  • 1. Data: 2007-08-09 16:03:35
    Temat: bony, talony a system pieniężny w Polsce
    Od: Grzegorz <odgdog@WYTNIJ_TO.tlen.pl>

    Zastanawiałem się już jakiś czas nad tym, ale nic nie wymyśliłem
    Może Wy mi pomożecie.
    Jest sobie festiwal. I tam nie można płacić złotówkami. Trzeba złotówy
    wymienić na talony i tylko tymi talonami można płacić.

    Jak to wygląda od strony prawa? Jak to ma się do określenia, że "Znaki
    pieniężne emitowane przez NBP są prawnymi środkami płatniczymi na
    obszarze Rzeczypospolitej Polskiej"? I do zasady walutowości?
    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2007-08-09 17:28:39
    Temat: Re: bony, talony a system pieniężny w Polsce
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Grzegorz pisze:

    > Jest sobie festiwal. I tam nie można płacić złotówkami. Trzeba złotówy
    > wymienić na talony i tylko tymi talonami można płacić.

    Na pewno "płacić" ? A może tylko się wymieniać ...

    --
    @2007 Johnson
    http://johnsonpl.blogspot.com/

  • 3. Data: 2007-08-09 17:51:44
    Od: Grzegorz <odgdog@WYTNIJ_TO.tlen.pl>

    Johnson pisze:

    > Na pewno "płacić" ? A może tylko się wymieniać ...

    No może i wymieniać ;). Anyway nie można płacić złociszami, które są
    prawnym środkiem płatniczym w Polsce

  • 4. Data: 2007-08-09 20:59:40
    Od: "Kit" <k...@d...plwywal.to>

    Grzegorz <odgdog@WYTNIJ_TO.tlen.pl> napisał(a):

    [ciach]

    > Jak to wygląda od strony prawa? Jak to ma się do określenia, że "Znaki
    > pieniężne emitowane przez NBP są prawnymi środkami płatniczymi na
    > obszarze Rzeczypospolitej Polskiej"? I do zasady walutowości?

    Bez powolywania sie na litere prawa raczej wszystko wyglada okey. Niektore
    zaklady pracy przyznaja z funduszow socjalnych bony wiec sadzic pozostaje
    ze jest to zgodne z prawem.

  • 5. Data: 2007-08-10 05:34:53
    Od: Grzegorz <odgdog@WYTNIJ_TO.tlen.pl>

    Kit pisze:
> [...]
    Niektore
    > zaklady pracy przyznaja z funduszow socjalnych bony wiec sadzic pozostaje

    OK. Ale bony przyznawane przez zakłady pracy są substytutem gotówki. A w
    przedstawionej przeze mnie sytuacji są jedyną możliwością zakupu/
    wymiany na dane dobro

  • 6. Data: 2007-08-10 07:31:41
    Od: Schwester <j...@c...com>

    Grzegorz pisze:
> [...]
    > Jest sobie festiwal. I tam nie można płacić złotówkami. Trzeba złotówy
    > wymienić na talony i tylko tymi talonami można płacić.

    Prawdopodobnie chodzi o to, że na takim festiwalu wolno sprzedawać piwo
    tylko np. do godziny 22. Tak więc organizatorzy do godziny 22 prowadzą
    sprzedaż bonów na piwo, za które możesz sobie odebrać "kupione" piwo o
    dowolnej porze.

    --
    Schwester

  • 7. Data: 2007-08-10 13:25:55
    Od: Piotr Wojcicki <pwl@NO_SPAM.4me.pl>

    Schwester pisze:
> [...]
    > tylko np. do godziny 22. Tak więc organizatorzy do godziny 22 prowadzą
    > sprzedaż bonów na piwo, za które możesz sobie odebrać "kupione" piwo o

    Na festiwalu Open'er w Gdyni bony mozna bylo zakupic o dowolnej porze,
    wiec twoja teza tu sie nie sprawdza.

  • 8. Data: 2007-08-10 15:02:39
    Od: Grzegorz <odgdog@WYTNIJ_TO.tlen.pl>

    Piotr Wojcicki pisze:

    > Na festiwalu Open'er w Gdyni bony mozna bylo zakupic o dowolnej porze,
    > wiec twoja teza tu sie nie sprawdza.

    Dokładnie chodzi o opener ;)
    Chodzi o to, żeby pracownicy nie brali sobie kaski, bo przecież nie
    sposób policzyć ile piwa się sprzeda z beczki.
    Poza tym można było płacić za jedzenie, gadżety i inne. Także teza o
    "kupionym" wcześniej piwie jest bezzasadna.
    A pytanie w dalszym ciągu mnie nurtuje

  • 9. Data: 2007-08-10 16:01:17
    Od: "Henry (k)" <moj_adres_to_henrykg@na_serwerze_gazeta.pl>

    Dnia Thu, 09 Aug 2007 18:03:35 +0200, Grzegorz napisał(a):

    > Jak to wygląda od strony prawa? Jak to ma się do określenia, że "Znaki
    > pieniężne emitowane przez NBP są prawnymi środkami płatniczymi na
    > obszarze Rzeczypospolitej Polskiej"? I do zasady walutowości?

    Podchodzisz do tego od d* strony - papierki NBP są prawnymi środkami
    płatniczymi to znaczy że każdy je musi przyjąć w rozliczeniach
    gotówkowych. Ale to nie znaczy że nie możesz się z kimś dogadać
    i płacić mu np. muszelkami - to tylko kwestia umowy.
    Coś jak z biletami mpk - wymieniasz zł na papierek i potem tym
    papierkiem "płacisz" za przejazd. Wtedy ten papierek nie jest banknotem
    a jedynie "dowodem wpłaty".
    Te talony na festiwalach czy imprezach to są właśnie takie bilety,
    które tylko potwierdzają że już zapłaciłeś i ew. określają ile
    zapłaciłeś. Ot taka prymitywna wersja karty debetowej.

    Pozdrawiam,
    Henry

  • 10. Data: 2007-08-11 02:17:49
    Od: Grzegorz <odgdog@WYTNIJ_TO.tlen.pl>

    Henry (k) pisze:

> [...]
    > które tylko potwierdzają że już zapłaciłeś i ew. określają ile
    > zapłaciłeś. Ot taka prymitywna wersja karty debetowej.

    Ok. Ale tam nie ma wyboru płatności. Musisz płacić bonami/talonami i
    już. To nie to samo co dobrowolna zapłata kartą czy czekiem. Z resztą te
    dziedziny są uregulowane w prawie. a bony i talony nie