  • 11. Data: 2008-09-29 08:50:51
    Temat: Re: czyje to orzechy?
    Od: "Ponury Jacek" <k...@w...pl>

    wiadomości news:gbq0a4$9u1$1@news.onet.pl...
    > Użytkownik "Krasnal" <k...@p...onet.pl> napisał

    Proszę zajrzeć na strone "Buduj dom" lub "Muratora".
    Tam czytałem wyjaśnienie i paragrafy.
    Uprzedzasz sąsiada i nakazujesz mu ściąć gałezie jak tego nie zrobi tniesz
    sam!
    Owoce na bank są Twoje!
    Pozdrawiam!

  • 12. Data: 2008-09-29 09:09:17
    Od: Ikselka <i...@g...pl>

    Dnia Mon, 29 Sep 2008 10:50:51 +0200, Ponury Jacek napisał(a):

> [...]
    > Tam czytałem wyjaśnienie i paragrafy.
    > Uprzedzasz sąsiada i nakazujesz mu ściąć gałezie jak tego nie zrobi tniesz

    Dokładnie.

    > Owoce na bank są Twoje!

    Dokładnie. Także te na zwiających na jego stronę gałęziach.

  • 13. Data: 2008-09-29 09:40:57
    Od: "Filip J" <f...@o...pl>

    > Dokładnie. Także te na zwiających na jego stronę gałęziach.

    Jak spadną na ziemię.

    Pozdrawiam
    FJ

  • 14. Data: 2008-09-29 12:01:33
    Od: "Gan" <s...@o...pl>

    > Dokładnie. Także te na zwiających na jego stronę gałęziach.

    Nie. Tylko te które spadły.

  • 15. Data: 2008-09-29 23:14:33
    Od: "Bpjea" <b...@...pl (bez x)>

    Użytkownik "Krasnal" <k...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > [...] Niech sobie zabrał te orzeszki, Ja sobie kupię. Stać mnie na to.
    > Czy ktoś zaspokoi moja niewiedzę?

    Dogadaj sie z sasiadem i ustalcie zasady.

    Pozdrawiam,
    Bpjea

  • 16. Data: 2008-09-30 07:18:54
    Od: "Crimson" <r...@w...pl>

    Użytkownik "Krasnal" <k...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > Mój sšsišd ma drzewo. Orzech. Gałęzie tego drzewa przechodzš na mojš
    > działkę. Teraz orzechy spadaja na mojš ziemię. Czy to jego orzechy czy
    > moje? ( sšsiad dzisiaj zszedł po drabinie i zabrał swoje czy moje
    > orzechy). Mam gdzieœ te orzechy ale chodzi o zasadę Chodził po mojej
    > ziemi. Tak sie domyœlam, że w USA mógłbym go ustrzelić za wtargnięcie na
    > teren prywatny. To w sumie miły sšsiad ale .... chytry. Niech sobie
    > zabrał te orzeszki, Ja sobie kupię. Stać mnie na to. Czy ktoœ zaspokoi
    > moja niewiedzę?

    Kiedyś uczyli mnie że owoce
    przewieszające się na Twoją posesję są Twoje
    jeśli spadną to również są Twoje.
    Masz również prawo samodzielnie bez uzgodnienia
    z sąsiadem obciąć te gałęzie które wchodzą Ci na działkę.
    Nie podam linka ale jestem tego pewien na 100%,
    ten problem wystapił nawet w jakimś pytaniu na egzaminie ;)
    Jesli chcesz zgłębić temat to postaw to pytanie na pl.soc.prawo

  • 17. Data: 2008-09-30 09:01:50
    Od: "Gan" <s...@o...pl>

    > Kiedyś uczyli mnie że owoce
    > przewieszające się na Twoją posesję są Twoje

    A gdzie tak uczyli? Bo mnie inaczej uczyli.
    Art. 148. Owoce spadłe z drzewa lub krzewu na grunt sąsiedni stanowią jego
    pożytki. Przepisu tego nie stosuje się, gdy grunt sąsiedni jest przeznaczony
    na użytek publiczny.

    Art. 149. Właściciel gruntu może wejść na grunt sąsiedni w celu usunięcia
    zwieszających się z jego drzew gałęzi lub owoców. Właściciel sąsiedniego
    gruntu może jednak żądać naprawienia wynikłej stąd szkody.

    > jeśli spadną to również są Twoje.

    To akurat prawda (o ile usuniesz z tego zdania "również")

    > Masz również prawo samodzielnie bez uzgodnienia
    > z sąsiadem obciąć te gałęzie które wchodzą Ci na działkę.

    tiaaa..... KC twierdzi inaczej:
    Art. 150. Właściciel gruntu może obciąć i zachować dla siebie korzenie
    przechodzące z sąsiedniego gruntu. To samo dotyczy gałęzi i owoców
    zwieszających się z sąsiedniego gruntu; jednakże w wypadku takim właściciel
    powinien uprzednio wyznaczyć sąsiadowi odpowiedni termin do ich usunięcia.

    > Nie podam linka ale jestem tego pewien na 100%,
    > ten problem wystapił nawet w jakimś pytaniu na egzaminie ;)

    egzamin zdałeś?

    > Jesli chcesz zgłębić temat to postaw to pytanie na pl.soc.prawo

    A gdzie niby trafiło?

  • 18. Data: 2008-09-30 09:31:56
    Od: "Crimson" <r...@w...pl>

    Użytkownik "Gan" <s...@o...pl> napisał w wiadomości

    Wydaje mi się że w/w artykuły uległy zmianom,
    z jaką datą wyszły bieżące art. w KC ?
    Moja wiedza na ten temat pochodzi z lat 80-tych.

  • 19. Data: 2008-09-30 10:20:32
    Od: Darek Pakosz <d...@d...abc.com.pl>

    On Tue, 30 Sep 2008, Crimson wrote:

    > Użytkownik "Gan" <s...@o...pl> napisał w wiadomości
    >
    > Wydaje mi się że w/w artykuły uległy zmianom,
    > z jaką datą wyszły bieżące art. w KC ?
    > Moja wiedza na ten temat pochodzi z lat 80-tych.

    Ponieważ cała dyskusja zmierza na manowce i im dłużej trwa tym mniej
    wiadomo o co chodzi, proponuje zmienić odpowienie paragrafy na
    następujący:

    Art 148. Owoce i gałęzie oraz korzenie będące na działce sąsiada są tego
    z nich który wcześniej wstaje.

    Pozdr.

    D.P.

  • 20. Data: 2008-09-30 11:19:27
    Od: "Czapla" <k...@p...onet.pl>

    > Ponieważ cała dyskusja zmierza na manowce i im dłużej trwa tym mniej
    > wiadomo o co chodzi...

    To i ja się podłączę :).
    Co w sytuacji z "Ogniem i mieczem" (50 lat procesu Rzędzianów z Jaworskimi)?
    Dwie działki, miedza, drzewo. Czyje są owoce z miedzy w świetle dzisiejszego
    stanu prawnego? :)

    Pozdrawiam

    Czapla