  • 1. Data: 2007-03-01 06:39:37
    Temat: darowizna od rodziny ?
    Od: "Joanna" <j...@w...pl>

    Witam,
    czy osoby pelnoletnie studiujace otrzymujace od ojca pieniadze na mieszkanie
    otrzymuja wlasciwie darowizne?
    Jezeli jedna z osob pracuje czy powinna darowizne zamieszczac w picie?
    Pewna kwota jest wolna od podatku ale czy nalezy zglaszac fakt darowizny do
    urzedu?

    Z gory dziekuje za informacje.
    J.

  • 2. Data: 2007-03-01 07:48:20
    Temat: Re: darowizna od rodziny ?
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Thu, 01 Mar 2007 07:39:37 +0100, Joanna napisał(a):

    > czy osoby pelnoletnie studiujace otrzymujace od ojca pieniadze na mieszkanie
    > otrzymuja wlasciwie darowizne?

    Jeśli studia dzienne to nie - ojciec wykonuje swój obowiązek z KRiO

  • 3. Data: 2007-03-01 08:03:35
    Od: badzio <b...@n...skreslic.epf.pl>

    Patrze, patrze a tu Joanna porozsypywal nastepujace haczki:
    > czy osoby pelnoletnie studiujace otrzymujace od ojca pieniadze na mieszkanie
    > otrzymuja wlasciwie darowizne?
    Tak
    > Jezeli jedna z osob pracuje czy powinna darowizne zamieszczac w picie?
    > Pewna kwota jest wolna od podatku ale czy nalezy zglaszac fakt darowizny do
    > urzedu?
    No wypadaloby zglosic, zwlaszcza jesli przekracza ta kwote wolna od
    podatku (jesli nie przekracza, to nie wiem).
    Lepsze informacje dostaniesz na pl.soc.prawo.podatki :)
    --
    badzio

  • 4. Data: 2007-03-01 08:10:31
    Od: "*piotr'ek*" <piotr*eknusun@gazetaskasuj.pl>

    > No wypadaloby zglosic, zwlaszcza jesli przekracza ta kwote wolna od
    > podatku (jesli nie przekracza, to nie wiem).

    No chyba Bóg Cię opuścił? Po co zgłaszać? Kto o tej darowiznie wie? W
    papierach księgowych ojciec sobie odpisuje? A może od pita odejmuje?
    NIC NIKOMU NIE ZGŁASZAĆ!!!

    +inż.leva+

  • 5. Data: 2007-03-01 08:33:45
    Od: badzio <b...@n...skreslic.epf.pl>

    Patrze, patrze a tu *piotr'ek* porozsypywal nastepujace haczki:
    > No chyba Bóg Cię opuścił? Po co zgłaszać? Kto o tej darowiznie wie? W
    > papierach księgowych ojciec sobie odpisuje? A może od pita odejmuje?
    > NIC NIKOMU NIE ZGŁASZAĆ!!!
    Bo z nudow skarbowka moze sie zainteresowac, skad biedny niepracujacy
    student ma na mieszkanie. I moze dowalic podatek od nieujawnionych dochodow.
    I mala prosba... swoja wojowniczosc zostaw dla siebie. Znam z autopsji
    osobe, ktora musiala z tego powodu placic extra dla skarbowki. A
    poniewaz chodzilo o dom w Warszawce, wiec w gre wchodzila duza suma to i
    podatek/kara byly duze.
    --
    badzio

  • 6. Data: 2007-03-01 08:53:33
    Od: "Michał \"Kaczor\" Niemczak" <k...@i...net>

    badzio napisał(a):

    > Bo z nudow skarbowka moze sie zainteresowac, skad biedny niepracujacy
    > student ma na mieszkanie. I moze dowalic podatek od nieujawnionych
    > dochodow.

    No to niech tatuś wpłaca bezpośrednio na konto akademika/właściciela
    wynajmowanego mieszkania. De facto wtedy syn kasy do ręki nie dostaje to
    i darowizny nie ma :) A "stary" płacić sobie na akademik albo na drugie
    mieszkanie może. Kogo tam wsadzi to już jego sprawa. Najlepiej jak by to
    było jakieś wynajmowane mieszkanie. Umowa najmu na ojca i po problemie.

