  • 1. Data: 2003-10-27 11:41:07
    Temat: dlug poza granicami kraju
    Od: mynek<m...@y...com>

    Prosze o rade jak postapic z dluznikiem ktory mieszka poza granicami
    Polski.

    Mieszkam i studiuje w Irlandii. Jakis czas temu pozyczylem znajomej
    Polce pewna kwote pieniedzy.

    Znajoma mieszka teraz w Londynie. Przed wyjazdem podpisala
    zobowiazanie ze zwroci pozyczke przelewem bankowym w okreslonym
    czasie. Termin zwrotu pozyczki uplynal miesiac temu a pieniedzy
    nadal nie otrzymalem. Moje upomnienia nie skutkuja.

    W ostatnim mailu grozi :

    "Jezeli uslysze, iz "mieszasz" w jakikolwiek sposob wokol mojej osoby
    UCZYNIE WSZYSTKO (mam namiary na Twoj uniwersytet, akademik,
    ludzi, ktorzy Cie znaja, i oczywiscie Twoja rodzine) ABY CIE
    ZNISZCZYC."

    Gdzie dochodzic swoich praw? W konsulacie? W sadzie w Polsce,
    Irlandii czy Anglii?

    Pozdrawiam z Irlandii i prosze o rade.

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 2. Data: 2003-10-27 18:22:07
    Temat: Re: dlug poza granicami kraju
    Od: Hrabia Mol <kumor@_wytnij_.tarman.pl>

    mynek wrote:
> [...]
    > UCZYNIE WSZYSTKO (mam namiary na Twoj uniwersytet, akademik,
    > ludzi, ktorzy Cie znaja, i oczywiscie Twoja rodzine) ABY CIE
    Na policji (szantaż)?

    --
    ================= Hrabia Mol ========================
    ================== Złe Jedi =========================

  • 3. Data: 2003-10-27 19:01:31
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Nie napisałeś gdzie zawarto umowę pożyczki. Generalnie Twoje wątpliwości
    powinna rozwiać USTAWA z dnia 12 listopada 1965 r. Prawo prywatne
    międzynarodowe.

  • 4. Data: 2003-10-27 21:04:25
    Od: "Marcin Olender" <d...@g...pl>

    > Nie napisałeś gdzie zawarto umowę pożyczki. Generalnie Twoje wątpliwości
    > powinna rozwiać USTAWA z dnia 12 listopada 1965 r. Prawo prywatne
    > międzynarodowe.

    Nie tylko. Anglosasi mają bardzo liberalne zasady jurysdykcji. Z tego co
    pamiętam, to wystarczy dostarczyć pozew ("serve") do czego jest potrzebna
    choćby chwilowa obecność na terenie Zjednoczonego Królestwa, aby sąd
    "chwycił" (sieze - zna ktos lepsze tłumaczenie?) jurysdykcje a potem to juz
    koleżanki problem. Jak jest rezydentką WB to nie widze problemu, aby ją tam
    przyskrzynić. Nie sądzę, aby umowa pożyczki zawierała klauzule jurysdykcyjną
    :-))))

    A z groźbą karalną oczywiście na policję i także oczywiście miejscową,
    Londynską. Możesz też oczywiście Irlandzką tym zainteresować, bo czyn groźby
    skutek odniósł na ich terenie. Nie mam czasu niestety kopać teraz po moich
    materiałach w poszukiwaniu potwierdzenia i szczegółów tego ,c onapisałem
    powyżej, więć może sie upewnij. Albo weź adwokata - Ci w Londynie skroją z
    niej ostatnie figi. Kosztują od jakiś 250 funciaków w góre za godzinę pracy
    :-)))))

    Depi.

  • 5. Data: 2003-10-28 23:39:49
    Od: mynek<m...@y...com>

    Dziekuje bardzo za odpowiedz,

    Zobowiazanie zostalo podpisane w Irlandii. Jest sporzadzone w jezyku
    polskim. Korespondencja z grozbami jest tez w jezyku polskim.

    Czy komplikuje to sytuacje?
    Czy wystarczy to przetlumaczyc w konsulacie?

  • 6. Data: 2003-10-29 00:34:40
    Od: "Marcin Olender" <d...@g...pl>

    Użytkownik "mynek" <m...@y...com> napisał w wiadomości
    > Dziekuje bardzo za odpowiedz,

    Odpisujemy pod postem.

    > wątpliwości

    Zwracam uwagę, że stosują ja tylko sądy polskie, z więc przydatna będzie
    wtedy, kiedy będziesz chciał prowadzić postępowanie w Polsce.

    > Zobowiazanie zostalo podpisane w Irlandii. Jest sporzadzone w jezyku
    > polskim. Korespondencja z grozbami jest tez w jezyku polskim.
    >
    > Czy komplikuje to sytuacje?

    Niezbyt.

    > Czy wystarczy to przetlumaczyc w konsulacie?

    Nie koniecznie w konsulacie. Ale to już zależy od tego, gdzie w końcu
    postanowisz wszcząć postępowanie.

    Tu masz trochę o brytyjskiej jurysdykcji ( wnosze, że językiem "language"
    się posługujesz :-) ).

    http://www.comlegal.com/Short_Lines/Jurisdiction_and
    _Internet_Contracts.htm

    Przyda ci się też może Konwencja z Lugano :
    http://www.curia.eu.int/common/recdoc/convention/en/
    c-textes/lug-idx.htm
    szczególnie section 2 article 5 pkt. 1.

    Depi.

  • 7. Data: 2003-10-29 15:53:57
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Zobowiazanie zostalo podpisane w Irlandii. Jest sporzadzone w jezyku
    > polskim. Korespondencja z grozbami jest tez w jezyku polskim.
    >
    > Czy komplikuje to sytuacje?
    > Czy wystarczy to przetlumaczyc w konsulacie?

    Moim zdaniem w tym wypadku będą miały zastosowanie przepisy prawa
    miejscowego. Czyli w takim wypadku musisz udać się do sądu w Irlandii.