  • Data: 2015-07-22 00:44:13
    Temat: Re: adwokat ..
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Mon, 20 Jul 2015, poreba wrote:

    > A dlaczego wprowadzono taki zakaz?

    Być może "tak wyszło".
    Co do zasady zlecenie *może* być nieodpłatne. Zupełnie nieodpłatne.
    Ale jeśli jest odpłatne, wynagrodzenie należy się za "staranne wykonanie"
    i kropka. Oczywiście zwrot poniesionych kosztów to osobna sprawa
    (i należy się zawsze).

    Cały pic polega na tym, że zlecenie *z definicji* polega na "czynności
    prawnej zrobionej dla kogoś", więc nie można manipulować wyborem
    "dzieło/zlecenie" - powszechnie nazywane "zlecenia" polegające na
    robieniu czegokolwiek innego niż "czynności prawnych" wcale zleceniami
    nie są, lecz "innymi umowami o usługi wykonywanymi *na warunkach*
    zlecenia" (mniej więcej tak to idzie w KC).
    Dlatego o sprzątanie można umówić się tak o "dzieło" jak i "zlecenie"
    (dopasowując pozostałe kryteria umowy), zaś przy "czynności prawnej"
    formalnie wyboru nie ma.

    Tak zupełnie formalnie, to jakby teoretycznie (w praktyce na skutek
    donosu) US namierzył fakt, że ktoś skorzystał z nieodpłatnego zlecenia
    (czyli zleceniobiorca *wykonał* jakieś *nieskuteczne* czynności prawne),
    to powinien(!) łupnąć podatkiem zleceniodawcę.
    Dura lex sed lex :> (nie jestem posłem :P, reklamacje na Wiejską)

    pzdr, Gotfryd