    From: "Marcin Krzemiński" <radca@BEZ_TEGOradca.krakow.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: czy można złożyć zeznania zdalnie?
    Date: Thu, 25 Jan 2007 15:42:20 +0100

    > chcę wytoczyć pozew cywilny firmie, która znajduje się na drugim końcu
    > kraju. czy mogę w jakiś sposób złożyć dowody i zeznania w sprawie na
    > odległość, w mojej miejscowości?

    Raczej nie. Ale sprawdź najpierw, czy nie możesz pozwać do sądu właściwego z
    uwagi na swoje miejsce zamieszkania. Z reguły większość roszczeń pieniężnych
    z umów daje taka możliwość, jako że jest to dług oddawczy, czyli miejscem
    spełnienia świadczenia jest siedziba wierzyciela (por. art. 34 k.p.c).

    > i drugie pytanie - jakie są koszty wniesienia sprawy/postepowania
    > sądowego? gdzieś czytałem że 5% kwoty jaką chcę odzyskać - czy to jedyny
    > koszt?

    W zasadzie tak. Jednak jeśli jest to sprawa gospodarcza, to jednak
    sugerowałbym profesjonalnego pełnomocnika z uwagi na horrendalne wymogi
    formalne.

    > jak wygląda sprawa z pokrywaniem kosztów przez oskarżonego i winnego?

    Rozumiem, że chodzi o pozwanego, bo to sprawa cywilna: zasadą jest że strona
    przegrywajaca sprawę zwraca przeciwnikowi koszty procesu (wszystkie opłaty
    jakie poniósł plus koszty zastępstwa procesowego, jesli takie było, wg.
    wysokości określonej w rozporz adzeniu)

    > czy mogę doliczyć wpłatę jakichś pieniędzy na "cel charytatywny" jako
    > zaduśczuczynienie i karę za próbę > oszustwa?

    Nie. Przynajmniej jeśli chodzi o sprawę cywilną.

    Marcin.

    --
    www.radca.krakow.pl