    From: "SDD" <s...@t...wszechwiedza.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: co jest lepsze - grzywna czy zawiasy?
    Date: Fri, 24 Sep 2004 19:54:48 +0200
    Sender: s...@p...onet.pl@stan24.euronet.net.pl

    Uzyttkownik michael <m...@g...pl> w poscie
    news:cj1m33$pnu$1@nemesis.news.tpi.pl napisal, co nastepuje:

    > Witam,
    > Pytanie troszke glupie bo wszyscy pewnie mi zaraz napisza ze
    > oczywiscie grzywna ale...
    > jesli wynosi ona 2 tys. zlotych ktorych nie mam i raczej nie latwo nie
    > zdobede,

    Do tej grzywny dochodzi jeszcze swoisty VAT :) - w postaci, 10%-wej oplaty
    (przy grzywnie samoistnej) zwiekszajacej koszty sadowe (na podst. ustawy o
    oplatach w sprawach karnych) - wiec zaplacisz 2200 zl. Zatarcie grzywny
    samoistnej nastepuje - o il emnie pamiec nie myli - po 5 latach od
    uprawomocnienia sie wyroku...

    > a jesli chodzi o wyrok w zawieszeniu to dwa lata i tu chcialem
    > zapytac czy po tych dwoch latach zostaje mi to w papierach czy
    > zostaje 'zlikwidowane', czy moze po dluzszym czasie? prosze o

    Wazne na ile wykonanie kary zostalo zawieszone - jest to tzw. okres proby.
    Zatarcie skazania nastepuje po uplywie 6 miesiecy od zakonczenia okresu
    proby.

    W zasadzie doradzalbym jednak grzywne. Pomimo czasem dluzszego okresu do
    zatarcia nie ma ryzyka, ze czasem przez jakas glupia wpadke lub podpuche
    mogliby Ci odwiesic wyrok. Grzywne mozesz rozlozyc na raty - czasem nawet
    udaje sie numer, ze i na 20 rat moga rozlozyc. Wowczas nie musisz kolowac
    nagle 2 tysiakow, ale placisz np. po 150 zl miesiecznie. (oprocentowanie
    0% - nieustajaca promocja Wymiaru Sprawiedliwosci) :)

    Znow zawiasy zapewniaja czasem szybkie zatarcie (np po 3 i pol roku) ale
    zawsze jest ryzyko, ze moga Ci odwiesic czasem... - albo dadza kuratora.
    Zreszta obok zawiasow moga Ci tez przywalic grzywne, a wtedy "VAT " wynosi
    20 % :)

    A wogole jak to sie stalo, ze sobie mozesz wybrac wyrok ? :)

    Pozdrawiam
    SDD

    --
    Rozwiązywanie zadań, pisanie prac.