  • 21. Data: 2004-02-03 08:57:17
    Temat: Re: deklaracja do kilku weksli - problem
    Od: "Radek" <r...@w...pl>

    news:bvmgj9$hc7$6@news.onet.pl...
    > Użytkownik "Radek" <r...@w...pl> napisał w wiadomości
    >
    > A w jakim celu wystawiasz kilka weksli? Czy są to wtóropisy, czy po prostu
    > podnosisz opłatę skarbową w ten sposób, czy też wręczasz to różnym osobom.
    > Bo bez tej wiedzy trudno rozsądnie pomóc.

    Chce aby to moj dluznik podpisal mi te weksle i ja bede ich posiadaczem (nie
    ja je wystawiam). Po prostu aby oplata skarbowa sie od razu zgadzala (+
    troche zapasu) musialem kupic az trzy urzedowe blankiety wekslowe. Ale rzecz
    dotyczy jednej wierzytelnosci i jednego dluznika. Jeszcze raz zaznaczam, to
    nie ja bede podpisywal te weksle tylko moj dluznik.
    Pozdrawiam
    Radek

  • 22. Data: 2004-02-03 19:08:56
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Radek" <r...@w...pl> napisał w wiadomości

    Opłatę skarbową dane weksla możesz podnieść poprzez nalepienie znaczków
    opłaty skarbowej na jednym wekslu. To wiele uprości. Trzy weksle, to
    potencjalnie trzech wierzycieli dla Twojego dłużnika. Był taki precedens w
    Krakowie na początku lat 90-tych. Goście przyjmowali zabezpieczenie na 4
    wekslach po 5.000.000 zł dla pożyczki na 20.000.000 zł. No i jedną
    deklarację wekslową. Później podnosili wartość weksla przez opłatę
    skarbową i puszczali do 4 wierzycieli, z których każdy dostawał oryginał
    weksla oraz potwierdzoną za zgodność kopię deklaracji wekslowej. Wiele
    osób zwichnęło sobie wówczas życiorys, bo po wykupieniu pierwszego weksla
    w dobrej wierze spuszczali po przysłowiowej brzytwie pozostałych
    wierzycieli tłumacząc im, że dług wykupili już od innej osoby. A sąd miał
    to w poważaniu. Pożyczkobiorcy zwracali później po cztery razy dług i to z
    odsetkami, a firma która zrobiła ten "wałek" uniknęła.

    W każdym razie ja na miejscu twojego dłużnika mocno bym się zastanawiał
    nad podpisaniem trzech weksli zamiast jednego.

  • 23. Data: 2004-02-04 08:54:57
    Od: "Radek" <r...@w...pl>

> [...]
    >
    > W każdym razie ja na miejscu twojego dłużnika mocno bym się zastanawiał
    > nad podpisaniem trzech weksli zamiast jednego.

    Ok, faktycznie masz w tym racje. Mnie tez wlasnie nie za bardzo odpowiada ta
    sytuacja z tymi trzema wekslami, stad cala dyskusja. Ale gdzies przeczytalem
    ze oplate skarbowa mozna podniesc poprzez naklejenie znaczkow na wekslu ale
    maksymalnie do 5 zl, czyli podniosloby to sume wekslowa o 5 tys, a to za
    malo. Z drugiej strony wysokosc oplaty skarbowej nie powinna determinowac
    wysokosci do jakiej moze byc wypelniony weksel. Tylko ze nie wiem jak
    zareagowalby sad gdybym na wekslu z oplata skarbowa 10 wpisal sume wekslowa
    25 tys. Teoretycznie taki weksel powinien byc uznany, ale czy w praktyce tak
    jest? Co do tego mam pewne watpliwosci.

  • 24. Data: 2004-02-04 08:58:20
    Od: Arek <a...@e...net>

    Radek rzecze:
    > Ok, faktycznie masz w tym racje. Mnie tez wlasnie nie za bardzo odpowiada ta
    [..]

    Już pisałem, że opłatę musisz wnieść do dwóch tygodni PO wypełnieniu
    weksla. Czyli dopóki nie masz zamiaru go wypełniać to może sobie leżeć
    spokojnie. Gdy zajdzie taka potrzeba to pójdziesz do Urzędu Skarbowego i
    wniesiesz opłatę w odpowiedniej wysokości.
    Nie wiem po co kombinujesz jak słoń pod górkę.

    pozdrawiam
    Arek

    --
    http://www.elita.pl/arek

  • 25. Data: 2004-02-04 09:44:50
    Od: t...@p...onet.pl

    Teoretycznie taki weksel powinien byc uznany, ale czy w praktyce tak
    > jest? Co do tego mam pewne watpliwosci.

