  • Data: 2004-08-04 08:27:36
    Temat: Re: bte a poreczenie wekslowe
    Od: "Traaq" <T...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Dredd" <...@...pl> napisał w wiadomości
    news:ceoult$1rm$1@fargo.cgs.pl...

    > To jest drugorzędne dopóki nie wyjaśnimy w zakresie jakich roszczeń
    > osoby te poddały się egzekucji.
    > JAk słusznie napisał Robert T. - jeśli poddały się egzekucji tylko
    > zakresie roszczeń z weksla a nie poręczały samej umowy to bez
    > wypełnienia weksla i jego przedstawienia do zapłaty zgodnie z
    prawem
    > wekslowym bank nie ma podstawy by dochodzić roszczeń z weksla

    nie sądzę aby poddanie się egzekucji dotyczyło jedynie weksla,
    zwyczajowo bank podsunął pewnie deklarację wekslową, która
    w swej treści podaje informację o zabezpieczeniu kredytu.

    baaaaaardzo ciekawy problem więc trochę zbadałem temat,
    bo ja jestem troll na weksle :-)

    jako pierwszorzędny problem w całej sprawie widzę,
    czy poręczenie wekslowe jest czynnością bankową
    w myśl ustawy prawo bankowe czy nie?
    poczytajmy art 5 i możymy dojśc do wniosku, że
    gdy bank wystawi, poręczy, indosuje weksel
    to jest czynność bankowa, ale gdy ktoś poręczy
    weksel inblanco gdzie bank nie jest stroną to
    raczej niej est i BTE sie nie należy.

    Z drugiej strony na podstawie art 10 pr wekslowego
    (bo pewnie weksel był niezupełny) jeżeli była deklaracja
    lub inny dokument wiążący weksel z bankiem
    to można uznać, że został uzupełniony zgodnie z porozumieniem
    więc stanowił zabezpieczenie kredytu,
    a przyjęcie zabezpieczenia już jest czynnością bankową
    tzn BTE OK.

    Temat do rozważań czy czytać literalnie art 5 pr bankowego
    czy uznać że weksel był uzupełniony zgodnie z przeznaczeniem
    na długie lata

    Z praktycznego punktu widzenia: SN uznał wesję nr 2
    czyli poręczenie wekslowe jest czynnością bankową,
    niestety numeru nie pamiętam, dostępu do baz brak
    natomiast wyrok ten miał 5 glos
    2 aprobujące
    1 częściowo aprobującą
    2 krytyczne