  • 21. Data: 2004-02-10 00:25:01
    Temat: Re: czy moge sie ozenic z kuzynka ?
    Od: poreba <d...@p...com>

    Arek <a...@e...net> niebacznie popelnil
    news:c0924v$app$1@news.onet.pl:

    > Uuuuuu!!! A gdzie tu masz chów wsobny!?
    > Tak poza konkursem to chów wsobny służy doskonaleniu gatunku,
    Twój powrót na psp i działalność na niej w dość dosadny
    sposób przeczą zaprezentowanej przez Ciebie tezie.

    --
    pozdro
    poreba

  • 22. Data: 2004-02-10 05:14:48
    Od: kam <X#k...@p...onet.pl.#X>

    Arek wrote:
    > Mylisz się.

    w takim razie co to jest?

    KAN. 1091. § 1. W linii prostej pokrewieństwa nieważne jest małżeństwo
    między wszystkimi wstępnymi i zstępnymi, zarówno prawego pochodzenia,
    jak i naturalnymi.
    § 2. W linii bocznej nieważne jest aż do czwartego stopnia włącznie.
    § 3. Przeszkoda pokrewieństwa nie zwielokrotnia się.
    § 4. Nigdy nie zezwala się na małżeństwo, jeśli istnieje wątpliwość, czy
    strony są spokrewnione w jakimś stopniu linii prostej lub w drugim
    stopniu linii bocznej.

    KG

  • 23. Data: 2004-02-10 10:03:03
    Od: bosz <b...@u...agh.edu.pl>

    kam wrote:

> [...]
    > § 4. Nigdy nie zezwala się na małżeństwo, jeśli istnieje wątpliwość, czy
    > strony są spokrewnione w jakimś stopniu linii prostej lub w drugim

    Popierwsze nalezy sprawdzic co tojest "stopien"..

    byc moze wnuki to juz czpiaty stopien "bocznego" pokrewienstwa

    Po drugie znam przypadek slubu koscielnego wnukuw jednej pary,
    wiec mozna - podobno prosili biskupa, ale to dawno temu bylo.

    Po trzecie dawne powiedzenie glosilo "trzecie dziecimoga sie zenic"
    (a wiec prawnuki - podobno to juz zlagodnialo ..)

    Boguslaw

  • 24. Data: 2004-02-10 11:48:02
    Od: Baka <s...@s...com>

    > Popierwsze nalezy sprawdzic co tojest "stopien"..

    Pokrewieństwo w linii prostej jest wtedy gdy jedna z osób jest potomkiem
    drugiej czyli synem/córką, wnukiem itd. Stopień takiego pokrewieństwa to
    ilość układów dziecko/rodzic pomiędzy takimi osobami. Przykładowo
    syn-ojciec - 1 stopień, wnuk-dziadek - 2 stopień.
    Kiedy jedna osoba nie jest potomkiem drugiej ale obydwie osoby mają
    wspólnego przodka ,pokrewieństwo jest w linii bocznej.
    Stopień pokrewieństwa to wtedy suma ilości przodków do najbliższego
    wspólnego przodka każdej ze spokrewnionych osób. Czyli wspólny rodzic
    (rodzeństwo) - 2, wspólny dziadek (kuzynostwo) to 4 st.

    --
    Baka

  • 25. Data: 2004-02-10 12:39:52
    Temat: Odp: czy moge sie ozenic z kuzynka ?
    Od: "Krzychu" <b...@f...onet.pl.NOSPAM>

    Użytkownik pix <p...@w...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:c093ha$7i$...@a...news.tpi.pl...

    > Jeśli bedziesz mieć okazję to przyjrzyj się co się dzieje ze spokr
    > ewnionymi
    > pieskami krzyżującymi się ze sobą.
    > Kiedys widziałem cos takiego i zaiste przykry był to widok.

    A co się dzieje, bo nie mam zamiaru przeprowadzać takich experymentów??