    Faktycznie w znaczkach tylko 5 pln.
    Jeżeli więcej to dzwonisz do urzędu gminy wg miejsca zamieszkania dłużnika,
    prosisz ich o nr rachunku bankowego dla opłaty skarbowej od weksla.
    Wpłacasz 0,1% wartosci tego co ponad wartość blankietu i spox.
    Do pozwu załączasz potwierdzenie wpłaty/przelewu.
    Nie miej wątpliwości - to jest często praktykowane, a przede wszystkim zgodne
    z prawem.
    pozdr
    Traaq

  • 26. Data: 2004-02-04 17:26:07
    Od: "Liwiusz" <l...@p...onet.pl>

> [...]
    > 25 tys. Teoretycznie taki weksel powinien byc uznany, ale czy w praktyce tak

    Jeśli podczas podpisywania weksla in blanco nie wiemy na jaką sumę weksel
    będzie opiewał, to powinniśmy zapłacić 15zł opłaty skarbowej:

    Ustawa z dnia 9 września 2000 r. o opłacie skarbowej.
    (Dz. U. Nr 86, poz. 960).

    2. Od weksla:

    1) wymieniającego sumę wekslową - od każdych pełnych lub rozpoczętych 100 zł
    sumy wekslowej - 10 gr. (weksel płatniczy)

    2) nie wymieniającego sumy wekslowej - od każdych pełnych lub rozpoczętych 100
    zł kwoty zobowiązania pieniężnego zabezpieczonego wekslem - 10 gr. (weksel
    gwarancyjny)

    3) w wypadku gdy kwoty zobowiązania zabezpieczonego wekslem nie da się ustalić -
    15 zł. (weksel kaucyjny)

    Nigdzie nie jest napisane, że po wypełnieniu weksla na wyższą kwotę opłatę
    trzeba uzupełnić, ale wiele osób tak robi.

    Powodzenia!
    Liwiusz
    www.liwiusz.republika.pl

  • 27. Data: 2004-02-04 17:31:38
    Od: "Liwiusz" <l...@p...onet.pl>

> [...]
    > maksymalnie do 5 zl, czyli podniosloby to sume wekslowa o 5 tys, a to za

    Ustawa z dnia 9 września 2000 r. o opłacie skarbowej.

    § 11. 1. Zapłaty opłaty skarbowej od weksla dokonuje się:

    1) przez zastosowanie urzędowego blankietu wekslowego odpowiedniej wartości, a
    jeżeli wartość tego blankietu jest niższa niż należna opłata skarbowa,
    uzupełnia się ją przez naklejenie na odwrotnej stronie blankietu znaków opłaty
    skarbowej; kwota uzupełnienia opłaty nie może przekroczyć 5 zł,

    2) znakami opłaty skarbowej - w przypadku wystawienia weksla bez użycia
    urzędowego blankietu wekslowego, gdy wysokość należnej opłaty skarbowej nie
    przekracza 5 zł,

    3) w pozostałych przypadkach - gotówką lub bezgotówkowo na rachunek bankowy
    właściwego urzędu gminy (miasta), przy czym pracownik urzędu gminy (miasta)
    zamieszcza na odwrotnej stronie weksla adnotację o zapłacie opłaty skarbowej.

    2. Znaki opłaty skarbowej od weksla mogą być kasowane wyłącznie przez organy
    administracji publicznej, banki, placówki pocztowe, sądy oraz notariuszy przez
    odciśnięcie pieczęci urzędowej i wpisanie daty.

    Liwiusz
    www.liwiusz.republika.pl

  • 28. Data: 2004-02-05 09:24:09
    Od: "Liwusz" <l...@p...onet.pl>

    > Radek rzecze:
    > [..]
    >
    > Już pisałem, że opłatę musisz wnieść do dwóch tygodni PO wypełnieniu

    Termin, od którego liczy się dwutygodniowy czas na uiszczenie opłaty
    skarbowej, biegnie od momentu podpisania (wręczenia) weksla in blanco.

    > weksla. Czyli dopóki nie masz zamiaru go wypełniać to może sobie leżeć
    > spokojnie. Gdy zajdzie taka potrzeba to pójdziesz do Urzędu Skarbowego i
    > wniesiesz opłatę w odpowiedniej wysokości.

    Nie będzie to możliwe. Obowiązek uiszczenia opłaty skarbowej od weksla ciąży
    na wystawcy. Nie wyobrażam sobie, aby po "uruchomieniu" weksla in blanco
    chodzić do dłużnika i prosić go, aby łaskawie zgodził się uiścić opłatę. A wiem
    o sytuacjach, kiedy to urzędnik, mający poświadczyć na wekslu opłatę skarbową
    (skasowanie znaków lub adnotacja o opłacie przelewem) nie chciał tego zrobić,
    gdyż nie było na to zgody wystawcy weksla.

    Banki zabezpieczają się w ten sposób, że podpisuje się pełnomocnictwo
    upoważniające bank do ewentualnego uzupełnienia opłaty skarbowej w imieniu
    wystawcy. Jednak w życiu prywatnym najprostszym sposobem byłoby, moim zdaniem,
    uiszczenie pełnej opłaty skarbowej już w momencie wręczania weksla.

    Liwiusz
    www.liwiusz.republika.pl