  • Data: 2004-08-04 22:00:19
    Temat: Re: bte a poreczenie wekslowe
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Traaq" <T...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    news:ceq6ri$4t8$1@nemesis.news.tpi.pl...

    To co piszesz, to święta racja. Ale ja widzę inny problem. Jeśli na skutek
    nieznanych mi przyczyn bank pobrał poręczenie jedynie na wekslu, a nie ma
    poręczenia samego kredytu, to moim zdanie dochodzenie zapłaty od
    poręczycieli weksla jest możliwe tylko i wyłącznie na drodze przewidzianej w
    prawie wekslowym. A więc przede wszystkim ów weksel musi zostać wypełniony.

    W mojej ocenie niedopuszczalne jest przyjęcie, iż osoby poręczające weksel
    in blanco - choćby inne fakty w jakiś tam sposób stwierdzały, że weksel ów
    był zabezpieczeniem przedmiotowego kredytu - uznanie, ze osoby te zatem
    poręczały kredyt. Po pierwsze dla tego, że "oświadczenie poręczyciela
    powinno być pod rygorem nieważności złożone na piśmie." (art. 876§2 kc), a w
    mojej ocenie deklaracja wekslowa odnosząca się do weksla surogatem takiej
    umowy być nie może. Po drugie z tej przyczyny, że przepisów prawa wekslowego
    wprost do innych zobowiązań, niż wekslowe stosować nie wolno.

    Deklaracja wekslowa ma o tyle znaczenie, że choć w wekslu nie wpisano daty
    wystawienia, to wiadomo, że musiał on powstać wcześnie lub równocześnie z
    deklaracją. Bo przecież w deklaracji jest mowa właśnie o tym wekslu. I tutaj
    Dreed bardzo słusznie to zauważył. Jeśli od wystawienia weksla upłynął rok,
    a pytający poręczył jedynie weksel, a nie kredyt, to bank ma kłopot - tzn.
    nie ma poręczycieli.

    Po za tym z postu inicjującego wynika, że bank nie powiadomił poręczycieli i
    nie poprosił ich o uregulowanie należności w zastępstwie dłużnika. To
    narusza art. 880 kc i moim zdaniem przed wystawieniem BTE należało owego
    obowiązku dopełnić.