  • 1. Data: 2004-02-01 22:59:00
    Temat: kicur
    Od: "Zachowek - czy się należy: sytuacja specyficzna" <k...@o...pl>

    Witam serdecznie:)
    Mam pytanie, problem i w ogóle dziwną sytuację - ojciec leży w szpitalu,
    lekarze dają marne szanse na przeżycie (rokowania bardzo złe) i chciałem
    wiedzieć jedną rzecz, tak na wszelki wypadek - a prawnikiem nie jestem.
    Ojciec przepisał swój cały majątek (czyli dom) siostrze, która mieszka od kilku
    lat za granicą, ale nie zrobił to w formie testamentu: kilka lat temu siostra
    wymusiła (pomińmy szczegóły dlaczego i jak - w skrócie to: awanturowała się, aż
    cel osiągnęła, a ja nie znoszę takiej pyskówki) na nim to przepisanie -
    najpierw była współwłaścicielką, a po jakimś czasie (pół roku, rok - nie
    pamiętam, ale chodziło o to, żeby ominąć przepisy o podatku od darowizny chyba,
    albo go znacząco zmniejszyć) - jedyną właścicielką.
    Czyli - ojciec w tej chwili nie ma nic.
    Czy w tej sytuacji dzieciom, które nic nie dostały należy się choć zachowek? Bo
    nie wiem, a ktoś mi powiedział że nie...
    Proszę - odpowiedzcie, bo szczerze mówiąc nie wiem, choć jakbym musiał coś
    obstawiać, to chyba nie..., ale nie wiem:(

    Pozdrawiam wszystkich!:)

  • 2. Data: 2004-02-01 23:01:35
    Temat: Sorki - nie odpisujcie, bo mi się tytuł z autorem pomylił
    Od: "kicur" <k...@o...pl>

    Sorki - obok wątek pod właściwym tytułem: o ZACHOWKU w sytuacji specyficznej.
    Przepraszam raz jeszcze - dużo mi się dzisiaj wydarzyło.

  • 3. Data: 2004-02-02 15:41:22
    Temat: Re: kicur
    Od: "Falkenstein" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Zachowek - czy się należy: sytuacja specyficzna"
    <k...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > Proszę - odpowiedzcie, bo szczerze mówiąc nie wiem, choć jakbym musiał coś
    > obstawiać, to chyba nie..., ale nie wiem:(

    Jeżeli nie ma testamentu to nie może być mowy zachowku. Zachowek należy się
    osobom, które dziedziczyłyby z ustawy w sytuacji, gdy spadkodawca pozostawił
    wazny i skuteczny testament.
    Jeżeli testamentu nie ma to sąd i tak orzeknie nabycie spadku w częściach
    ułamkowych (jak troje dzieci to po 1/3). Kwestia darowizny dokonanej na
    rzecz jednego z dzieci będzie mogła zostać rozważona dopiero w postepowaniu
    o dział spadku, ale nawet wtedy ma to tylko taki skutek, że obdarowana
    będzie mogła być pominieta przy podziale tego co spadkodawca miał w chwili
    śmierci.

    Gdyby sporzadzony został wazny testament sytuacja się zmienia. Wartość
    darowizny poczynionej na rzecz jednego ze spadkobierców dolicza się do
    wartosci spadku stanowiącej podstawe obliczania zachowku - jeśli darowizny
    dokonano nie wcześniej niż niz 10 lat temu.

    A zatem jeżeli ojciec sporządzi testament (najlepiej notarialnie, zeeby nie
    było problemów z waznością itd) wtedy bedzie mozna wydębić od siostry
    zachowek. Jesli testamentu nie będzie to nie będzie i zachowku.