    From: "Gaalexa" <g...@f...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Zostalam oszukana ! - prosze o porade.
    Date: Mon, 12 Aug 2002 15:32:10 +0200

    Użytkownik "MIKE" <v...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    news:aj7t25$bp3$1@news.onet.pl...
    > Witam ponownie.
    > Przedmiotowa "kolezanka", przy podejmowaniu kredytu podawala za kazdym
    > razem, ze nie spaca innego kredytu, co jak sie pozniej okazalo bylo
    > ewidentnym klamstwem. Oszukanych, takich jak ja, jest kilkanascie osob.
    > Kazdej osobie przyzekala, ze inne kredy ma posplacane, i to samo podawala
    we
    > wnioskach o kolejne kredyty.

    Można zatem powołać się na błąd przy składaniu oświadczenia woli
    (żyrowaniu) - patrz kodeks cywilny "wady oświadczenia woli". Tylko jest to
    szyte grubymi nićmi. Z pewnością otrzymałaś nakaz zapłaty z pouczeniem o
    możliwości wniesienia sprzeciwu. Wtedy był najlepszy moment na składanie
    zarzutów.

    "Zalatwiala" rowniez z pracownikami bankow, ze
    > nie beda wymagane od nas zgody wspolmalzonkow. Kilku dyrektorow bankow juz
    > zapowiedzialo, ze wyciagna odpowiednie konsekwencje co do odpowiedzialnych
    > za niedopelnienie swoich obowiazkow pracownic.

    To już jest sprawa karna. Można złożyć w prokuraturze doniesienie o
    przestępstwie (oszustwo), ale to nie powstrzyma czynności egzekucyjnych.
    Jednak orzeczenie może być takie, że postępowanie zostanie warunkowo
    umorzone z obowiązkiem naprawienia szkody (oddania pieniędzy).

    > Nie znam sie tak dobrze na prawie, ale wydaje mi sie, ze przede wszystkim
    > zostaly oszukane banki, a potem my - zyranci.
    > Dlaczego banki nie zglaszaja sprawy do prokuratury, przeciez we wnioskach
    > kredyty, oszustka podawala nie prawde. Czy za to nic nie grozi? A moze
    jest
    > to naszym obowiazkiem, czyli zyrantow?

    Nie wiem, czy bankom będzie się chciało składać doniesienia o przestępstwie.
    Zapewne wystawiłaś bankowi weksel, a prawo wekslowe żądzi się trochę innymi
    zasadami od poręczenia wg prawa cywilnego. Zobowiązanie z weksla jest
    zobowiązaniem samoistnym.

    Prawdę mówiąc, trudno cokolwiek doradzić. Każda z możliwości jest
    długotrwała i nie wstrzymuje egzekucji. Trochę mnie dziwi, że banki tak
    ochoczo udzielały kredytów, jeżeli poprzednie nie były spłacane. Banki mają
    centralny rejestr niesolidnych dłużników. Trafia tam każdy kto nie spłaca
    kredytu. I obowiązkiem pracownika rozpatrującego wniosek kredytowy jest
    sprawdzenie czy kredytobiorca lub poręczyciel w tym rejestrze nie jest.

    Pozdrawiam
    Gabi