  • 1. Data: 2004-10-09 19:36:13
    Temat: czyja odpowiedzialność?
    Od: "Jacek Piotrowski" <j...@i...pl>

    Witam wszystkich po raz pierwszy!
    Wrzuciłem już ten temat na grupę samochodową, ale ponieważ jest to również
    temat "prawniczy", więc
    może ktoś z grupowiczów przerabiał podobny i może coś podpowiedzieć. Otóż
    jadąc międzynarodową A-4 najechałem "na fragment bębna hamulcowego z
    nieznanego samochodu ciężarowego leżący na pasie ruchu" (to fragment z
    notatki urzędowej sporządzonej przez policję na miejscu zdarzenia).
    Uszkodzeniu uległa misa olejowa i skrzynia biegów (zakwalifikowane przez
    likwidatora szkody do wymiany). Szkoda jest w trakcie likwidacji z mojego
    AC. Czy mam jakąś szansę na dochodzenie odszkodowania od Dyrekcji Dróg
    Krajowych i Autostrad i ich OC?
    Będę wdzięczny za wszelkie informacje
    Pozdrawiam
    Jacek

  • 2. Data: 2004-10-09 20:27:04
    Temat: Re: czyja odpowiedzialność?
    Od: "rezist.com" <s...@p...com>

    > AC. Czy mam jakąś szansę na dochodzenie odszkodowania od Dyrekcji Dróg
    > Krajowych i Autostrad i ich OC?

    ze niby nie posprzatali drogi? :)

    > Będę wdzięczny za wszelkie informacje

    a moze to spadlo z kosmosu? :)

    --
    tomek nowak
    http://rezist.com

  • 3. Data: 2004-10-09 20:33:04
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    rezist.com wrote:

    > ze niby nie posprzatali drogi? :)

    Wielkie zaskoczenie? Owszem - do 'opiekuna' drogi należy utrzymywanie
    jej we właściwym stanie. Zwłaszcza, że w tym przypadku chodzi o _płatną_
    autostradę.

    Oznacza to usuwanie dziur, leżących pijaków, szczątków pojazdów, śniegu,
    rozrzuconego piasku, żwiru, wylanego oleju itepe.

    > a moze to spadlo z kosmosu? :)

    A może jesteś głupi albo pracujesz u tych (lub podobnych) cwaniaczków?

  • 4. Data: 2004-10-09 21:20:03
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    wiadomości news:ck9hu3$16uv$1@news2.ipartners.pl...

    Co do zasady ogólnej masz oczywiście rację. Ale w wypadku leżącego na drodze
    przedmiotu jest kłopot dowodowy. Zgodnie z prawem to dochodzący roszczenia
    musi dowieść, że wina jest po stronie administratora drogi. I o ile w
    wypadku dziury dowieść tego łatwo. W wypadku piasku czy oleju trudniej, ale
    da się. To w wypadku leżącego przedmiotu już moim zdaniem nie sposób w
    praktyce.

    Leżący bęben należało by moim zdaniem traktować pod tym względem
    analogicznie jak wyrzucony spod koła kamień. A więc odpowiedzialność ponosi
    właściciel pojazdu, z którego odpadł. Tylko jak go znaleźć?

    No i nie znam podstawy prawnej nakazującej administratorowi drogi ponosić
    odpowiedzialność za leżących pijaczków, a też wymieniłeś taką opcję.

  • 5. Data: 2004-10-09 21:40:06
    Od: "rezist.com" <s...@p...com>

    > A może jesteś głupi albo pracujesz u tych (lub podobnych) cwaniaczków?

    A ze Ty jestes glupi i ironii nie umiesz wyczuc?

    zief,

    --
    tomek nowak
    http://rezist.com

  • 6. Data: 2004-10-09 21:43:26
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    rezist.com wrote:

    > A ze Ty jestes glupi i ironii nie umiesz wyczuc?

    Może z przepracowania słabo kontaktuję - więc napisz prosto i jasno: wg.
    Ciebie zarządca drogi ma obowiązek sprzątać niebezpieczne śmieci z dróg,
    czy też nie? A jeśli obowiązku nie dopełnił, to czy można go 'pociągnąć
    za odpowiedzialność'.

  • 7. Data: 2004-10-09 22:34:20
    Od: "rezist.com" <s...@p...com>

    > Ciebie zarządca drogi ma obowiązek sprzątać niebezpieczne śmieci z dróg,
    > czy też nie?

    Ma. Zarzadca lub wlasciciel drogi.

    Przyjmijmy ze jest nia GDDKiA. Ale Jacek nie wspomnial
    o jeszcze jednej rzeczy. Gdzie przytrafila mu sie szkoda.

