    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: dialer....tak czy nie?
    Date: Fri, 28 Mar 2003 15:12:07 +0100

    No to postaram się wyłożyć mój punkt widzenia. Dialer "leży" na jakimś
    serwerze. Oczywiście ktoś go tam "położył", ale na tym kończy się jego rola.
    Nieostrożny (albo świadomy) internauta wydaje polecenie, by jego komputer to
    "zabrał" z tego serwera i zainstalował w jego komputerze. To "zabranie" i
    zainstalowanie dzieje się bez udziału tego, kto to tam "położył".
    Oczywiście, nie twierdzę, że wbrew jego woli, ale bez świadomego udziału. W
    końcu on po to tam "położył" tego dialera. By działanie było świadome, to -
    moim zdaniem - konieczne byłoby po jego stronie czynne działanie. Czyli na
    przykład, coś w ten deseń. Ja wchodzę na stronę, dochodzę do wniosku, że
    chcę to mieć i wysyłam prośbę o przesłanie dialera w dowolnej formie
    (niekoniecznie e-mail), zaś tamten odczytuje moje zamówienie i wysyła mi to
    na mój komputer. No ale w wypadku dialerów, to tak nie jest. Dialer jako
    plik "leży" sobie na serwerze. Każdy go może stamtąd podjąć, jak w sklepie
    samoobsługowym.
    I teraz przez analogię. Jeśli ktoś dowcipny położy w sklepie na półce minę i
    klientowi w chwili wzięcia jej do ręki (bo będzie myślał, że to masło) to
    wybuchnie, to bez dwóch zdań sprzedawcy możemy postawić zarzuty:
    1) posiadania urządzenia wybuchowego;
    2) spowodowania śmierci, uszkodzenia ciała itd.
    3) niewłaściwego zabezpieczenia niebezpiecznego towaru;
    4) niewłaściwego poinformowania klienta o niebezpieczeństwie.
    ale zarzutu dostarczenia bez zamówienia tego towaru postawić się nie da, bo
    on tego nie dostarczał. Klient sam sobie to wziął, może nieświadomie, ale
    sam.
    Ponieważ w ustawie o świadczeniu usług drogą elektroniczną spenalizowano
    przesyłanie niezamówionej informacji handlowej to dialera - w mojej ocenie -
    to nie dotyczy.
    Oczywiście, otwarta pozostaje sprawa odpowiedzialności na podstawie innych
    przepisów. Oszustwo, kradzież impulsów, uszkodzenie komputera czy co tam
    jeszcze komuś przyjdzie do głowy, w zależności od funkcji wykonywanych przez
    dialer. Ale nie przesyłanie niezamówionej informacji handlowej.
    Mam nadzieję, że jeśli nawet Cię nie przekonałem, to przynajmniej jasno
    wytłumaczyłem mój pogląd na tę sprawę.