  • 1. Data: 2002-03-29 18:52:14
    Temat: co zrobic?
    Od: <i...@p...onet.pl>

    Cześć

    Prosze o porade szanownych grupowiczów.
    Skradziono mi rower, nie zgłaszałam sprawy na policji nie widząc sensu takiego
    działania.
    Jakie mam prawa gdy spotkam na ulicy moja skradzioną własność?
    Czy zabierając obecnemu właścicielowi mój rower łamię prawo?
    Przecież to nadal moja własność, tyle że skradziona.
    Proszę mi podpowiedzieć jak mam postąpić gdybym natknęła się na niego (rower),
    dodam że napewno go poznam.
    Kto ma wieksze prawa do niego, aktualny właściciel, może złodziej czy też ja?
    Jak postąpić?
    Pozdrawiam
    Kinga

  • 2. Data: 2002-03-29 19:25:01
    Temat: Re: co zrobic?
    Od: "Gwidon S. Naskrent" <n...@a...pl>

    On 29 Mar 2002 i...@p...onet.pl wrote:

    > Czy zabierając obecnemu właścicielowi mój rower łamię prawo?

    Tak.

    > Przecież to nadal moja własność, tyle że skradziona.

    Art. 342 KC. Nie wolno naruszać samowolnie posiadania, chociażby
    posiadacz był w złej wierze.

    Samowolnie, czyli z własnej inicjatywy, jednak przy wsparciu organów
    ścigania jest to możliwe, przynajmniej w celu ustalenia czy popełniono
    przestępstwo.

    Można zastosować obronę konieczną (samopomoc), jednak tylko _niezwłocznie_
    po naruszeniu posiadania i bez stosowania przemocy.

    > Proszę mi podpowiedzieć jak mam postąpić gdybym natknęła się na niego
    > (rower),
    > dodam że napewno go poznam.

    Zgłosić to policji - co powinnaś była uczynić zaraz po kradzieży.

    > Kto ma wieksze prawa do niego, aktualny właściciel, może złodziej czy
    > też ja?

    Osobie władającej rzeczą służy domniemanie bycia posiadaczem samoistnym
    oraz zgodności posiadania ze stanem prawnym (art. 341-342 KC). Dlatego sąd
    przy roszczeniu posesoryjnym bada jedynie fakt naruszenia, a nie to czy
    powód jest faktycznie właścicielem rzeczy.

    --
    Gwidon S. Naskrent (n...@s...pl)

  • 3. Data: 2002-03-29 22:39:58
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Fri, 29 Mar 2002, Gwidon S. Naskrent wrote:

    >+ On 29 Mar 2002 i...@p...onet.pl wrote:
    >+
    >+ > Czy zabierając obecnemu właścicielowi mój rower łamię prawo?
    >+
    >+ Tak.

    W kwestii formalnej: to IMHO nie jest "obecny właściciel",
    tylko jako rzekłeś "posiadacz". W .pl niestety może się
    właścicielem stać "przez zasiedzenie" (w cywilizowanych
    krajach tak nie jest, niektórzy "własciciele" którzy
    kupili kradzione samochody się przekonywali).
    [...]
    >+ Art. 342 KC. Nie wolno naruszać samowolnie posiadania, chociażby
    >+ posiadacz był w złej wierze.

    ....żeby to w końcu jakieś normalne prawo istniało... :(

    [...]
    >+ Zgłosić to policji - co powinnaś była uczynić zaraz po kradzieży.

    A to na pewno - nie w nadziei że policja znajdzie, ale
    właśnie aby sprawa była "czysta" w razie szczęśliwego
    przypadku !

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 4. Data: 2002-03-30 11:53:27
    Od: "Andrzej Lawa" <a...@l...com>

    Użytkownik <i...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > Cześć
    >
    > Prosze o porade szanownych grupowiczów.
    > Skradziono mi rower, nie zgłaszałam sprawy na policji nie widząc
    > sensu takiego działania.

    Błąd. Zawsze może by przypadkiem znaleźli.