    GDDKiA jest podzielone wg. wojewodztw i obawiam sie ze
    trzeba uderzac na dwa fronty. Do oddzialu w woj. gdzie mial pecha,
    oraz w Warszawie.

    > A jeśli obowiązku nie dopełnił, to czy można go 'pociągnąć
    > za odpowiedzialność'.

    Mysle ze trzeba przejrzec PD.

    http://pzd2044.webpark.pl/ustawa1.html

    Mam tylko nadzieje ze to dalej funkcjonuje.

    Za cholere nie wiem tylko czy aktualne. To co nas interesuje,
    jest na poczatku a pozniej w Artykulach 20,21,...

    Pozatym, na prawodrogowe.pl wspomniano cos o rozporzadzeniu
    na temat warunkow utrzymywania drog publicznych.

    Oczywiscie GDDKiA zapewne bedzie leciec w zabe.
    Ja bym jeszcze do nich zadzwonil zupelnie znienacka i zapytal
    nie opisujac co i jak, jak sie zaopatruja na takie sytuacje.

    Nie chce nawet myslec, co bedzie jesli sie okaze ze np.
    kilka km tej autostrady (gdzie mialo miejsce, to co mialo)
    nalezy do jakiejs biednej gminy. U nas wszystko jest mozliwe.

    --
    tomek nowak
    http://rezist.com

  • 8. Data: 2004-10-09 22:51:48
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "rezist.com" <s...@p...com> napisał w wiadomości

    > http://pzd2044.webpark.pl/ustawa1.html

    Zgodnie z tą ustawą:

    Art. 20. Do zarządcy drogi należy w szczególności:
    1) opracowanie projektów planów rozwoju sieci drogowej,
    2) opracowanie projektów planów finansowania budowy, utrzymania i ochrony
    dróg oraz obiektów mostowych,
    3) pełnienie funkcji inwestora,
    4) utrzymanie nawierzchni, chodników, obiektów inżynierskich, urządzeń
    zabezpieczających ruch i innych urządzeń związanych z drogą,
    5) realizacja zadań w zakresie inżynierii ruchu,
    6) przygotowanie infrastruktury drogowej dla potrzeb obronnych oraz
    wykonywanie innych zadań na rzecz obronności kraju,
    7) koordynacja robót w pasie drogowym,
    8) wydawanie zezwoleń na zajęcie pasa drogowego, na zjazdy z dróg, na
    przejazdy po drogach publicznych pojazdów z ładunkiem lub bez ładunku o
    masie, naciskach osi lub wymiarach przekraczających wielkości określone w
    odrębnych przepisach oraz pobieranie opłat i kar pieniężnych,
    9) prowadzenie ewidencji dróg i drogowych obiektów mostowych,
    10) przeprowadzanie okresowych kontroli stanu dróg i obiektów mostowych,
    11) wykonywanie robót interwencyjnych, robót utrzymaniowych i
    zabezpieczających,
    12) przeciwdziałanie niszczeniu dróg przez ich użytkowników,
    13) przeciwdziałanie niekorzystnym przeobrażeniom środowiska mogącym
    powstać lub powstającym w następstwie budowy lub utrzymania dróg,
    14) wprowadzanie ograniczeń bądź zamykanie dróg i drogowych obiektów
    mostowych dla ruchu oraz wyznaczanie objazdów, gdy występuje bezpośrednie
    zagrożenie bezpieczeństwa osób lub mienia,
    15) dokonywanie okresowych pomiarów ruchu drogowego,
    16) sadzenie, utrzymanie oraz usuwanie drzew i krzewów oraz pielęgnacja
    zieleni w pasie drogowym,
    17) prowadzenie gospodarki gruntami i innymi nieruchomościami
    pozostającymi w zarządzie organu zarządzającego drogą.

    Usuwania śmieci nie widzę. Ustawa obowiązuje nadal z wieloma zmianami. Tekst
    jednolity można znaleźć pod adresem:
    http://isip.sejm.gov.pl/servlet/Search?todo=file&id=
    WDU20042042086&type=2&na
    me=D20042086.pdf

  • 9. Data: 2004-10-09 23:19:58
    Od: "Hubertus" <h...@r...wirtualny.dzierzoniow.pl>

    > 4) utrzymanie nawierzchni, chodników, obiektów inżynierskich, urządzeń
    > zabezpieczających ruch i innych urządzeń związanych z drogą,

    a to ?

    > Usuwania śmieci nie widzę.

    wg mnie toto sa wlasnie smieci - utzymanie nawirzchni

  • 10. Data: 2004-10-09 23:21:17
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    rezist.com wrote:

    > Ma. Zarzadca lub wlasciciel drogi.

    Aaa, to niniejszym uprzejmie przepraszam za posądzenie :)