    From: Miernik <p...@p...miernik.name>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: bank zabrał mi pieniądze z konta bez zgody i informacji
    Date: Wed, 17 May 2006 05:15:16 +0200

    Paweł Sakowski <p...@s...pl> wrote:

    > Ja sobie wyobrażam. Ale czy wolno tak robić, trzeba by sprawdzić w
    > ustawie.

    A wyobraź sobie sytuację w której sprzedający umawia się z kupującym iż
    wyda mu towar po wpłynięciu pieniędzy na konto sprzedającego, a kupujący
    umyślnie błędnie podaję nazwę odbiorcy. Pieniądze wpływają na konto
    sprzedającego, sprzedający widzi je na swoim koncie, wydaje towar, a
    kupujący następnie zgłasza swojemu bankowi że pomylił się w przelewie,
    że nazwa odbiorcy jest dobra, ale machnął się w numerze konta, bank
    nadawcy kontaktuję się z bankiem odbiorcy, ten wystornowuje przelew,
    kupujący ma i towar i kasę, sprzedający zostaje z niczym.

    Z tego względu gdybym był posłem i nad tą ustawą głosował, to wszystkimi
    swoimi możliwymi kończynami zagłosował bym za tym by bankowi nie wolno
    było wystornować raz zaksięgowanego przelewu na koncie odbiorcy bez jego
    zgody lub wyroku sądowego, nawet w przypadku niezgodności danych
    odbiorcy z numerem konta.

    Bank odbiorcy może sobie sprawdzać zgodność danych odbiorcy z numerem
    konta jedynie _prze_ zaksięgowaniem, i odrzucać jak się nie zgadza. Jak
    już zaksięguje to po ptokach - zgoda odbiorcy albo sąd. Każde inne
    rozwiązanie daje furtkę do nadużyć jak wyżej.

    A czy i jak jest to ujęte w jakiejś ustawie trzeba sprawdzić.

    > Dla przykładu, przelew o tytule "rozliczenie delegacji Jan Nowak"
    > wysłany do "Ryby Krewetki sp. z o.o." jest IMO oczywistą pomyłką.

    Do głowy by mi nie przyszło że taki przelew może być pomyłką, a gdybym
    był szefem banku to pracownika co by taki wystronował bez zgody odbiorcy
    wyrzuciłbym natychmiast, no chyba że jakaś ustawa bezwględnie
    nakazywałaby mi wystornować taki przelew, inaczej bez zgody odbiorcy lub
    nakazu sądowego absolutnie nie zgodziłbym się wystornować takiego
    przelewu, i kategorycznie zabrobiłbym pracownikom banku takie stronować.
    Niezależnie od tego jaki by był tytuł.

    W takim przelewie w ogóle nic mnie nie dziwi. Przecież nie mam pojęcia
    czy Jan Nowak nie jest właścicielem Ryby Krewetki sp. z o.o., a nawet
    jeśli nie, to czy Jan Nowak nie ma osobistego kontaku z właścicielem i
    że się umówili że na konto spółki przyjmą rozliczenie ze względów
    technicznych lub jakichkolwiek. A nawet być może Ryby Krewetki sp. z
    o.o. świadczy usługi rozliczania delegacji i przekazywania ich osobom w
    gotówce czy nie jest pośrednikiem w rozliczeniach, tysiące może być
    powodów dlaczego to jest całkiem właściwy przelew, i widząc taki przelew
    w ogóle bym nie pomyślał że jest z nim coś nie tak.

    --
    Miernik
    http://miernik.name/