano już wcześniej dwa razy i że nie zapłacił on poprzednich
    dwóch kar. Sam fakt, że ktos jedzie na gapę, nawet jeśli kanarowi
    przypomniała mu się twarz człowieka złapanego kiedyś na jeżdzie na gapę nie
    wystarczy, bo to ze kiedyś dostał karę taryfową nie wystarcza do przyjęcia,
    że jej nie zapłacił.
    Jezeli chodzi o ograniczanie podstawowych praw obywatelskich tendencja
    interpretacyjna jest taka, że nie można uprawnień do czynienia tego
    interpretować rozszerzajaco. Co innego, gdyby kanar go wylegitymował i miał
    jakaś listę, czy też album fotografii osób, które nie zapłaciły dwóch kar -
    wtedy miałby podstawy do zatrzymania, nawet gdyby okazało się, że ten
    gapowicz w rzezywistości kary zapłacił.