    ATSD to skąd ukradli? Bo jak z balkonu albo piwnicy, to obejmuje to
    ubezpieczenie mieszkania i przynajmniej miałbyś jakieś odszkodowanie.

  • 5. Data: 2002-03-30 12:25:56
    Od: "mefka" <m...@p...gazeta.pl>

    Użytkownik Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl> w
    wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:Pine.LNX.4.21.0203292335250.7650-100000@irys
    .stanpol.com.pl...

> [...]
    > krajach tak nie jest, niektórzy "własciciele" którzy
    > kupili kradzione samochody się przekonywali).

    W kwestii formalnej art. 174 KC stanowi, ze Posiadacz rzeczy ruchomej nie
    będący jej właścicielem nabywa własność, jeżeli posiada rzecz nieprzerwanie
    od lat trzech jako posiadacz samoistny, chyba że posiada w złej wierze.
    Wiec zlodziej nie moze nabyc wlasnosci rzeczy ruchomej przez zasiedzenie

    Pozdrawiam

  • 6. Data: 2002-03-30 13:52:12
    Od: "Gwidon S. Naskrent" <n...@a...pl>

    On Sat, 30 Mar 2002, mefka wrote:

    > Wiec zlodziej nie moze nabyc wlasnosci rzeczy ruchomej przez zasiedzenie

    Złodziej nie, ale osoba trzecia owszem, i to już w momencie wydania jej
    rzeczy, jeśli zachowała dobrą wiarę.

    --
    Gwidon S. Naskrent (n...@s...pl)

  • 7. Data: 2002-03-30 21:12:10
    Temat: Odp: co zrobic?
    Od: "Mateusz Dr" <n...@w...pl>

    Użytkownik Gwidon S. Naskrent <n...@a...pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:Pine.LNX.4.44.0203301451050.2169-100000@loca
    lhost...

    > Złodziej nie, ale osoba trzecia owszem, i to już w momencie wydania jej
    > rzeczy, jeśli zachowała dobrą wiarę.

    Ale chyba nie w tym przypadku? Jesli nabedzie rzecz skradziona wlascicielem
    stanie po 3 latach.

    pozdrawiam
    mateusz

  • 8. Data: 2002-03-30 21:54:20
    Od: "Gwidon S. Naskrent" <n...@a...pl>

    On Sat, 30 Mar 2002, Mateusz Dr wrote:

    > Ale chyba nie w tym przypadku? Jesli nabedzie rzecz skradziona wlascicielem
    > stanie po 3 latach.

    Nabędzie, ale od nieuprawnionego, a nie wskutek samowolnego zaboru mienia.
    Przedawnić może się karalność przestępstwa, ale nie dojdzie do
    zasiedzenia.

    --
    Gwidon S. Naskrent (n...@s...pl)

  • 9. Data: 2002-03-31 13:13:20
    Od: "Mateusz Dr" <n...@w...pl>

    Użytkownik Gwidon S. Naskrent <n...@a...pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:Pine.LNX.4.44.0203302253160.1378-100000@loca
    lhost...

    > Nabędzie, ale od nieuprawnionego, a nie wskutek samowolnego zaboru mienia.
    > Przedawnić może się karalność przestępstwa, ale nie dojdzie do
    > zasiedzenia.

    Dokladnie.
    Pisalem ze osoba w dobrej wierze nabywajaca rzecz od nieuprawnionego, ktora
    to rzecz zostala skradziona, nabedzie wlasnosc dopiero po uplywie 3 lat od
    kradziezy.
    Jesli sama jest zlodziejem oczywiscie nie zasiedzi rzeczy (zla wiara).

  • 10. Data: 2002-03-31 14:20:14
    Od: <d...@p...onet.pl>

    ATSD to skąd ukradli? Bo jak z balkonu albo piwnicy, to obejmuje to
    > ubezpieczenie mieszkania i przynajmniej miałbyś jakieś odszkodowanie.

    Mi ukradli spod szkoły, ze specjalnych rowerowych stojaków.

    duhem