  • 1. Data: 2005-12-12 21:47:10
    Temat: Czy liczy się data wpłaty czy zaksięgowania?
    Od: "Leszek.Pawlisz" <l...@p...pl>

    Witam

    Wiele instytucji (mam na mysli glownie niektore banki) wymagaja
    od swoich klientow (kredytobiorcow) wplat np. rat w takim terminie,
    aby w dniu wymagalnosci srodki byly juz na r-ku kredytodawcy.
    Niektore wymagaja nawet, by w tym dniu byly juz zaksiegowane (!).

    Czy maja prawo tego wymagac?

    Dawniej zawsze bylo tak, ze liczyla sie data wyslania przelewu /
    przekazu etc. Czy zmienily sie przepisy czy takie stawianie sprawy
    jest po prostu naduzyciem ze strony kredytodawcow?
    Pytanie nie dotyczy tylko bankow, ale takze urzedow itd.

    Z gory dzieki za odpowiedz.

    --
    pozdrawiam
    Leszek Pawlisz

  • 2. Data: 2005-12-12 22:34:23
    Temat: Re: Czy liczy się data wpłaty czy zaksięgowania?
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    Leszek.Pawlisz napisał(a):
> [...]
    > aby w dniu wymagalnosci srodki byly juz na r-ku kredytodawcy.
    > Niektore wymagaja nawet, by w tym dniu byly juz zaksiegowane (!).

    Tak. Z zaksięgowaniem nieco przesadzają...

    > Dawniej zawsze bylo tak, ze liczyla sie data wyslania przelewu /
    > przekazu etc. Czy zmienily sie przepisy czy takie stawianie sprawy
    > jest po prostu naduzyciem ze strony kredytodawcow?

    Teraz też tak jest, o ile przewiduje to umowa. Natomiast ogólną zasadą
    jest, że liczy się data, w której wierzyciel ma możliwość korzystania z
    pieniędzy, a nie moment powierzenia ich podmiotowi pośredniczącemu. To
    dłużnik powinien zadbać o właściwe przekazanie pieniędzy,

    > Pytanie nie dotyczy tylko bankow, ale takze urzedow itd.

    z urzędem może być inaczej

    KG

  • 3. Data: 2005-12-12 22:43:35
    Od: "Tiger" <c...@c...pl>

> [...]
    > pieniędzy, a nie moment powierzenia ich podmiotowi pośredniczącemu. To
    > dłużnik powinien zadbać o właściwe przekazanie pieniędzy,

    No wiec wlasnie przy braku uregulowan co do terminowosci ksiegowania np.
    przez banki - jest to dla mnie lekko rzecz ujmujac nieuczciwe... W koncu np.
    bank moze "sobie zaksiegowac" w 2 tygodnie po zleceniu przelewu (vide: Bank
    Ochrony Srodowiska). I co w tej sytuacji z faktura, na ktorej widnieje
    "termin zaplaty: 7 dni"?...

    To wszystko MSZ nie trzyma sie kupy... interpretacja odpowiedzialnego za ten
    fakt paragrafu z KC jest moim zdaniem mocno naciagnieta i powinna byc
    stosowana tylko w przypadku, gdy podmiotem posredniczacym nie jest
    instytucja typu poczta polska, bank, itd...

    Pozdrawiam,

    Tiger

  • 4. Data: 2005-12-12 22:48:46
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    Tiger napisał(a):
> [...]
    > Ochrony Srodowiska). I co w tej sytuacji z faktura, na ktorej widnieje

    to sprawa między zlecającym a bankiem

    KG

  • 5. Data: 2005-12-12 23:05:59
    Od: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>

    Tiger napisał(a):

> [...]
    > stosowana tylko w przypadku, gdy podmiotem posredniczacym nie jest
    > instytucja typu poczta polska, bank, itd...

    Ale KC reguluje przypadki nieuregulowane w inny sposób. Jeżeli umowa z
    wierzycielem mówi, że pieniądze mają być na rachunku bankowym w dniu X,
    to jedyne, na co KC może wpłynąć, to na dni świąteczne.
    Jeżeli chcesz przekazać należność za pomocą banku, to Twoja umowa z
    bankiem powinna regulować m.in. maksymalny czas, w jakim bank
    zobowiązuje się przekazać pieniądze.
    Jeżeli chcesz wpłacić gotówkę, to wiesz, gdzie i do której godziny
    musisz to zrobić.

    Wielu wierzycieli ma pewne odstepstawa od tej zasady na korzyśc
    dłużników. Na przykład tepsa dla płatności nieprzterminowanych przyjmuje
    datę waluty przelewu (czyli dzień jego zlecenia). Dopiero dla płatności
    przeterminowanych przyjmuje datę księgowania.

    M.