eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoEuropa - czy bedzie potrzebny paszport po 1 maja 2004 ? › Re: a co z cudzoziemcami?.Re: Europa - czy bedzie potrzebny paszport po 1 maja 2004 ?
    From: "Marcin Olender" <d...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: a co z cudzoziemcami?.Re: Europa - czy bedzie potrzebny paszport po 1
    maja 2004 ?
    Date: Tue, 28 Oct 2003 18:14:35 +0100

    Użytkownik "maHo" <l...@m...com.pl> napisał w wiadomości
    news:pan.2003.10.28.12.41.16.765640@mach.com.pl...

    > a ja mam pytanie rozszerzające. Niezależnie od tego czy trzeba będzie mieć
    > paszport czy nie, czy cudzoziemiec, obywatel kraju nie należącego do UE,
    > posiadający zezwolenie na pobyt w Polsce, będzie mógł na tej podstawie
    > wjechać do reszty UE (z paszportem czy bez), czy też musi się starać o
    > wizy?

    Jest to bardzo ciekawe pytanie, podnoszone zresztą przez nasze resorty w
    zastrzeżeniach do Traktatu Konstytucyjnego. Jak brzmi oficjalna odpowiedź
    nie wiem (pisałem tylko pytanie - odpowiedz dostał pewnie kto inny, wot
    uroki urzędowego życia ;-) ). Moim zdaniem należy postanowienia Trakatut
    rozumieć dosłownie i prawo swobodnego przemieszczania, jak i inne prawa
    przyznane na mocy Traktatów, zgodnie obecnymi art. z art. 17 i następnymi
    przyznane jest jako korelat obywatelstwa Unii jedynie _obywatelom_ , czyli
    stałym rezydentom ono nie przysługuje. Podobnie reguluje to Traktat
    Konstytucjyjny w art. 8. Nie jestem przekonany, czy Rada może zgodnie z par.
    2 art. 18 TWE rozszerzyć stosowanie tych przepisów na osoby posiadające
    prawo stałego pobytu w kraju członkowskim. Warto by było spojrzeć na
    Rozporządzenie rady w sprawie wykonywania swobodnego przepływu osób ( numer
    1612 o ile mnie poaięc nie myli) - może tam cos jest. Co prawda art. 39
    (zwobodny przepływ pracowników) nie jest już tak jednoznaczny, ale czytany
    wraz z art. 43 (swoboda zakładania przedsiębiorstw) i art. 49 (swoboda
    świadczenia usług), które mówią wprost o obywatelach ("nationals") państw
    członkowskich niepozostawia chyba wątpliwośći, że te dobrodziejstwa sa
    zarezerwowane dla osób posiadających obywatelstwo któreś z krajów UE -
    ewentualnie Europejskiego Obszaru Gospodarczego.

    Moja interpretacja, jest taka jak powyżej - tylko obywatele. Jak chcesz
    pokopać w rozporządzeniach to www.europa.eu.int/eur-lex/ :-)))

    Depi.