    Krzychu

  • 26. Data: 2004-02-10 12:55:19
    Temat: Re: Odp: czy moge sie ozenic z kuzynka ?
    Od: bosz <b...@u...agh.edu.pl>

    Krzychu wrote:

    > Użytkownik pix <p...@w...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    > napisał:c093ha$7i$...@a...news.tpi.pl...

    > A co się dzieje, bo nie mam zamiaru przeprowadzać takich experymentów??
    >
    > Krzychu

    Nie stresuj sie...

    Na ogol trzeba sie dobrze nakrzyzowac, zeby cos przykrego wyszlo.
    A wady genetyczne plodu wystepuja rowniez i u niespokrewnionych.

    Boguslaw

  • 27. Data: 2004-02-11 14:23:51
    Od: "Falkenstein" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Baka" <s...@s...com> napisał w wiadomości

> [...]
    > wspólnego przodka każdej ze spokrewnionych osób. Czyli wspólny rodzic
    > (rodzeństwo) - 2, wspólny dziadek (kuzynostwo) to 4 st.

    Tak, ale...
    istnieja dwa sposoby liczenia pokrewieństwa w linii bocznej: Computatio
    Civilis i Computatio Canonica. Opisany wyżej sposób - suma przodków to
    system komputacji cywilnej. Kanoniczna jest bardziej surowa - obejmuje ona
    liczbę pokoleń do wspólnego przodka - wspólny ojciec - 1 stopień, dziadek -
    2 stopień, pradziadek - 3 stopeń, prapradziadek - 4 stopień. Liczyło się
    tylko po jednej (dłuzszej) stronie. Do 1215 r. zakaz obejmował osoby
    spokrewnione do 7 stopnia., potem do 4.

    Z pewnościa tak było to liczone w poprzednio obowiazujacym CIC, jak jest w
    tym nowym, posoborowym niestety nie wiem, bo nawet nie mam jak zajrzeć do
    tekstu.

    RF

  • 28. Data: 2004-02-11 16:39:52
    Od: Baka <s...@s...com>

    Falkenstein wrote:

> [...]
    > tym nowym, posoborowym niestety nie wiem, bo nawet nie mam jak zajrzeć do

    Wygląda na to że masz rację i w Kodeksie Kanonicznym Computatio Canonica
    stosuje się gdy chodzi o małżeństwa a Comp.Civilis gdy chodzi o inne sprawy.
    http://www.newadvent.org/cathen/04264a.htm
    Jeżeli tak jest to znaczy że pokrewieństwo kuzynostwa jest przeszkodą
    małżeńską niepodlegającą nawet dyspensie ordynariusza bo wg C.Canonica
    byłby to 2 stopień.

    --
    Baka

  • 29. Data: 2004-02-12 12:14:55
    Od: bosz <b...@u...agh.edu.pl>

    Baka wrote:

> [...]
    > Jeżeli tak jest to znaczy że pokrewieństwo kuzynostwa jest przeszkodą
    > małżeńską niepodlegającą nawet dyspensie ordynariusza bo wg C.Canonica

    Jak powiedzialem ZNAM malzenstwo koscielne wmukow..

    Wiec dyspense od piskupa dostali.

    Boguslaw

  • 30. Data: 2004-02-15 06:49:43
    Od: "WSm" <w...@s...pl>

    Użytkownik "[edymon]" <e...@S...pl> napisał w wiadomości

    [...]
    > Czy to znaczy, ze teoretycznie moge wyjsc za mąz za syna brata mojego
    > ojca (czyli mojego brata stryjecznego)? Ewentualnie za syna brata mojej
    > mamy (brata ciotecznego). I co, dzieci beda normalne?:-)))
    Dziadkowie mojej znajomej byli takimi "bliskimi" kuzynami i ich dzieci,
    wnuki, prawnuki są całkowicie normalne. Tyle, że na ślub musieli dostać
    zgodę papieża (początek ub. wieku) i dostali.
    Na wsiach góralskich, gdzie znam wiele sytuacji rodzinnych, małżeństwa
    pomiędzy kuzynami są na porządku dziennym (no, może były, teraz już mniej -
    dziś, w dobie samochodów, więcej żenią się "pomiędzy wsiami")
    WSm

    ---