  • 1. Data: 2005-12-12 21:11:30
    Temat: darowina a dzial spadku
    Od: "Agnieszka" <A...@g...pl>

    Witam,
    Mam nastepujace pytanie do znawcow prawa spadkowego.
    Umarl moj ojciec, ktory kilka lat temu zalozyl druga rodzine. Jego druga
    zona dostala od swojej matki darowizne w postaci pieniedzy ze sprzedazy
    dzialki i domu.
    Za te pieniadze jego druga zona kupila mieszkanie (tak jest przynajmniej
    sporzadzona umowa kupna).
    Sad przyznal mi 1/3 majtku po zmarlym. Czy to mieszkanie, ktore zostalo
    kupione za pieniadze z darowizny od matki jego drugiej zony, tez wchodzi w
    sklad masy spadkowej po ojcu, czy jest tylko jego zony?
    Z gory dziekuje za odpowiedz.

    Pozdrawiam,
    Agnieszka

  • 2. Data: 2005-12-12 22:32:44
    Temat: Re: darowina a dzial spadku
    Od: sg <a...@s...org.pl_WITHOUT>

    Agnieszka napisał(a):
> [...]
    > kupione za pieniadze z darowizny od matki jego drugiej zony, tez wchodzi w
    > sklad masy spadkowej po ojcu, czy jest tylko jego zony?

    to ja na początek sobie zastrzegam, że prawnikiem nie jestem ;-)

    Darowizna weszła do majątku odrębnego żony. To co ona kupiła za
    pieniądze ze sprzedaży majątku odrębnego również wchodzi do majątku
    odrębnego, więc to mieszkanie jest tylko jej, zatem nie może wejść do
    spadku po ojcu.

    sg

  • 3. Data: 2005-12-12 23:56:38
    Od: "Paweł Galiński" <g...@w...pl>

    Dokładnie tak jest, precyzyjnie na podstawie art. 33.2 kro : " Odrębny
    majątek każdego z małżonków stanowią : przedmioty majątkowe nabytę przez
    darowiznę, chyba że darczyńca inaczej postanowi " dalej > również przedmioty
    nabyte w zamian przedmiotów uzyskanych z darowizny pozostają w majątku
    odrębnym . Są to tzw. surogaty .

    pozdrawiam

    Paweł Galiński