    Kaczor
    --
    Łączę pozdrowienia... i różne inne wyrazy
    kaczor@NO_SPAM-plug.atn.pl

  • 7. Data: 2007-03-01 09:20:45
    Od: badzio <b...@n...skreslic.epf.pl>

    Patrze, patrze a tu Michał "Kaczor" Niemczak porozsypywal nastepujace
    haczki:
> [...]
    > mieszkanie może. Kogo tam wsadzi to już jego sprawa. Najlepiej jak by to
    > było jakieś wynajmowane mieszkanie. Umowa najmu na ojca i po problemie.
    Hmm... uswiadomiles mi ze moze zle zrozumialem intencje pytajacego' Ja
    go zrozumialem ze student otrzymal pieniadze na mieszkanie, tzn na zakup
    mieszkania a nie na oplacenie czynszu/odstepnego. Jesli tu chodzi o
    oplaty zwiazane z wynajmem, to jak najbardziej nie trzeba tego zglaszac
    :) Do tak niskich sum skarbowka sie nie przyczepia.
    --
    badzio

  • 8. Data: 2007-03-01 10:10:25
    Od: "Michał \"Kaczor\" Niemczak" <k...@i...net>

    badzio napisał(a):

> [...]
    > oplaty zwiazane z wynajmem, to jak najbardziej nie trzeba tego zglaszac
    > :) Do tak niskich sum skarbowka sie nie przyczepia.

    Z tego co pamiętam (jak trwały dyskusje na temat tego, pożal się Boże,
    ustawy) posłowie oscylowali coś w okolicach 200 zł (?) dla znajomych i
    ileś tam dużo więcej dla członków rodziny. Może ma ktoś treść na temat
    wysokości dozwolonych stawek pod ręką? Sam jestem ciekaw jak się to ma
    do takiej sytuacji i jak na to może "spojrzeć" US.

    Kaczor

  • 9. Data: 2007-03-01 10:27:43
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Thu, 01 Mar 2007 07:48:20 +0000, jureq napisał(a):

    > Jeśli studia dzienne to nie - ojciec wykonuje swój obowiązek z KRiO

    Zrozumiałem, że chodzi o pieniądze na wynajęcie mieszkania bliżej uczelni.
    Jeśli chodziło o pieniądze na zakup mieszkania, to oczywiście będzie to
    darowizna.

  • 10. Data: 2007-03-01 10:37:01
    Od: badzio <b...@n...skreslic.epf.pl>

> [...]
    > wysokości dozwolonych stawek pod ręką? Sam jestem ciekaw jak się to ma
    > do takiej sytuacji i jak na to może "spojrzeć" US.
    W przypadku I grupy podatkowej to jest chyba cos ok 9k.
    Ale ogolnie chodzi o to, ze jak kupujesz mieszkanie, to
    a) kase sie czesto przelewa z konta na konto (choc widzialem kiedys
    goscia, ktory chcial tylko gotowke do reki)
    b) skarbowka i tak sie dowiaduje o zakupie mieszkania, bo placi sie
    podatek przy zakupie
    Wiec jest bardzo duze prawdopodobienstwo ze pewnego pieknego dnia
    jakiejs pani w skarbowce wyswietli sie komunikat ze 'kowalski kupil
    mieszkanie, trzeba skontrolowac jego pity, czy na pewno mial na to
    mieszkanie kase'.
    Natomiast w przypadku wynajmu - duza czesc 'umow' jest niezglaszanych do
    skarbowki. A nawet jak sa zgloszone... to raczej w gre wchodza sumy
    rzedu kilkuset zl/m-c czyli kilka tys rocznie - nie wiem czy to podpada
    pod jakies paragrafy ale raczej nietrudno byloby udowodnic darowizny na
    taka kwote. Poza tym - oplacanie studiujacemu dziecku mieszkania mozna
    potraktowac jak zakup dziecku komputera czy podrecznikow albo ciuchow.
    Dziecko jest na utrzymaniu i tyle.
    Aczkolwiek czytalem kiedys zarty ze niedlugo, to trzeba bedzie placic
    podatek od kieszonkowego.
    --
    badzio