    From: Pola Raksa <s...@g...com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: cisza nocna
    Date: Tue, 19 Jan 2010 16:00:44 -0800 (PST)

    > Zgodnie z normą PN-87/B-02151/02 w nocy jest do 30dB w kuchni nawet
    > 40dB i jeżeli przekracza tą normę to wówczas działa Kodeks Wykroczeń.

    Trudno zinterpretować to w ten sposób, gdyż są to normy budowlane
    obowiązujące wykonawcę budynku. Rozumiem to w ten sposób, że,
    wynikający z normalnego wykorzystywania lokali hałas w mieszkaniu (lub
    jakimkolwiek wymienionym lokalu) nie może przekraczać normy. Sam
    natomiast proces mierzenia dB jest czynnością wymagającą czasu i
    specjalistycznej aparatury, trudno jest, żeby sąsiad mógł wykonać
    ekspertyzę, iż właśnie słyszy np. 45 dB pochodzących wyłącznie z
    konkretnego lokalu. Poza tym, jeśli wynikały by one z normalnego
    użytkowania, oznaczałoby to li tylko tyle, iż budynek nie spełnia
    normy.

    Bardziej interesujące jest dla mnie natomiast brzmienie owego artykułu
    KW, a konkretnie bardzo uznaniowych pojęć, na jakich zapis się opiera.
    § 1. Kto krzykiem, hałasem, alarmem lub innym wybrykiem zakłóca
    spokój...
    Bardzo subiektywne pojęcie hałasu, bo dla kogoś hałasem jest wielka
    dyskoteka, dla kogoś innego jakikolwiek dźwięk "spoza", który da się
    wychwycić, to hałas. W ww. przepisie wykładnia zdaje się jednak
    sugerować, że hałas musi mieć charakter wybryku ("lub innym
    wybrykiem"), co jednak nie posuwa sprawy dalej od ewentualnej
    subiektywnej oceny, ponieważ nie znam dostatecznie wyczerpującej i
    skodyfikowanej definicji wybryku.