  • 1. Data: 2003-11-07 13:25:28
    Temat: data pewna
    Od: "Tom" <...@f...pl>

    Chcę aby umowa sprzedaży była z datą pewną.

    Czy w związku z tym muszę iść do notariusza razem z kontrahentem i tam
    podpisać umowę - notariusz zaś poświadczy datę jej podpisania, czy też
    wystarczy, że podpisaną wcześniej umowę zaniosę do notariusza a on przybije
    tam pieczęć.

    Zawsze wydawało mi się, że prawidłowa jest ta pierwsza opcja, jednak w
    związku z tym że sensem daty pewnej jest udokumentowanie, że umowa "nie
    została podpisana wcześniej niż...." zastanawiam się, czy również ta druga
    nie jest poprawna.

    burenezo

  • 2. Data: 2003-11-07 17:32:11
    Temat: Re: data pewna
    Od: kam <X...@X...plX>

    Tom wrote:
    > Zawsze wydawało mi się, że prawidłowa jest ta pierwsza opcja, jednak w
    > związku z tym że sensem daty pewnej jest udokumentowanie, że umowa "nie
    > została podpisana wcześniej niż...."

    Raczej, że "nie została podpisana później niż..."

    KG

  • 3. Data: 2003-11-07 17:36:56
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Pierwsza opcja jest na pewno prawidłowa. Druga, to będzie co najwyżej
    świadczyć, że umowę zawarto nie później niż. No bo wiadomo, że do
    notariusza musiałą być już przyniesiona. Pewne możliwości daje ustawa o
    podpisie elektronicznym. Tam jest coś takiego, jak podpis ze znacznikiem
    czasu - teoretycznie wóczas jest to data pewna. Nie wiem, czy nie
    wystarczyłoby w jakimś urzędzie przybicie stempla. Własnoręcznośc podpisów
    chyba urzędy gminy potwierdzać mogą, więc jak przybiją datowanik, to też
    powinno wystarczyć. Ale tego już nie jestem pewien.

  • 4. Data: 2003-11-08 07:45:32
    Od: "burenezo" <b...@p...onet.pl>

    "Robert Tomasik" <r...@g...pl> wrote in message
    > Pierwsza opcja jest na pewno prawidłowa. Druga, to będzie co najwyżej
    > świadczyć, że umowę zawarto nie później niż.
    Nie wiem czemu piszesz "co najwyżej". Przecież skutek w postaci "umowę
    zawartą nie później niż" jest właśnie datą pewną.

    burenezo

  • 5. Data: 2003-11-08 07:51:57
    Od: "burenezo" <b...@p...onet.pl>

    "kam" <X...@X...plX> wrote in message news:3FABD71B.7060309@Xop.plX...

    > Raczej, że "nie została podpisana później niż..."

    Racja. Jeżeli na dokumencie jest data pewna został on sporządzony w momencie
    umieszczania tej daty, bądź wcześniej. Na pewno więc nie został sporządzony
    później.

    Ja sformułowania użyłem w innym znaczeniu. W przypadku sporów związanych z
    datą pewną, strony wykłócają się, który dokument sporządzony był wcześniej.
    W takim wypadku data pewna nadaje moc dokumentowi od tej daty, czyli z
    punktu widzenia daty pewnej nie został on podpisany wcześniej.

    burenezo

  • 6. Data: 2003-11-08 10:10:29
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Nie wiem czemu piszesz "co najwyżej". Przecież skutek w postaci "umowę
    > zawartą nie później niż" jest właśnie datą pewną.

    Ano jest, z tym że w wypadku notariusza czy podpisu elektronicznego wiemy
    kiedy ją zawarto, zaś w wypadku tych wszystkich wzmianek, to nie wiemy,
    kiedy ją zawarto, a jedynie wiemy, kiedy na pewno istniała. W wielu
    wypadkach to może wystarczyć, ale czasem nie koniecznie musi.

  • 7. Data: 2003-11-10 16:04:57
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 8 Nov 2003, burenezo wrote:

> [...]
    >+ Nie wiem czemu piszesz "co najwyżej". Przecież skutek w postaci "umowę
    >+ zawartą nie później niż" jest właśnie datą pewną.

    No nie wiem czy to jest "data pewna"...

    Pierwsza z brzegu koncepcja: w okresie obejmującym
    "nie później niż" - dla ustalenia uwagi przyjmijmy że
    mamy umowę zawartą "gdzieś między 1 stycznia a 12 marca
    2001 r, nie później niż 12 marca" zmienił się jakiś przepis
    (dajmy ma to: 12 lutego weszła w życie nowelizacja) obejmujący
    domyślne parametry umowy ("jeśli w umowie nie postanowiono
    inaczej"). W umowie nie postanowiono.
    Pytanie: obowiązuje "stary" czy "nowy" zapis z owego przepisu ?

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 8. Data: 2003-11-10 16:31:12
    Od: kam <X...@X...plX>

    Gotfryd Smolik news wrote:
    > No nie wiem czy to jest "data pewna"...

    jest

    > Pytanie: obowiązuje "stary" czy "nowy" zapis z owego przepisu ?

    A kiedy była zawarta umowa? ;)

    KG

  • 9. Data: 2003-11-10 17:50:54
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > A kiedy była zawarta umowa? ;)

    W tym cały szkopuł, że nie wiemy.

  • 10. Data: 2003-11-10 22:07:28
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 10 Nov 2003, kam wrote:

> [...]
    >+ jest
    >+
    >+ > Pytanie: obowiązuje "stary" czy "nowy" zapis z owego przepisu ?

    Przeczytałeś przykład ? W "pewnym okresie przed 12. marca".
    A poprzednik i ty twierdzicie że to jest "data pewna".
    Tu mi kaktus... ;) !

    pozdrowienia, Gotfryd